"אטימות של פקידים"

הורי "ילדים מיוחדים" חרדים: "משרד החינוך מפלה אותנו"

לאחר שאושר תקציב של 90 מיליון שקלים, עבור גני הילדים של חינוך מיוחד חרדים, ההורים טוענים, כי משרד החינוך מערים קשיים בלתי צפויים; "אי אפשר לרכוש ציוד רק בשל אטימותם" (אקטואליה)

חנני ברייטקופף | כיכר השבת |
אילוסטרציה. ילדי 'חינוך מיוחד' חרדים (צילום: ארכיון כיכר השבת)

המאבק של הורים לילדים בגני החינוך המיוחד נמשך: לאחר שאושר לילדים במוכשר תקציב, ההורים טוענים, כי ילדיהם עדיין מופלים על ידי פקידי משרד החינוך.

מאבק ההורים החרדים נמשך זה שנים סביב הטענה כי ילדיהם - ילדי גני החינוך המיוחד במסגרות המוכשר מקופחים בידי משרד החינוך, ובניגוד לחוק מקבלים רק מחצית מתקציב כל ילד בגן חינוך מיוחד.

לדברי ההורים, במשרד החינוך דורשים התנצלות מההורים לילדי גני החינוך המיוחד, בגין מחאתם אודות אפליית ילדיהם על ידי פקידי החינוך. במסגרת המאבק, פנה מטה ההורים במכתב חריף לשרת החינוך ולמנכ"ל משרדה בו נטען כי דבריו של סמנכ"ל המשרד משה שגיא באשר לטיפול בתקצוב הגנים לוקים באי דיוקים, במקרה הטוב. בתגובה האשימה היועצת המשפטית של המשרד את ההורים כי בדבריהם קיימת 'כפיות טובה כלפי עובד ציבור מסור', ואף דרשה בתוקף לחזור 'מההכפשות כלפי מר שגיא'.

דיון בוועדת הכספים בנושא (ערוץ כנסת)

על פי דוחו"ת משרד החינוך, מוסדותיהם של הילדים החרדים, המונים אלפי ילדים בגילאי הגן והחינוך היסודי, נהנים מתקציב העומד על כ-50 אחוזים מהתקציב ממנו נהנים המוסדות הרגילים.

ראשי המוסדות, הופיעו בוועדות הכנסת השונות ותיארו כיצד הם כורעים תחת נטל המשכורות, וקניית המיכשור הטכנולוגי החדיש כמו מחשבי מיקוד מבט, מנופים, כיסאות ייחודיים ועוד.

דרישתם של ההורים, שהחלה עוד בממשלה הקודמת, הופנתה בעיקר לאנשי ועדת הכספים – בראשם היו"ר לשעבר משה גפני אך נכשלה בשל חוסר עניין מצידם של חברי הכנסת.

"אנחנו מאד מאוכזבים מהח"כים החרדים, מדובר בילדים שהוריהם מצביעים למפלגות אלו, איך הם מצפים שאנחנו נצביע להם? למדנו לפנות לגורמים עקיפים:", אומר אליעזר היון, הורה לילד נכה.

לאחר אין ספור ישיבות ומאבק סיזיפי, אושרו כבר לפני כשנה, בסיועם של חברי הכנסת מיקי לוי ושלמה קרעי, 90 מיליון שקלים. נדמה היה כי גאולתם של הילדים המסכנים הגיעה, אלא שאז החל משרד החינוך להערים קשיים בלתי צפויים, בעיקר בלתי הגיוניים.

על פי ההורים, למרות העברת התקציב לרשותם של מוסדות המוכש"ר, הגננות לא מצליחות לשבץ את עצמן במערכת המשרד ומכאן שאינן זכאיות לשכרן. הבעלויות של המוסדות נאלצים שוב, לממן מכיסן הפרטי את הפרשי השכר, וכפועל יוצא לקצץ שוב, בתקציבים המיועדים למכשירים טכנולוגיים מתקדמים.

במהלך הדיון שהתנהל בועדת הכספים נדרש משרד החינוך לטענות ההורים ונציגו הסביר: "כדי לזכות בלוטו צריך למלא כרטיס", במילים אחרות, במשרד החינוך האשימו כי הגנים שכספם ממתין להם במשרד, אינם מגישים את הבקשות ועל כן אינם מקבלים את התקציב, המשרד אף הבהיר כי נעשו הדרכות זום לצורך ההגשה והקלטת ההדרכה אף הועלתה לאתר משרד החינוך והיא זמינה לכל הנהלת גן.

אלא שלטענת ההורים, דברי משרד החינוך סותרים את העובדות. כך למשל ההדרכה היחידה שנערכה עסקה בפתיחת תיקי הוראה לגננות באתר משרד החינוך, הדרכה להגשת הבקשות לקבלת התקציב בידי הגנים כלל לא נערכה וכמובן שהקלטה שלה לא קיימת. גם ההקלטה של ההדרכה שנעשתה לגבי פתיחת תיקי עובדי הוראה הועלתה לאתר רק יומיים אחרי הדיון בוועדה ולא כפי שאמר שגיא בדיון מול חברי הכנסת.

דיון סוער בוועדת הכספים בנושא (ערוץ כנסת)

במכתבם לשרת החינוך ביקשו ההורים להעמיד את אחד הפקידים במשרד – בו הם רואים כאחראי הישיר על התקצוב המפלה כנגד ילדיהם - על מקומו, להתנצל בפני גני החינוך המיוחד במוכשר ולפעול להעברת התקציב במהרה. פניה זו כאמור, זכתה לתגובה חריפה של היועצת המשפטית של משרד החינוך עו"ד איילת מלקמן שאף דרשה מההורים לחזור בהם, ואף איימה במרומז בתביעת דיבה.

עו"ד חגי קורצוויל, המייצג את ההורים כתב בתגובה כי לא ישלימו עם המשך הזנחת תקצוב גני החינוך המיוחד המוכרים שאינם רשמיים והמשך אפלייתם, תוך פגיעה ישירה בילדים בעלי צרכים מיוחדים. קורצוויל תבע לדעת כיצד מתחשב המשרד את התקצוב המלא של הגנים, והודיע כי אם יהיה צורך יוגשו תלונות למבקר המדינה ועתירה לבית המשפט עד להפסקת האפליה בפועל.

עורך הדין הבהיר כי מרשיו "לא ייכנעו לאיומים והפחדות. וכי מר שגיא מסר לוועדת הכספים מידע חלקי ומטעה".

"אנחנו לא מפחדים לא ממר שגיא ולא מפקידי המשרד", אומרים ראשי המאבק – אליעזר היון, שרה הורביץ ויהודה איינהורן: "כל מה שאנו מבקשים הוא להשוות את תנאיהם של ילדינו לתנאיהם של כל ילד מיוחד במדינת ישראל. לא ייתכן שבכל שנה, אנו ניתפס על ידי פקידי החינוך כמטרד, ונשמע מהבעלויות של מוסדות החינוך המקסימים שלנו, כי אין באפשרותם לרכוש ציוד מתקדם רק בשל אטימותם של פקידי החינוך. עם כל הכבוד לגורמים אלו, בסופו של יום הם רק פקידים ועליהם לבצע את החלטות הכנסת".

'כיכר השבת' פנה אל משרד החינוך, כדי לשמוע את טענותיו, אך זה לא הגיב עד למועד פרסום הכתבה. לכשתתקבל התגובה נפרסמה ככתבה וכלשונה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר