היסטוריה ואקטואליה

בית הכנסת בחורבת 'אום אל עומדן' - של מתתיהו?

בחורבת 'אום אל עומדן' במודיעין התגלה בית כנסת ובית מגורים עתיק, ויש שסבורים שבמקום זה התפלל מתתיהו; וגם, החורבה שויקטור גרן טען שהיא קברות המכבים (היסטרויה)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
מקווה הטהרה בחורבה (צילום: ישראל שפירא)

פרק ה': בפרק הקודם עסקנו בזיהוי הכפר מודיעים שבו התגוררו החשמונאים - הכפר הפלסטיני 'אל-מידיה' הסמוך לחשמונאים. זיהוי אפשרי למודיעים הקדומה, ישנו גם בחורבת 'אום אל עומדן' בקצה הדרומי של העיר מודיעין (השם 'עומדן' הערבי משמר את השם העברי 'מודיעים'), או ב'גבעת התיתורה' שנמצאת בקצה השני של העיר מודיעין צמוד לצומת שילת.

בחורבת 'אום אל עומדן' במודיעין התגלה בית כנסת ובית מגורים עתיק, ובשנים האחרונות התקבע מנהג אצל תושבי הסביבה בשבת חנוכה לערוך מנין מנחה וערבית ברוב עם, כולל טקס הדלקת נרות חנוכה. ישנם מתושבי המקום שסבורים שבמקום זה בדיוק, התפללו מתתיהו ובניו.

מדריך הטיולים החסידי ר' אהרון גולדהבר בהסבר על בית הכנסת העתיק 'אום אל עומדן' (צילום והפקה ישראל שפירא)

יש חוקרים שמציעים שמודיעין הקדומה הייתה אוסף של כפרים שהשתרעה מהכפר "אל מידיה" ליד חשמונאים, "קובור אל יהוד" ביער בן שמן, "גבעת תיתורה" בצפון מודיעין, ועד "אום אל עומדאן" בדרום מודיעין.

ישנם שסבורים שמודיעין הקדומה הייתה אוסף של כפרים קטנים שכיום נמצאים שרידים שלהם החל מקצה הדרומי של מודיעין, ועד הכפר 'אל מידיה' שסמוך למושב חשמונאים (צילום: גוגל מפות)

תכלס, שואלים קוראים רבים שעז רצונם להגיע ולהשתטח על קברי הצדיקים החשמונאים, שאלת השאלות: היכן נקברו החשמונאים???

כמעט כל החוקרים סבורים שאין מידע אמין על המיקום המדויק של קבורתם של החשמונאים, ובגלל התיאור של יוסף בן מתתיהו שמתאר מבנים גדולים לנגד עיניו, והוא נחשב אמין בכל נושא הארכיאולוגיה - מדובר בתעלומה שאין לה כל פתרון.

ברם, ישנם שסבורים שנמצאו 'קברות המכבים', באזור יער בן שמן, ובשנים האחרונות נוהרים אליהם רבים.

כמה אפשרויות ישנם, כולם בסמיכות ומרחק הליכה אחד לשני.

אפשרות א': שרידי המבנה ליד חורבת שייח ערבאווי.

לפני יותר מעשור ערכו חפירה בשרידי המבנה העתיק שנמצא ליד 'חורבת שייח ערבאווי' עמית ראם ודן שחר מטעם רשות העתיקות, מאמרם יוצא דופן, ונביא ציטוטים מתוכו:

"אין ספק שהמבנה שנחשף הוא יוצא דופן. התיאורים מלפני 150 שנה נחשפו כאן למול עיננו, גילינו את כוכי הקבורה המפואר, אומנות אדירות שהחזיקו, ככל הנראה, קומה שניה, חצר מבוא המובילה לקבר ומבנים נלווים נוספים... המראה במקום מרשים ומעורר דמיון... קיימת סבירות גבוהה כי זהו האתר שהנצרות הקדומה זיהתה בו את אחוזת הקבר המלכותית, ולכן, אולי, הקימה את המבנה... עדין דרושה חפירה ועבודה רבה על מנת לאמת באורח חד משמעי את ההנחה הזו, והחידה נותרה בעינה - החיפוש אחר קבר המכבים החמקמק נמשך".

מדריך הטיולים החסידי אהרון גולדהבר בהסבר על החורבה עליה טען ויקטור גרן שהיא קברות המכבים (צילום והפקה: ישראל שפירא)
שרידי המבנה ביער בן שמן בסמיכות לחורבת הגרדי (קבר שייח' ערבאווי) ביער בן שמן, שע"פ עמית ראם ודן שחר חוקרי רשות העתיקות קיימת סבירות גבוהה כי זהו האתר שהנצרות הקדומה זיהתה בו את אחוזת הקבר המלכותית של החשמונאים (צילום: ישראל שפירא)

המשך יבוא..

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר