סקירה מרתקת

זה רשמי: תם עידן מרקל • זאת הממשלה החדשה

16 שנות מרקל הגיעו לסיומן עם כינון הממשלה החדשה בראשות אולף שולץ • איך הממשלה החדשה תשפיע על ישראל ואילו שינויים נוספים צפויה להנחיל הממשלה? (עולם)

ציקי ברנדוין | כיכר השבת |
הקנצלר הבא יחד עם שני שותפיו הבכירים (צילום: Shutterstock)

16 שנות שלטון של אנגלה מרקל כקנצלרית גרמניה הגיעו היום (רביעי) לסיומן, כאשר אולף שולץ, נציג מפלגת השמאל-מרכז, ימונה לקנצלר הבא. 'כיכר השבת', בסקירה מקיפה אודות הממשלה החדשה - והאם היחס לישראל ישתנה לטובה או לרעה.

הקנצלר - אולף שולץ

לתפקיד הקנצלר ייכנס כאמור אולף שולץ, ממשלגת השמאל מרכז SPD, אחרי שהביס את מפלגתה של מרקל בבחירות והקים קואליציה יחד עם הירוקים והמפלגה הדמוקרטית החופשית.

רגע ההכרזה הרשמית (SPD)

שולץ שימש בממשלה הקודמת כשר האוצר וכסגנה של מרקל, ואחרי שגרמניה הלכה לבחירות, הוא הכריז כי לא יישב עוד עם מפלגתה של מרקל.

שולץ בעבר שימש בשורת תפקידים בהם חבר הבונדסטאג, ראש עיריית המבורג ושר העבודה. שולץ כנראנה יפנה את הספינה לכיוון קצת יותר פרו איחוד אירופי ויותר פרו אמריקני.

שר האוצר - כריסטיאן לינדנר

שר האוצר הבא הוא מנהיג המפלגה הדמוקרטית החופשית, מפלגת מצרכז-ימין, ובמערכת הבחירות הקודמת כמעט הקים קואליציה צרה עם מרקל והמפלגה הירוקה - אלא שלבסוף מרקל הקימה מעין 'ממשלת אחדות' עם מפלגת ה-SPD, ולינדנר נשאר באופוזיציה.

אחרי תוצאות הבחירות האחרונות מפלגתו מימין והמפלגה הירוקה משמאל הבינו כי הם לשון המאזניים לכל ממשלה שלא תקום - והקימו מעין "ברית אחים".

שרת החוץ - אנאלנה ברבוק

האחריות לתפקידי החוץ הוטלו על מנהיגת המפלגה הירוקה אנאלנה ברבוק, מי שבתחילת מערכת הבחירות סומנה כאחת שיכולה להיות מחליפתה של מרקל - אלא שלאורך מערכת הבחירות שורת טעויות פוליטיות הביאו לירידת המפלגה הירוקה בסקרים.

לברבוק יוחסו אמירות בעייתיות בנוגע לישראל, ביניהן אמירה לפיה אסור למכור לישראל צוללות, ובזמן שומר החומות גינתה את 'האלימות מכל הצדדים' מה שגרר ביקורת חריפה בישראל בעיקר, אך גם בגרמניה.

ברבוק: "לא למכור צוללות לישרא" (שאטרסטוק, דובר צה"ל)

שר הכלכלה, הגנת האקלים וסגן הקנצלר - רוברט האבק

האבק משמש כיו"ר משותף של המפלגה הירוקה, וניסה מייד לאחר הבחירות לכוון לתפקיד שר האוצר, אך נאלץ להתפשר על תפקיד שר הכלכלה.

האבק הוציא מספר ספרים שהיו פופולארים והוא דוקטור לפילוסופיה.

שולץ אחרי המינוי

שרת ההגנה - כריסטין למברכט

שרת ההגנה הבאה היא חברת מפלגתו של הקנצלר שולץ, והחל מהיום היא מקודמת מתפקידה בממשלת מרקל כשרת משפטים - לתפקיד שרת ההגנה.

מספר פרשנים פוליטיים ביקרו את ההחלטה למנות את למברכט לתפקיד שרת ההגנה, שכן אין לה שום ניסיון צבאי, מה שיכול דעת חלק מהם "בעייתי למשרד עם אחד התקציבים הגדולים בגרמניה".

שרת הפנים - ננסי פאסר

הממשלה החדשה של שולץ מכילה נשים רבות, ופאסר עצמה עושה היסטוריה קטנה בפוליטיקה הגרמנית כשהיא תהפוך לשרת הפנים הראשונה במדינה.

פאסר היא חברת מפלגתו של הקנצלר הנבחר אולף שולץ, ושימשה במגוון תפקידים פרלמנטריים ובהם חברה בוועדה לבחירת שופטים וועדת הפנים.

שרת הבינוי והשיכון - קלרה גייביץ

גייביץ היא מהפוליטיקאיות הוותיקות בגרמניה וחברת מפלגת ה-SPD של אולף שולץ, ותזכה לשמש כשרת הבינוי והשיכון הראשונה אי פעם במדינה, שכן התפקיד הוא תפקיד חדש - שעד לממשלה הקודמת היה חלק איטנגרלי ממשרד הפנים.

ההחלטה לפצל את משרד הפנים למשרד בינוי ושיכון ולמשרד פנים עורר ביקורת בגרמניה, אך גורמים בכירים טענו כי מדובר כעת ב"צורך אקוטי"

שר הבריאות - קארל לאוטרבך

לאוטרבך הוא פרופסור לכלכלת בריאות, והיה הפנים הקשוחות של היחס ללא מחוסנים בגרמניה ובעולם. לאורך מגיפת הקורונה היה נחשב לאותם מומחים שידם קלה על הדק ההגבלות.

שר הבריאות הבא הוא גם כן חבר מפלגת ה-SPD, מפלגתו של הקנצלר הנבחר אולף שולץ. בתקופה האחרונה עורר סערה כשאמר כי הוא תומך בהחלת חובת התחסנות בחקיקה.

גרמנים רבים רואים בלאוטרבך אדם בעל הופעה לא שגרתית בטלוויזיה ובשאר כלי התקשורת, כשהוא מציג עמדות לא שגרתיות.

עשה את זה - אולף שולץ (SPD)

שר המשפטים - מרקו בושמן

בושמן הוא חבר המפלגה הדמוקרטית החופשית וישמש כשר המשפטים הבא בגרמניה. בושמן נבחר לראשונה לפרלמנט לפני 12 שנים בשנת 2009.

בושמן מיתג את עצמו, ופעל כמגן חירויות הפרט. למרות זאת, בושמן אמר לאחרונה כי גם הוא תומך בהחלת חובת התחסנות.

שר התחבורה והתשתיות הדיגיטליות - וולקר וויסניג

וולקר וויסניג, חבר המפלגה הדמוקרטית החופשית הוא נחשב כשני ליו"ר לינדנר. בעברו שימש גם כשר הכלכלה, וכעת כאמור, יחזור לשולחן הממשלה כשר התחבורה.

שר העבודה והרווחה - הורברטס הייל

הייל הוא חבר מפלגת ה-SPD, ונראה כי הוא דיי מרוצה והוא הולך להמשיך את מה שעשה בממשלת מרקל כשר העבודה והרווחה במדינה.

הייל צפוי לעשות שינוי דרמטי בגרמניה כשהוא מתכוון להעלות את שכר המינימום ל-12 אירו לשעה (כ-42 שקלים).

שרת החינוך והמחקר - בטינה סטארק ווצינגר

סטארק היא מומחית לכלכלה וחברת המפלגה הדמוקרטית החופשית. במהלך המשא ומתן הקואליציוני לקחה חלק בשם מפלגתה. סטארק קוראת להפוך את מערכת החינוך ל"דיגיטלית יותר ומתקדמת יותר".

שר החקלאות והמזון - סם אוזדמיר

אוזדמיר הוא חבר המפלגה הירוקה ויקח חלק בממשלה אחרי חצי יובל ששימש כחבר פרלמנט מחוץ לממשלה. אוזדמיר שימש בעבר כיו"ר משותף של המפלגה הירוקה והוא מבכירי המפלגה.

אוזדמיר הוא ממבקריו החריפים של נשיא טורקיה ארדואן, ומרבה לתקוף אותו. לפני מספר שנים ארדואן תקף אותו אישית ואמר כי דעותיו "מכוערות מאוד".

שרת התקשורת והתרבות - קלאודיה רוט

לתפקיד נציבת התקשורת תכנס קלאודיה רוט שימשה בעבר כסגנית יו"ר הפרלמנט, ותעבור ישירות מתחת לקנצלר. רוט היא חברת המפלג הירוקה.

השר לעניינים מיוחדים - וולפנג שמידט

שמידט הוא חבר ה-SPD ונחשב ליד ימינו של הקנצלר החדש אולף שולץ. שמידט אמור לספק תמיכה לשולץ בתוך הקבינט וכן לתאם ולרכז את עמדות הקואליציה בין כל החברות.

השרה לאיכות הסביבה והגנת הצרכן - סטפי למקה

סטפי למקה, חברת המפלגה הירוקה, אמנם קיבלה תפקיד זוטר יחסית בממשלה החדשה - אבל מה שכן, היא זוכה להיות השרה עם שם התפקיד הארוך ביותר: "השרה לאיכות הסביבה, שימור הטבע הבטיחות הגרעינית והגנת הצרכן". הייתה מהמתנגדים הראשונים להשתתפות גרמנית במלחמת אפגניסטן.

השרה לשיתוף פעולה כלכלי ופיתוח - סוניה שולצה

שולצה היא חברת ה-SPD והייתה בממשלת מרקל השרה להגנת הסביבה. שולצה נחשבת כאחת שחרטה על דגלה את הדגל הירוק ותומכת בארגונים רבים להגנת הסביבה.

שרת הנוער, נשים ומשפחה - אן שפיגל

שפיגל היא חברת המפלגה הירוקה ותשמש כשרה בממשלה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר