היסטוריה ואקטואליה

"לשונות אדומות"; כשהבישוף ניסה לגרש את השדים

אנו ממשיכים עם דירת הצורף היהודי, שרוחות רעות השתלטו עליה; הבישוף הגיע למקום עם כמרים וניסה לגרשם - אלא שזה נגמר בהתעלפות של חלקם ובריחה של השאר (היסטורי)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

פרק ד': לא רק יהודי פוזנא האמינו בשדים ורוחות רעות, כפי שכותב הרייצ' מליובאוויטש בזיכרונותיו. גם הנוצרים תושבי העיר חששו מהם, ומושל פוזנא, נוצרי אדוק, הגיע סמוך לבית אביגדור טוביה כדי לבדוק האם יש אמת בשמועות על השדים והרוחות שחדרו באכזריות לבית המדובר. המושל התקרב למקום וברח ונבהל מאוד מ"קולות השירה והדפיקות שנשאו מהבית", ומיהר לקרוא לבישוף ודרש ממנו שיפעל להרחקת הרוחות מהבית.

הגיע הבישוף עם מספר כמרים ויצאו לתהלוכה מסביב לבית המדובר אליו חדרו הרוחות הרעות כשבידיהם צלבים, דגלים ותמונות של "קדושות" והקיפו את הבית מספר פעמים, ונעצרו מול חלון דירת הצורף, שם החל הבישוף ליצור ענני עשן, והתזות מים "קדושים" על כותלי הבית תוך כדי שהכמרים ממלמלים דברי תיפלה.

באותו הרגע התרחש דבר נורא, כותב הריי"צ מליובאוויטש בזיכרונותיו: "בעוד הטקס הנוצרי מתקיים, נפתחו לפתע חלונות הדירה ובעדם נראו פרצופים מטילי אימה, שהושיטו לשונות אדומות ארוכות מאד, בליווי פרצי צחוק רועמים ודברי קלס על חשבון הכמרים".

הכמרים כתגובה חלקם התעלפו והשאר ברחו בפחד כל עוד נפשם בם.

ספר הזיכרונות להריי"צ מליובאוויטש

רבי יואל 'בעל שם' הורה לר' ברוך בטלן הוראות מדויקות לגרש את השדים והרוחות הרעות. הוא סבר שכדי לתקן את נשמותיהם של הזוג שלא השאירו ילדים בעולם, יש להקים בביתם בית מדרש לקהילת יהודי פוזנא.

חנוכת הבית הייתה אירוע מיוחד, עשרה תלמידי חכמים ובראשם ר' ברוך בטלן למדו כל הלילה, צמו וקראו בתורה "ויחל". בבוקר טבלו במקווה וכיוונו כוונות נסתרות כפי שהורה רבי יואל 'בעל שם'.

ההוראות אמרו שעשרה ת"ח ילכו יחדיו, מחזיקים שלושה ספרי תורה עטופים בטליתות לביתו של אביגור טוביה. לפני הכניסה יש לקרוא תהילים ולהכריז כי על הרוחות הנמצאים בפנים להסתלק ולפנות מקום לספרי התורה הקדושים.

כאשר הגיעו עשרה תלמידי חכמים עם ספרי התורה לפתח הדירה נשמעו מתוכה רעש וצווחות מקפיאות דם, צחוק פרוע, נביחות כלבים, קריאות תרנגולים, יללות חתולים, קרקורי צפרדעים, צהלות סוסים וכו' וכו' כפי שכותב הריי"צ מליובאוויטש בספר זיכרונותיו.

כיצד הצליחו תלמידי ה'בעל שם' לגרש את השדים מהבית?? על כך בפרק הבא...

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר