"פשוט לא להגיע"

צלבים, קללות, וחוסר ודאות: הסיוט של התחבורה הציבורית

הצורך להביא תחבורה ציבורית יעילה מדובר רבות. מבדיקת 'כיכר' נראה כי אוטובוסים ששוכרת חברת 'קווים' מביאים לתקריות אלימות כלפי נוסעים חרדים וגם נוסעים אחרים - שנותרים חסרי אונים (ארץ)

משה מנס | כיכר השבת |
צלב ותמונות נוצריות באוטובוס במודיעין עילית (צילם באוטובוס קבלני: חיים ש.)

הקושי לזכות ולקבל תחבורה ציבורית טובה ומתפקדת מוכר לכולנו. אבל בכל זאת, מסתבר שאולי יש דברים שכן ניתן קצת לשפר - עם טיפה נהלים ואכיפה.

כך למשל עולה מפנייה שהגיעה למערכת מזוג צעיר שנסעו מביתם שבירושלים לערב משפחתי בקריית ספר. הזוג עלה על אוטובוס קבלני ששכרה חברת 'קווים' - דהיינו לא אוטובוס של חברת קווים, אלא חברה קבלנית שמספקת שרות לקווים.

בשל העובדה שהאוטובוס הוא קבלני, בכניסה לקריית ספר, האוטובוס נעצר ועולה פקח שגובה תשלום. הזוג שחיפשת בין התיקים את התשלום זכה לצעקות ושלל גידופים מאותם פקחים. אט אט נאספו פקחים נוספים שצעקו 'תיכף יהיה כאן דם' וביטויים גסים ביותר..

הפקח מקלל: כולכם על ה*** שלי (באדיבות שולח התלונה)

בפנייה נוספת שהגיעה למערכת 'כיכר השבת' סיפר גולש כי "בשנה האחרונה אני נוסע מאלעד לגבעת שאול וחוזר". סיפר הגולש. "יש אין ספור איחורים. יש היעדרויות והבעיה הגדולה היא שהרבה מהאוטובוסים הם לא של החברה ולא כתוב על התחנה אם הם בכלל יגיעו ומתי. גם באפליקציה לא מופיע כלום ואי אפשר לשלם להם דרך האפליקציה כי גם אם יש להם מכשיר לתיקוף הוא לא קורא את האפליקציה. אודה לכם אם תפרסמו את זה כי המצב זוועה".

גולש נוסף סיפר כי "נסעתי על אוטובוס קבלני שיצא עכשיו מהיציאה מהעיר - וכולו ריק. הוא לא עצר בחלק מהתחנות. הגיע איזה אברך שכנראה תפס טרמפ לכניסה לעיר. שאל את הנהג: 'למה לא עצרת לי בתחנה הקודמת?' הנהג ענה: 'כי היית בלי מסיכה (למרות שהאברך כן לבש מסכה) אז האברך אמר לו: תעצור בתחנות שלך. בתגובה הנהג הוריד אותו."

את סוגית האוטובוסים הקבלניים העלנו בפינת הצרחנות של התוכנית הכלכלית. פנינו שוב ושוב בבקשת תגובה והסברים ממשרד התחבורה. אך ללא הועיל. התלונות ממשיכות להגיע וכעת שולח לנו חיים ש. תיעוד מקומם מאוטובוס קבלן ובו צלבים וסמלים נוצריים. "האם מותר ללמוד ולהגיד תהילים מול צלב?" הוא שאל "אם אני זוכר לפני כמה חודשים פורסם שמשרד התחבורה חייב נהגים יהודיים להוציא סמלים מהאוטובוס" לדבריו הוא אף פנה לקו ההלכה לברר האם הוא יכול להתפלל וללמוד בכזה אוטובוס.

הסיפור מהיום הוא סימפטום נוסף בסוגיה. כבר לפני חודש פניתי לאבנר עובדיה דובר משרד התחבורה. שאלתי אותו כך: ברצוני לשאול לגבי הנהלים של משרד התחבורה בנוגע לאוטובוסים קבלניים. קיבלנו מספר תלונות בעניין. וגם אני כתושב מודיעין עילית נתקל בנושא מתסכל זה. הבוקר עליתי על קו 304 ממודיעין עילית לירושלים. מלבד ההמתנה למבקר שיתקף, לקח לו עוד 10 דקות לעבור באוטובוס ועל כן ברצוני לשאול: מה הנהלים בסוגיה.

הדובר המופתע שאל אותי מה זה אוטובוס קבלני - ואחרי שקיבל הסבר מפורט- שלאחריו הפסיק להגיב.

אלו הבעיות שהצפנו בפני משרד התחבורה וחברת קווים:

1 - לאוטובוסים אין מכשיר תיקוף ובכניסה לעיר עולה מבקר לתקף. מה שיוצר עיכובים.

2 - אין אפשרות לשלם בדרך או לפני התחנה בכניסה / יציאה מהעיר.

3- אין מעקב אחרי הנהגים, במקרים רבים הם לא עוצרים בתחנות וההתנהלות שלהם מול הנוסעים היא מבזה.

4 - במקרים רבים המבקרים הם בני מיעוטים או נערי שוליים והיחס שלהם לנוסעים הוא מבזה ומשפיל.

5 - אי אפשר לראות מתי האוטובוס אמור להגיע לתחנה.

מחברת קווים נמסר: "אין הנחיה של משרד התחבורה המתייחסת לאוטובוסי קבלן. באוטובוסים של קווים קיימת הנחיה והיא נאכפת."

בנוגע לאוטובוסים קבלניים אמרו בחברה כי "חברת קווים מתמחה במתן שירות תח״צ במגזר החרדי, המאופיין בין השאר ביקושים בהיקפים גדולים ומשתנים, המגיעים לשיאי ביקוש בשעות מסוימות, בסופי שבוע, חגים ומועדים. כדי לעמוד בביקושים מעבר להיקף צי הרכב האורגני שעומד לרשותה, החברה מתגברת את השירות באוטובוסי קבלן על פי הנחיות משרד התחבורה המגדירים את אופן והיקף התגבור הנדרש."

"שימוש נוסף בקבלני משנה מבוצע ע"י החברה במטרה לשמור על רמת השירות לנוכח עומסי התנועה הכבדים בחודשים האחרונים לצד מחסור הולך וגדל בנהגי תחבורה ציבורית. מצב החרום שהוגדר ע"י שרת התחבורה, אינו פוסח על שירות התח״צ של החברה שעושה כל שלאל ידה כדי לספק את השירות בהיקפים הנדרשים הגדלים משנה לשנה."

אז מהי הכמות המותרת של האוטובוסים הקבלניים ומה הנהלים, האם יש נוהל הדרכה והעסקה לפקחים (שגם הם מחברה קבלנית) לצערנו אין לנו תשובה בנושא. נמשיך ונעקוב.

פינת הצרחנות - בתוכנית הכלכלית של כיכר השבת

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר