אל תגידו לא ידענו

שבעת היוצרים המוכשרים שכדאי לעקוב אחריהם

מבקר המוזיקה של 'כיכר השבת', נתנאל לייפר, בכתבה שנייה בסדרה על היוצרים המוכשרים של המוזיקה היהודית; אלו שכנראה עדיין לא גיליתם מספיק - אבל בהחלט כדאי לכם לעקוב אחריהם (מגזין)

נתנאל לייפר | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

אחרי העניין הרב שעוררה הכתבה הראשונה בסדרה "עשרת הכישרונות הגדולים של המוזיקה היהודית", בה הצבעתי על עשרה מכישרונות הענק של המוזיקה היהודית שעדיין לא ביצעו את הפריצה הגדולה שלהם, קבלו את הכתבה השנייה בסדרה עם עוד שבעה אמנים משובחים במיוחד שכולי תקווה שיפרצו ובגדול כי פשוט מגיע להם.

יוסף נטיב

יוסף נטיב הוא אמן חוזר בתשובה מחריש, שמאחוריו כבר שלושה אלבומים ייחודיים וכמה סינגלים ביניהם גם דואט יפיפה עם יונתן רזאל – "באמת" שזכה להצלחה רבה ולהשמעות בכלי התקשורת השונים.

ליוסף נטיב קול עדין וענוג וכקולו הוא במציאות גם בחור צנוע ועדין מאד, רחוק מאד מתדמית הכוכב שאנו רגילים לטפח. נטיב מוזיקאי מוכשר במיוחד שכותב ומלחין את שיריו ופעמים רבות גם משמש כמפיק המוזיקלי לצדו של המפיק מאור שושן (ישי ריבו ועוד) איתו הוא עבד על אלבומו השלישי שיצא בשנה שעברה עם שירים מעולים חלקם כבר יצאו כסינגלים.

אם אתם אוהבים עומק ושירה עדינה במיוחד יוסף נטיב הוא אמן חובה בעבורכם, אל תפספסו את חומרי העבר שלו במיוחד האלבום השני עם הלהיט הנפלא "אף אחד לא נשאר", אחד השירים היפים ששמעתי בעשור האחרון.

אסף הרוש

אסף הרוש הוא עוד אמן צעיר שמתפתח בחממה המוזיקלית של המפיק מאור שושן. הרוש שזכה בתואר "תגלית השנה" של גולשי כיכר השבת בשנת תשפ"א הפך לכזה בעיקר אחרי הלהיט הגדול שלו "בסוף יהיה טוב" שזכה להשמעות רבות מאד בכלי התקשורת.

הרוש חוזר בתשובה מזה כעשור ובעל פאות מסולסלות ארוכות, הוציא כבר חמישה סינגלים נעימים להאזנה אותם כתב והלחין בעצמו בהפקתו של שושן שלוקח את שיריו של הרוש להפקה עדכנית על גבול הפופ. הרוש הראה כבר שהוא יודע לכתוב ולהלחין שירים קליטים וכיפים ומהתרשמות ראשונית נראה לי, שכמו קודמו בכתבה, גם הוא בחור עדין וצנוע.

ההצלחה של השנה האחרונה הפכה את הרוש אמנם לשם מוכר, אך בהחלט עדיין חובת ההוכחה עליו כשאנו מחכים לאלבום הבכורה שלו, שסביר להניח שיגיע אף הוא בקרוב.

משה פלד

משה פלד היה בכלל איש הייטק עד שחיידק המוזיקה הכניע אותו והוא החליט לנטוש את הכל לטובת כתיבת שירים ולחנים. פלד יוצר חרדי שכותב ומלחין בעצמו את כל שיריו ובכך הוא חלק מקבוצת יוצרים חדשה ומרתקת של יוצרים חרדים שעושים מוזיקה יהודית מקורית ומרגשת.

פלד הוציא עד כה שבעה סינגלים לקראת אלבום בכורה שכמו אצל אמנים רבים מתעכב בשל הקורונה ואתגריה.

הלהיט הגדול של פלד "אותו היום" הפך להצלחה ענקית ולהשמעות רבות מאד בכל כלי התקשורת זאת לצד דואט מוצלח לצדו של ישי לפידות שמתארח.

פלד כותב ברמה טקסטואלית מעניינת וגבוהה עם לחנים מלודיים וכיפים להאזנה ואין ספק שעתיד מעניין מחכה לנו איתו.

אברומי וינברג

אברומי אמנם נחשב כבר לאמן מוכר יחסית, הוא הוציא את אלבום הבכורה שלו לפני כשש שנים "לנגן ולנגן" אך לא הצליח ממש לפרוץ איתו. מאז הוציא כמה סינגלים שהפכו להצלחה גדולה, במיוחד "ברכת כהנים" בלחנו שבשילוב הקליפ המרגש השיר הפך להצלחה של ממש.

לצד אלו הצליח וינברג גם "לפסול" כמה משיריו להשמעה בתחנות הרדיו החרדיות בשל כמה אמירות שלטעמי ממש לא אמורות לפסול את השירים. וינברג אמן חד ובועט שאומר את דבריו בצורה ישירה אך מכבדת גם אם ישנם כאלו שמחפשים קונוטציות שליליות בביטויים שלו. כך לדוגמא הלהיט שלו "עבד נרצה" נאסר להשמעה בשל השורה "יורד על ארבע" בה הוא מביע את כניעתו להשם או השיר "הנה היא באה" שמדבר על הבאת ספר התורה ויש בו את השורה "ונותנים לה נשיקה" שפסלה את השיר להשמעה ברדיו...

הסינגלים החדשים שהוציא וינברג מאז צאת אלבומו הראשון, משובחים במיוחד. הוא כותב ומלחין בצורה זורמת ומלאת אנרגיות ואין ספק שהוא לא מפסיק להשתפר ולכתוב טוב יותר ויותר. וינברג הספיק גם לחמם את ישי ריבו במופע הנפרד הראשון שלו בבניני האומה, אך הפריצה הגדולה שלו עדיין לפניו ואין לי ספק שמגיע לו כאחד הזמרים והיוצרים החרדים היותר מוכשרים וכיפים להאזנה.

מנדי פורטנוי

הפסנתרן והיוצר מנדי פורטנוי, הוא אחד הפסנתרנים האהובים עליי במוזיקה היהודית. מעבר לאצבעות המתעופפות שלו על הקלידים השחורים לבנים הוא מייצר גם הרמוניות שמימיות ואקורדים שגורמים לי ליהנות מכל רגע.

הוא החל את דרכו המוזיקלית כפסנתרן שמלווה אחרים וכחלק מהצמד "האחים פורטנוי" עם אחיו שרולי אך בשנה האחרונה הוא הפך למפיק מוזיקלי מצליח ועסוק במיוחד המעבד עבור אמנים רבים. הוא חבר לפרויקט "תודה לך השם" של האחים בלומשטיין והפך למפיק המוזיקלי הרשמי של הפרויקט כשהוא מעבד למיטב האמנים ביניהם אברהם פריד, ניסים בלאק ורבים אחרים.

פורטנוי הוציא בעבר אלבום פסנתר משובח, עיבודים שלו לשירי קרליבך והוא כפסנתרן וכמעבד השראה של ממש מבחינה מוזיקלית.

שלומי ברנשטיין

הוא האמן הפרוע ביותר ברשימה הזו, ולא בגלל שהוא באמת פרוע, אלא בגלל שהוא פשוט לא נשמע ל"חוקים" המוזיקליים המקובלים במוזיקה היהודית. שלומי ברנשטיין בחור צעיר ומוכשר הוציא בשנה האחרונה כעשרים ביצועים ייחודיים משלו לניגונים חסידיים עתיקים. ברנשטיין שר בקול נמוך במיוחד שאינו מקובל במוזיקה החסידית כלל ומעניק לשירים העתיקים נופך מסתורי ואפל.

לצד אלו הצליח ברנשטיין לחבור גם לזמר יואלי קליין ולמלחין שייע גרוס לשיר "ימים באים" בלחנו של פינקי וובר, שם הראה ברנשטיין יכולות שירה עשירות יותר ממה שאנו רגילים לראות ממנו אם כי במקרה של ברנשטיין עיקר ההנאה היא הגישה המוזיקלית השונה שלו לשירים החסידיים לצד שירים מקוריים מעטים משלו.

יודעי דבר מספרים שברנשטיין הלחין חומרים רבים משלו עליהם הוא עובד בימים אלו ועל פי ניסיון העבר אצל ברנשטיין זה אף פעם לא יהיה קונבנציונלי מידי ותמיד מעניין מאד.

משה דדון

הזמר והיוצר משה דדון החל את דרכו כחלק מצמד "אזמרה" עם חברו גיא קהלני כשהשניים מוציאים שני סינגלים, מאז הוציא דדון כבר ארבעה סינגלים משלו אותם כתב והלחין בעצמו. דדון בעל קול נעים מאד והמון המון נשמה ורגש המשלב בשירים עם הגוון הישראלי סלסולים קטנים ועדינים שמוסיפים גוון יפיפה לשיריו.

דדון אחד האמנים הצעירים המרגשים ועל פי החומרים ששמעתי ממנו עד עתה אני מאמין שהוא בהחלט יכול לפרוץ ולרגש רבים. הסינגל החדש שלו "הבוקר הגדול" בהפקתו המוזיקלית של נדב ביטון הוא דוגמא מצוינת ליכולות הנהדרות של דדון.

ולפינה האהובה עליכם, השירים המושמעים ביותר השבוע בידי גולשי כיכר השבת:

• במקום הראשון בפער גדול ניצב דואט הלייב "שבט אחים" בביצועם של שמילי אונגר, איציק דדיה, שלום למר ושמחה ליינר
• במקום השני ניצב שירו המרגש של אביעד דרף "בן שלי"
• במקום השלישי ניצב הקליפ החדש של יוני Z - "כתר"

להערות הארות ומתכונים לעוגת גבינה אמיתית שניתן לאכול אחרי הטשולנט: nl@kikar.co.il

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר