גיאוגרפיה, היסטוריה ודמויות

'עוֹלָם שָׁנָה נֶפֶשׁ': מדור הידע של 'מגזין כיכר'

המצביא שנלחם בניגוב האף בשרוול; האם אני ואשתי שומעים אותו דבר?; הפושע ששרף 2 מיליון דולר כדי להשאיר את בתו בחיים; פינת הסלב ועוד אינסוף ידע ותמונות (עולם שנה נפש)

יוסי נכטיגל | כיכר השבת |
'שערי הגיהנום' (צילום: Shutterstock)

ברוכים הבאים ל'עוֹלָם שָׁנָה נֶפֶשׁ', פינת הידע החדשה במגזין 'כיכר', שתופיע בעז"ה מדי יום חמישי ותעשיר אתכם בידע מגוון לצד תמונות מרהיבות ומוזרות שטרם ראיתם.

כדי לשמור על הסדר, נחלק את הפינה לשלוש קטגוריות, בהשאלה מהמושג החסידי המוכר: 'עולם' - ענייני גיאוגרפיה, מדינות שונות ומדע; 'שנה' - תמונות היסטוריות שלא חשבתם שקיימות; ו'נפש' - דברים שלא הכרתם על דמויות מוכרות.

הבה ונתחיל:

עולם

האש שבוערת כבר חמישים שנה ברצף

תיירים מצטלמים ב'שערי הגיהנום' (Shutterstock)
תיזהרו, חברים • תיירים מצטלמים ב'שערי הגיהנום' (צילום: Shutterstock)

כבר שמענו על שריפות שמשתוללות ביערות מספר ימים, או אפילו מספר חודשים. אבל באתר 'שערי הגיהנום' בכפר דרווזה שבטורקמניסטן, בוערת שריפה כבר חמישים שנה ברצף. לא זו בלבד: היא הוצתה במזיד, ואיש לא מנסה לכבותה.

אז מה הסיפור? המקום הנידח הזה, מצוי על אדמת מדבר הרוויה בגז טבעי. לפני חמישים שנה - בשנת 1971, חפרו שם הסובייטים בחיפוש אחר נפט, אך מתקן הקידוח כולו שקע אל תוך האדמה הספוגה בגז שלא הצליחה לשאת את המשקל.

הגיאולוגים שפעלו שם החליטו להבעיר שם אש בכדי למנוע את תופעות הלוואי של הגז החשוף, מתוך מחשבה שבתוך מספר שבועות הוא יתכלה, אך הם טעו: מאז ועד היום האש ממשיכה לבעור ללא הפסקה בבור שנוצר, שקוטרו 70 מטרים ועומקו כ-20 מטרים.

בשנת 2010 הבטיח נשיא טורקמניסטן לסגור את האתר, אך המקום הפך בינתיים לאתר תיירות ייחודי, שאנשים מגיעים אליו בכדי להצטלם כשלשונות האש הכתומות בוערות ברקע וכנראה לא מתכוונות לעצור לעולם.

איך מגיעים דובי פנדה לגני חיות?

ליסינג תפעולי • דובי 'פנדה ענקית', בגן חיות בצרפת (Shutterstock)
ליסינג תפעולי • דובי 'פנדה ענקית', בגן חיות בצרפת (צילום: Shutterstock)
הגדלה

רובם המוחלט של דובי הפנדה בעולם, שייכים לממשלת סין שרואה בהם סמל לאומי - אך בבייג'ין לא חושבים לרגע להשאיר אותם לרבוץ בטבע. במקום זאת, הסינים משכירים אותם לגני חיות ברחבי העולם תמורת הון עתק. קראתם נכון: לא מוכרים, משכירים.

כך, אם פתחתם גן חיות (למי מאיתנו זה לא קרה?) וחשקה נפשכם להציג למבקריכם את החיה האקזוטית, תיאלצו לשלם לסין עד מיליון דולרים בכל שנה עבור פנדה אחת (!).

לעלות ההזויה הזו יצטרף מחיר התזונה, מאחר והפנדה הענקית אוכלת רק במבוק - ובכמויות אדירות, שעשויות להגיע לכ-50,000 דולרים בשנה. בנוסף, אם ייוולד לפנדה שלכם גור קטן, תצטרכו לשלם חד פעמית 400,000 דולרים נוספים כ'מס גורים' למעצמה הסינית.

הכל התחיל בשנות ה-50 של המאה הקודמת, כאשר סין פיתחה מנהג להעניק דובי פנדה במתנה למדינות שונות כמחווה דיפלומטית. בשנת 1984 החליט דנג שיאופינג, מנהיג סין דאז, לשנות את המנהג ולהשכיר את הפנדות במחירים מפולפלים.

האם אני ואשתי שומעים אותו דבר?

תקשיב טוב • אילוסטרציה, למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: Shutterstock)

בקצרה: לא בדיוק.

בפירוט: חוקרים גילו, כי יש הבדלים בין חוש השמיעה של הגבר הממוצע לבין חוש השמיעה של האשה הממוצעת. נשים שומעות טוב יותר קולות בטון גבוה. הם גם טובות יותר בזיהוי הבדלים בטון הדיבור. וכן, זו כנראה הסיבה לכך שהן תמיד יודעות מתי אנחנו משקרים.

גברים, לעומת זאת, טובים יותר בזיהוי מקור של צליל - בפרט כאשר מדובר בקולות של בעלי חיים. כך שאשתך כנראה תשמע לפניך את היללה של חתול הרחוב, אבל אתה תזהה מהר יותר איפה בדיוק ממוקם היצור המציק.

החוקרים נוטים להסביר כי העם הגברי פיתח את המיומנויות האלו לפני המון שנים, כאשר היה זה מתפקידם לשמור על התא המשפחתי מפני הסכנות השונות בטבע.

שנה

ארכיון טביעות האצבע של האמריקנים

האולם הענק שאכלס את הארכיון ואת עובדי ה-FBI שהופקדו עליו (שנת 1944)

בתמונה זו ניתן לראות את ה-D.C. Armory, אולם אדיר מימדים בוושינגטון, בזמן ששימש כארכיון טביעות האצבע של שירות הביון האמריקני FBI.

בשנה שבה צולמה התמונה, כבר החזיק ה-FBI בכרטיסים ובהם נתוניהם האישיים של כ-23 מיליון בני אדם, לצד טביעות האצבעות של כ-10 מיליון בני אדם. לפני עידן המחשב, נדרש היכל ענק וצוות נרחב מאד בכדי לטפל בכמויות החומר שגדלו כל העת, ולספק אותם לפי דרישה לחוקרים ברחבי ארה"ב.

ה-D.C. Armory נבחר לצורך המשימה, מאחר וגודלו עומד על כ-7,400 מטרים רבועים והוא מסוגל לארח 10,000 בני אדם. בתקופות שונות שימש המקום כמתחם החלקה על קרח, אולם אירועים ותצוגת נשק, והוא עדיין פעיל כיום - שמונים שנה מאז שנבנה.

ואם, ככה במקרה, יש לכם קופה של שרצים מאחורי הגב, סתם כדאי שתדעו שכיום ה-FBI מחזיק במאגרי הענק הממוחשבים טביעות אצבע של למעלה מ-50 מיליון בני אדם שכלל אינם אזרחי ארצות הברית.

סליחה, מישהו הזמין מיזוג אוויר?

'תדלוק' רכב במיזוג אוויר צונן מתוך צינור (טקסס, שנת 1957)

טוב, את הסיפורים על העידן שלפני הרכב אנחנו לא צריכים לספר לכם. את זה תקראו ב'סיפור למוצ"ש' שעולה באתר בכל מוצאי שבת. אבל כמה מכם יודעים, שעד שנת 1939 לא היו מערכות למיזוג אוויר ברכבים?

גם עשרות שנים לאחר שחברת Packard הציגה את השכלול, לרבים לא היה מזגן ברכב. אז מה עושים? מתדלקים!

בתמונה שלפניכם, שצולמה במסעדה בטקסס החמימה, תראו משפחה נהנית ממשב אוויר מרענן, המוזרמת אל תוך המכונית על ידי צינור. לא ברור אם השתייה חינם בהזמנת תדלוק - או להיפך.

אינפוזיה או נקסט לייט?

מתנדבות מציעות לפציינט לקנות סיגריות (שנות ה-50 של המאה הקודמת)

השבוע, בניו זילנד, אסרו מכירת מוצרי טבק ועישון באופן מוחלט. אז הנה תמונה מתקופה שבה לא זו בלבד שלא אסרו את העישון במקומות ציבוריים - אלא אף מכרו אותם בתוך חדרי האשפוז.

בתמונה זו נראות שתי מתנדבות מציעות לאחד הפציינטים לרכוש סיגריות מתוך מבחר מכובד. המתנדבות הועסקו באותה תקופה במגוון תפקידים, ביניהם ניקיון, מזכירות, ושליחויות שונות.

"זה אבסורדי לחלוטין לחשוב שהיתה תקופה שבה בעצם היינו מעשנות בתחנת האחיות, מוכרות סיגריות למטופלים, ומידי פעם גם לוקחות 'שאכטה' מהסיגריות של המטופלים", אמרה דנה סיגל, אחות לשעבר בארה"ב. אנו מציעים לה להתנחם בכך שלפחות לא היו אז את הסיגריות האלקטרוניות המגעילות הללו.

נפש

הפושע ששרף 2 מיליון דולר כדי לשמור על בתו בחיים

עבריין מחייך • ציור תמונת המעצר של אסקובר, מוצע למכירה בקולומביה (צילום: Shutterstock)

פבלו אסקובר (1949-1993) היה אחד הפושעים המפורסמים בהיסטוריה. ממקום מושבו בקולומביה היה לסוחר סמים עוצמתי, שרווחיו הפכו אותו לאחד מעשירי תבל.

אסקובר לא היסס לרצוח את כל מי שעמד בדרכו וגם את מי שלא. לאחר שנעצר ב-1976 (הציור למעלה מבוסס על תמונת מעצרו), ארגן מהכלא את חיסול שני הקצינים שעצרו אותו, ומשפטו בוטל מחוסר ראיות. לאורך חייו חיסל אינספור פוליטיקאים - לא לפני שהציע להם שוחד וסורב; הוא אף פוצץ מטוס מלא באזרחים תמימים, כי חשב שאחד ה'מבוקשים' שלו מצוי על הסיפון.

אבל כאן נביא מימד קצת יותר אנושי שלו. באחת הפעמים בהן נמלט עם משפחתו מאימת השלטונות, הסתתר ברחובות שונים ובילה בהם לילות.

בתו חלתה בשל הקור, ואסקובר שלף שני מיליון דולרים בשטרות (הוא סיפק לארה"ב כמויות עצומות של סם הקוקאין ותוגמל בהתאם) - ושרף אותם כדי לספק לה חימום. אנו רק תוהים למה לא ברח ל'שערי הגיהנום'.

המצביא שנלחם בניגוב האף בשרוול

ימין: נפוליאון, ציור שמן של הצייר 'דויד'; שמאל: שחזור מדי צבא נפוליאון (צילום: Shutterstock)

על נפוליאון בונפרטה, שליט צרפת (1769-1821), כולכם כנראה שמעתם. הוא מוכר גם כאחד המצביאים המפורסמים בהיסטוריה, כמחוקק מבריק וכמייסד שושלת מלוכה אירופאית.

על הקריירה הצבאית המוצלחת שלו קיימות אינסוף אגדות, אבל צריך לזכור שניצחונותיו בשדות הקרב שהפכו לשם דבר, היו גם תוצאה של עבודה נכונה מול החיילים - עבודה שבכל צבאות המערב חיקו ועדיין מחקים.

סיפור פחות מוכר לציבור, עוסק דווקא במדי צבא צרפת. נפוליאון לא סבל ניגוב האף בקצה השרוול (והאמת שגם אנחנו לא ממש מסמפטים זאת). כשראה את חייליו נוהגים כך הוא התרגז וראה בכך חוסר כבוד.

בכדי לגדוע את הנוהג הזה, הורה על שינוי בעיצוב מדי הצבא: מאותו יום והלאה נתפרו כפתורים על קצות השרוולים (כן, גם על שרווליו שלו - כפי שניתן לראות באיור), בכדי שלא יהיו נוחים לשימוש מבזה זה. בתמונה תראו כיצד הכפתורים, אף שאין להם כל שימוש טכני, דווקא שדרגו את המדים אופנתית!

פינת הסלב: כך נראתה 'האשה החזקה בעולם' - כפעוטה

אנגלה מרקל כילדה קטנה (גרמניה, שנות ה-60 של המאה הקודמת)

לאחר 16 שנות כהונה כקנצלרית גרמניה ועשרות שנים בפוליטיקה, סיימה אנגלה מרקל רשמית את תפקידה - ומי שהחליף אותה הוא אולף שולץ.

מרקל שברה כמה שיאים, בהיותה האשה הראשונה בתפקיד הבכיר, המנהיגה בפועל של האיחוד האירופי, אשת השנה של מגזין 'טיים' (לשנת 2015), וזכתה 10 פעמים בתואר היוקרתי 'האשה החזקה בעולם' ברשימת מגזין פורבס.

גם לנו תחסר העוצמה האדירה הזו בחיי היום יום, ולכן נספק לכם הצצה מסקרנת לילדותה של מרקל (אז אנגלה דורותיאה קאזנר) בגרמניה המזרחית, כאשר העוצמה היחידה שעליה חלמה היא להפוך לאמא מן המניין - דבר שעד היום לא התגשם. אבל היי, היא היתה קנצלרית וזה גם שווה משהו.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר