משמעות אמתית

יוזמה חינוכית בסמינר דרכי שרה: 'בואי הרוח'- מסע של התמודדות, זהות ושליחות

להנחלת זכרון השואה ולהעברתו מדור לדור חשיבות רבה. מסעות הנוער לפולין, כחלק מתהליך הנחלת זיכרון השואה לתלמידים, בסמינר דרכי שרה הלכו על יוזמה מיוחדת (חרדים)

אושוויץ. תמונת ארכיון (צילום: נתי שוחט, פלאש 90)

להנחלת זכרון השואה ולהעברתו מדור לדור חשיבות רבה. מסעות הנוער לפולין, כחלק מתהליך הנחלת זיכרון השואה לתלמידים, מתאפיינים בחיזוק הזיקה להיסטוריה של עמנו, ובחשיפה למושגים הקשורים לשואה, תוך היכרות עם עולם יהודי שאיננו עוד. הם מפגישים את התלמידים עם חוויות מטלטלות הקשורות בזהות יהודית. לעתים הם אף מטילים על התלמידים עומס רגשי רב, המעורר תכופות דיון ציבורי אודות מידת התאמתם לכלל התלמידים.

במרכזם של המסעות לפולין ושל העיסוק בנושא השואה עומדים הסבל, ההשמדה, הרעב, ואובדן צלם אנוש. אלו אכן מושגים שמהווים חלק בלתי נפרד מהנחלת זיכרון השואה. עם זאת, ברור שמושגים אלו, העומדים ברקע הסיפור ההיסטורי של עמנו, אינם מהווים גרעין מרכזי או מטרת-על בהנחלת זיכרון השואה. מהי אפוא המטרה המשמעותית שצריכה לעמוד לנגד עינינו בתהליך הנחלת זיכרון השואה לתלמידים? כיצד ניתן להעביר את סיפור השואה באופן ערכי ומדויק שתהיה לו השפעה ארוכת טווח?

בבקשה לתת מענה לשאלות אלו סמינר 'דרכי שרה' יוצא ביוזמה חדשה מסוגה במחוז החרדי: מסע 'בואי הרוח'- מסע ייחודי בן שלושה ימים בארץ, שכולו חוויית התבוננות, הפנמה והעצמה, מחורבן הקהילות בתקופת השואה, ועד לבניין עולם התורה בארץ בימינו. מסע 'בואי הרוח' אינו בנוי מן הרכיבים הקיימים במסעות לפולין. זהו מסע שכולו התבוננות ובירור פנימי, של לימוד מעוז הרוח של היחיד והקהילה בתקופת השואה, ממאמצי העלייה לארץ, ומתהליך הקמתו מחדש של עולם התורה. במהלך המסע התלמידות יחוו את המאבק לחיים תורניים אמוניים וערכיים בתקופת השואה ולאחריה.

המנהלת הדס ניימן משתפת בתהליך כתיבת מתווה המסע: "בהתלבטויות השונות, העקרוניות, החברתיות והכלכליות, הכרוכות בהוצאת מסע לפולין, הופתענו לגלות שטרם נכתב מתווה למסע לזכרון השואה בארץ, המדגיש את מכמני העושר הרוחני של עמנו. פנינו לרפרנטית לזכרון השואה במחוז החרדי, הגב' חגית לפידות. התברר שהתפרצנו לדלת פתוחה, ושהצורך היה קיים זה מכבר. שמחנו להרים את הכפפה, לבנות יחד עם הגב' לפידות מתווה למסע משמעותי, ולהיות הסמינר הראשון שיוצא למסע כזה בארץ".

מטרת מסע 'בואי הרוח' היא להעמיק את החיבור של התלמידות לזיכרון השואה ולסיפור הקימה מן האפר של יחידים ושל קהילות, ולעורר אותן למצוא את מקומן ואת שליחותן כחלק מן העם היהודי בתהליך בניית עולם התורה בארץ.

הגב' חגית לפידות, רפרנטית לזכרון השואה במחוז החרדי: "אנו מבקשות להציב את הדילמות והניסיונות שמולם ניצבו יהודים בתקופת השואה ולאחריה, ואת כח הבחירה, ההתמודדות וגבורת הרוח, בלב תהליך הנחלת הזיכרון לתלמידות, מכיוון ש'גבורת רוח' ו'בחירה בחיים' אינן רק נחלת העבר, הן רלוונטיות לא פחות בהווה, ואנו עשויים להידרש להן גם בעתיד, בצמתים שונים בחיינו."

מסע 'בואי הרוח' הוא אפוא מסע בנפש, מזווית העמקה ייחודית, המקנה לתלמידה היחשפות להיבטים של התמודדות, ויכולת להעמיק בעוד רבדים. כוחה של העמקה זו היא בהבנה שאותן דילמות, הכרעות חיים וגבורת הרוח רלוונטיות לחלוטין לתקופתנו ולעתיד לבוא בתוך מציאות מרוככת עשרות מונים. איננו כבולים למסע גיאוגרפי של זמן ומקום, אלא יוצאים למסע של רוח והתבוננות אל תוך מכמני הנפש של כל יהודי ויהודייה.

כהכנה למסע הוזמנו הורי התלמידות והצוות החינוכי לערב הכנה הכולל צפייה במיצג התלת ממדי "ניצחה הרוח את עמוד העשן", ופעילות הכנה המיועדת להורים ולתלמידות.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר