מדאיג

הסיכוי של חרדי לחלות בסוכרת - פי 15 או פי 1.5?

מנתונים שפרסם משרד הבריאות השבוע, עלה כי סיכוייו של חרדי לחלות בסכרת הוא פי 15 משאר האוכלוסייה. בהמשך הוציא משרד הבריאות הבהרה כי חלה טעות במספרים (בריאות)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(צילום: Nati Shohat/Flash90)
להלן ההבהרה שניתנה אמש (ג'):
בהודעה שפורסמה אמש ביחס לפערי התחלואה בסוכרת בין המגזרים, נפלה טעות. הנתון הנכון הוא כי לצעיר חרדי סיכוי של פי 1.5 לחלות בסוכרת ביחס לצעיר שאינו חרדי ולא הנתון כפי שפורסם (15).

מחשיפת נתוני אגף התזונה (ע"פ סקר ברוקדייל), עולה כי המגזר החרדי נוהג לצרוך כמות גבוהה במיוחד של סוכר, העולה בהרבה על כמות הסוכר של כלל האוכלוסייה. כך למשל, בעוד ובמגזר החרדי שיעור צריכת מאפים מתוקים עומדת על 78% ממשקי הבית, במגזר הכללי רק ב- 60% ממשקי הבית צורכים מאפים מתוקים. נתון נוסף שנבדק מלמד על כך ש-89% מהמשפחות החרדיות נוהגות לרכוש חטיפים מתוקים, לעומת 74% בלבד בציבור הכללי.

בשיעור צריכת המשקאות הממותקים, הפערים היו דרמטיים בהרבה - צעירים חרדיים רוכשים שתיה מתוקה בשיעור של 79%, לעומת 51% בלבד באוכלוסייה הכללית.

במשרד הבריאות ציינו כי גם בסקר הוצאות שפרסמה הלמ"ס, בבדיקת שיעור ההוצאה החודשית על משקאות ממותקים, עלה כי משפחה חרדית תוציא כ-90 ש"ח בחודש על שתיה ממותקת (כ-14 בקבוקים של 1.5 ליטר), בעוד ובחברה הכללית שיעור ההוצאה על שתיה ממותקת עומד על כ-65 ש"ח בלבד (כ-10 בקבוקים של 1.5 ליטר).

נתון מדאיג לא פחות, עולה מהנתונים של רשם הסוכרת הלאומי, מהם עולה כי בציבור החרדי שיעורי הסוכרת גבוהים משמעותית לעומת הציבור היהודי הכללי.

במשרד הבריאות מודאגים מאד מהנתונים, בשל העובדה שישראל ניצבת במקום השני בעולם בקטיעת גפיים כתוצאה מסיבוכי סוכרת, ומשקלול הנתונים עולה כי הסיכוי של צעיר חרדי לחלות בסוכרת גבוה פי 15 ביחס לצעיר שאינו חרדי. במשרד הבריאות טוענים שצריכת חטיפים וממתקים מוטמעת במגזר החרדי, כשנהוג לתגמל ילדים בממתקים, וכן להביא כיבוד ממותק באירועים ובשמחות משפחתיות, ובעיקר לצרוך ממתקים בשבתות ובחגים.

משרד הבריאות הודיע כי הוא יפעל לשינוי הרגלי התזונה של האוכלוסייה החרדית, והוא פועל לקידום תכנית מקיפה שתעלה את המודעות במגזר החרדי. המשרד יבנה תכנית מערכתית הכוללת גיוס גורמים בעלי השפעה בקהילה, שלצד אנשי המקצוע יסייעו בשינוי הנורמות החברתיות בחברה החרדית.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר