הותר לפרסום

נעצר חשוד; ניהל מאבקי דת קיצוניים ואלימים ותכנן לרצוח

שורת מעשי אלימות כלפי רבנים שונים, תקיפת ח"כ מאיר פרוש, מאבק במכשיר 'מקווה ריין', התנגדות לחיסוני קורונה - ותכנון לרצוח • אלו מקצת המאבקים שלפי החשד ניהל משה איראם שנעצר (בארץ)

חיים גולדברג | כיכר השבת |
הכתבה פורסמה ב-י"ח בטבת תשפ"ב | 22.12.21
החשוד משה איראם, בעת מעצרו (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

המשטרה עצרה אמש (שלישי) את משה איראם - אדם קיצוני מאוד, החשוד בשורת מעשים פליליים, במסגרת מאבקי דת קיצוניים שניהל בתוך החברה החרדית, כאשר ניצל צעירים כדי שהללו יוציאו לפועל את מזימותיו ואף ניסה להוציא לפועל רצח - שנמנע בעקבות מעצרו, כך הותר לפרסום לבקשת 'כיכר השבת'.

המשטרה ביקשה הבוקר מבית משפט השלום בירושלים להאריך את מעצרו של איראם ב-10 ימים אך השופט אלעד לנג האריך את מעצרו בחמישה ימים ושמו הותר לפרסום.

איראם בביהמ"ש, הבוקר (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

איראם, סב לנכדים, המתגורר במרכז ירושלים בסמוך לשוק, ניהל מאבקים אלימים כלפי אישים שונים ורבנים בחברה החרדית, כאשר אחת השיטות היתה לגזוז את זקנם. כרגע, הוא חשוד בעבירות של ניסיון שידול לרצח, קשירת קשר לביצוע פשע, תקיפה וחבלה ע"י שניים, תקיפת עובד ציבור והיזק לרכוש. "כיכר השבת" עם כל הפרטים המלאים על הפרשיה החמורה.

מהמשטרה נמסר כי "במסגרת חקירה סמויה שהתנהלה בתקופה האחרונה ביחידה המרכזית של מחוז ירושלים, השבוע עצרו בלשי המשטרה שני חשודים, בחשד למעורבותם באירועי אלימות שכללו גזיזת זקנים לרב ונבחר ציבור בחודשים האחרונים בירושלים.

"החשוד הראשון, תושב צפת (18), נעצר בראשית השבוע בחשד שבשני מקרים שונים תקף וגזז את זקניהם של רב ונבחר ציבור. מעצרו של החשוד הוארך בבימ"ש עד יום חמישי.

"החשוד השני, תושב ירושלים בשנות הארבעים לחייו, נעצר אמש בחשד למעורבותו בשני האירועים. בשעה זו מובא החשוד להארכת מעצרו בבימ"ש השלום בירושלים.

"כמו כן, במסגרת החקירה במשטרה, נבדקים חשדות למעורבותם של שני החשודים שנעצרו באירועים נוספים והחקירה נמשכת".

(צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

בשנים האחרונות, איראם, שכבר נעצר בעבר על-ידי המשטרה בגין עבירות שונות, פעל, כך לפי החשד, נגד מספר נושאים שהפריעו לו מבחינה דתית-קיצונית, אך תמיד פעל לבדו - שכן גם הזרמים הקיצוניים במאה שערים, כמו אלו המכונים "הסיקריקים" - התנגדו למעשיו.

במהלך חודש ניסן, בימי הסגר הראשון של מגיפת הקורונה, הגיעו לפי החשד אל איראם סכומי כסף גדולים, והוא החליט לשכור חבר'ה צעירים כדי שיוציאו לפועל את מזימותיו, במסגרת המאבקים שניהל נגד אישים שונים ורבנים שלא יישרו קו את דעותיו הקיצוניות. לפי החשד, הוא ניצל צעירים תמורת תשלום מפתה לבצע את מעשי הטירוף שלו, כך שהתוקפים בפועל הפכו לקורבן בידיו.

אחד הצעירים שנעצר בפרשה (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

במקרה הראשון, כך לפי החשד, הלך איראם לגזוז חלק מזקנו של אחד הרבנים בירושלים; הסיבה, אותו רב פסק להלכה בנושא מסוים - בניגוד למה שהוא רצה.

לאחר מכן, במקרה השני, הוא שכר, לפי החשד, בחור נוסף באלפי שקלים, שהלך לגזוז את הפאות של רב אחר; הסיבה, התנגדות לפסיקה הלכתית של אותו רב.

במקרה נוסף, השלישי במספר, לפי החשד, איראם שכר צעיר באלפי שקלים, שהלך וניסה לגזוז את הזקן של רב נוסף; הסיבה, אותו רב הזמין לביקור אדם שלא מצא חן בעיניו.

במקרה הרביעי, שכר איראם, לפי החשד, צעיר תמורת אלפי שקלים, וזה הלך ותקף את חבר-הכנסת מאיר פרוש, יו"ר סיעת 'שלומי אמונים' ב'יהדות התורה', וניסה לגזוז את זקנו, הוא אמנם הצליח לגזוז מעט מהזקן - אך לא הצליח לגזוז את כולו, למרות שהתקיפה תוכננה היטב לפרטי פרטים. כעת אפשר להגיד כי היחידה המרכזית של מחוז ירושלים פענחה את התקיפה של ח"כ פרוש שהסעירה את המערכת הפוליטית וח"כ פרוש עודכן כי התוקף נעצר.

בתוך כך, ל'כיכר השבת' נודע כי החשוד הראשון שנעצר בפרשה, במסגרת החקירה המקיפה של ימ"ר ירושלים, חשוד כי ביצע חלק מהתקיפות עבור אותו חשוד, וזאת בתמורה לתשלום כספי. בחקירתו בימ"ר הוא קשר עצמו לחלק מהתקיפות - בהן התקיפה של ח"כ מאיר פרוש.

מכתב האיומים לח"כ מאיר פרוש

מהחקירה עולה כי הרקע לתקיפת ח"כ מאיר פרוש היא לפי החשד נקמה על זה שעסק ב'חוק הגיוס'. בנוסף, מלבד התקיפה הפיזית של פרוש, במהלך חול המועד סוכות הוא שלח צעיר נוסף ששפך בואש על דלת ביתו של פרוש בירושלים.

יצוין כי בזמן שאיראם כבר היה בידי המשטרה, הגיע מכתב איומים נוסף לח"כ פרוש שבו נכתב: "משומד בן משומד, הזקן זו רק ההתחלה ויש לנו מערכת האזנה אצלך".

בנוסף, לפי החשד העצור חשוד גם באחריות לחילול קברו של מרן ראש הישיבה הגאון רבי אהרון לייב שטיינמן זצ"ל, בליל היארצייט, בבית החיים 'פוניבז'' בבני ברק, כאשר לפי החשד שלח את אחד הצעירים כדי שיחלל את הקבר וירסס גרפיטי וזאת בתמורה לתשלום כספי של מאות שקלים.

מכתבי האיומים ששלח לרבנים
מכתבי האיומים ששלח לרבנים

זאת ועוד, לפני מספר חודשים ראש הישיבה הגאון רבי גרשון אדלשטיין הותקף בזעקות, וכמעט באלימות פיזית, בידי אדם שמחה על כפיית חיסוני הקורונה. החשוד נעצר אך במהלך החקירה התברר כי גם הוא נשלח בידי איראם שנעצר אמש על-ידי המשטרה.

יצוין כי במהלך החודשים האחרונים, איראם המתנגד כפי הנראה לחיסוני הקורונה, החליט, כך לפי החשד, לצאת למסע נגד הרבנים שהורו לחסן, ושלח אליהם מכתבי איום חריפים. באחד מהם, כך נודע ל'כיכר השבת', הוא כתב: "סופך קרב, וגם של אשתך. אזהרה להמשך". את המכתבים שלח איראם לפי החשד לבכרי הרבנים בציבור החרדי ועליהם חתם "גואל הדם".

אחד ממכתבי האיומים נשלח לראש ישיבת "יקירי ירושלים", הגאון רבי יהודה כהן, אך המכתב הגיע ליעדו - רק אמש, שעות לאחר שאיראם נעצר. "לרוצח יודא כהן אנחנו לא מפחדים מהנאציונים ימש"ו ישבנו כבר הרבה בבית סוהר", נכתב במכתב האיומים. "והננו מזהירים אותך ואת אשתך שוב כי אם תביא חיסונים לתלמידים ולילדים בירושלים, ב"ש ועוד, אזי דמך, דם אשתך ונכדך מתכלת מרדכי - בראשכם".

המכתב שנשלח אל הגאון רבי יהודה כהן

איראם, גם מתנגד לפי החשד למכשיר ה'מקווה ריין' המטהר את מי המקוואות, מכשיר שגרר פולמוס הלכתי נרחב - עד שרבני 'העדה החרדית' הצטרפו לכל גדולי ישראל המתירים את המכשיר.

במהלך החודשים האחרונים הוא שלח, לפי החשד, מספר פעמים אנשים לאחד המקוואות בו הותקן המכשיר, ואלו תקפו נשים באזור ואף גרמו נזקים, כאשר במהלך אחד המקרים המשטרה עצרה שני חשודים וכעת נקשר שמו של איראם גם למעשים הללו.

מלבד כל החשדות הללו, החשד החמור ביותר הוא שאיראם תכנן אף לרצוח, במספר מקרים - אך המעשים החמורים הללו נמנעו, בעקבות מעצרו.

ל'כיכר השבת' נודע כי איראם ניסה, כך לפי החשד, להחתים אדם על "חוזה עבודה", שתמורת סכום כסף גדול ילך לרצוח אדם חרדי שלטענתו "סטה מהדרך". החשד הוא שאיראם ניסה להזמין רצח של שישה אנשים, ביניהם, גם קרובת משפחתו.

במהלך חקירת המקרים, לפני כחודש, נעצר חשוד ראשון בפרשה הזו. הוא נחשד בגזיזת חלק מזקנו של אחד מרבני 'העדה החרדית' וגזיזת זקן של רב נוסף. כפי שדווח ב'כיכר השבת', הוא נעצר במהלך התפרעויות במקווה 'זופניק'.

עו"ד גבי טרונשווילי שמיצג את משה אירם מסר בתגובה לפרסום הפרשה: "מרשי מכחיש כל קשר למיוחס לו. בחקירתו לא הטיחו בפניו כל ראיה מסבכת או מפלילה ובדיון שהתקיים בבימש סרבו החוקרים להשיב לכל שאלה שנשאלו. ככה לא מנהלים הליך משפטי הוגן. שיתכבדו ויטיחו בפני מרשי את מה שלכאורה מסבך אותו ונתמודד בהתאם".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר