היסטוריה ואקטואליה

זה מוכר הבדים ל'זברה' הירושלמית ולגלימת הראשון לציון

"שולם עליכם", קורא לעברי 'בילל אבו כלף' בחביבות, בעודו לבוש 'זברה' ירושלמית כפי שנוהגים הירושלמים ללבוש. ישראל שפירא ביקר בחנותו של מוכר הבדים המיתולוגי • צפו (חרדים)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
בילל אבו כלף בחתונתו (צילום: ישראל שפירא)

פרק א': "שולם עליכם", קורא לעברי 'בילל אבו כלף' בחביבות, בעודו לבוש 'זברה' ירושלמית כפי שנוהגים הירושלמים ובראשם ה"תולדות". על שולחנו פרוסים לרווחה בדי 'כתונת פסים' מכל הסוגים, ולטענתו הוא מוכר בדים כאלו לתושבי מאה שערים, שמעוניינים בבד המקורי ולא את החיקויים מסין.

חנותו של 'בילל אבו כלף' בכיכר המוריסטאן בעיר העתיקה ירושלים (צילום: ישראל שפירא)

ל'בילל אבו כלף' דור שלישי בירושלים שמחזיק חנות בדים מפורסמת בכיכר המוריסטאן בעיר העתיקה, יש בקיאות רבה בבגדי ה'כתונת פסים'. הוא מסביר שהבד הפשוט בצבע שחור-לבן הוא ליום חול. הזהב-לבן המבריק הוא לשבת, והבד הכי מבריק מיועד רק לרבנים גדולים, כשכמובן כוונתו לאדמו"רים ובנש"קים שלבושים בבדים ססגוניים במיוחד.

שולחנו של 'בילל אבו חלף' עם בדי 'כתונת פסים' (צילום: ישראל שפירא)

לא רק "תולדות" פוקדים את חנותו בעיר העתיקה. כשמונה מרן הגר"ע יוסף לכהונת הראשון לציון, נרכשה בעבורו גלימה מפוארת מוזהבת, עם 9 קרט זהב טהור, מחנותו של 'בילל אבו כלף' בעיר העתיקה בעלות של 50 אלף שקלים. "הבן שלו הראשון לציון רבי יצחק יוסף, לא קונה אצלי, אולי במרוקו", משער 'בילל אבו כלף'.

'בילל אבו כלף' מזמין בדים יקרים מסוריה, ואף האפיפיור בנדיקטוס כשביקר בישראל קנה אצלו בד יוקרתי עם 9 קרט זהב טהור שנתפרו לגלימה מפוארת בעבורו.

'בילל אבו כלף' מספר על גלימת הראשון לציון שנרכשה בחנותו בעלות 50 אלף ₪ (צילום: ישראל שפירא)
גזיר עיתון בחלון הראווה בחנותו של 'בילל אבו כלף' שמספר על החנות בדים שמוכרת בדים לחסידים ממאה שערים, כמרים בישופים וחכמי דת מוסלמים (צילום: ישראל שפירא)
גלימת ראשון לציון בחנותו של 'בילל אבו כלף' (צילום: ישראל שפירא)

זה הקֻפְטַאן האמיתי אומר בילל אבו כלף בהתרגשות, בעודו מלביש אותו לכבודי. אנחנו שמים חגורה לעומת היהודים שלא שמים (ולא ידע על הגַרְטְל! י"ש).

סיפורו של 'בילל אבו כלף' מדהים ומרתק: "אני הדור השלישי של בדים, אני יבואן של מדינות סוריה, מרוקו והודו". 'בילל אבו כלף' מראה לי תמונות של לבוש תושבי ירושלים, ומסביר שבירושלים הכלות לבשו בחתונות בגדי פסים: "בגלל יוסף הצדיק שהיה יפה מאוד, שלבש כתונת פסים".

'בילל אבו כלף' מחזיק בחנותו תמונה של חסיד תולדות אהרון עם הלבוש המסורתי. לדבריו, הוא מוכר לתושבי מאה שערים את הבדים המקוריים של לבוש הזברה. בילל מזמין את בדי ה'כתונת פסים' המקוריים מסוריה המדממת, ומשכך המחירים יקרים. הכל כשר מצהיר בילל אבו כלף על הבדים בחנותו, כשכוונתו כמובן שאין בעיה של שעטנז.

'בילל אבו כלף' עם התמונה של חסיד תולדות אהרון עם לבוש ה'כתונת פסים' (צילום: ישראל שפירא)

ל'בילל אבו כלף' בחנותו גם בד שמראה את ניצחון צלאח א-דין על הצלבנים. יש לו גם בד משי טהור 14 קרט זהב טהור שמביא מתַּדְמוֹר בסוריה. לדבריו אחרי שהוא ימכור הכל, לא ישאר מהבד היוקרתי מהעולם, מחמת שאף אחד לא מייצר ממנו מחמת מלחמת האזרחים בסוריה.

בד יוקרתי עם 14 קרט זהב המדמה את ניצחון צלאח א-דין על הצלבנים (צילום: ישראל שפירא)
בד יוקרתי עם 14 קרט זהב המדמה את ניצחון צלאח א-דין על הצלבנים (צילום: ישראל שפירא)
בד יוקרתי עם 14 קרט זהב בחנותו של 'בילל אבו כלף' (צילום: ישראל שפירא)

מה המחירים? אם חשבתם שרק לחסידי 'תולדות', ראשונים לציונים ואפיפיורים יש מה לחפש בחנותו, זהו שלא. גם 'חברונרס' הלבושים היטב יוכלו לצאת מחנותו עם עניבה יוקרתית. אם הגלימה של מרן הגר"ע יוסף שעשויה מ-9 קרט זהב טהור עלתה 50 אלף שקלים, עניבה מ-14 קרט זהב עולה "רק" 1100 שקלים.

עניבה 14 קרט זהב (צילום: ישראל שפירא)
עניבה 14 קרט זהב (צילום: ישראל שפירא)
עניבה 14 קרט זהב (צילום: ישראל שפירא)
חלון הראוה בחנותו של 'בילל אבו כלף' עמוס בקטעי עיתונות מהארץ ומהעולם בהם סוקרה חנותו המעניינת (צילום: ישראל שפירא)
'בילל אבו כלף' דור שלישי לסוחרי בדים בירושלים עיר הקודש (צילום: ישראל שפירא)
'בילל אבו כלף' דור שלישי לסוחרי בדים בירושלים עיר הקודש (צילום: ישראל שפירא)
  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר