יום שישי השחור 2

הצעיר שבלי כוונה פתח במלחמה נגד עשירי העולם

היה זה היום בו הוכרזה מלחמה חסרת רחמים על הממסד האמריקני • עשרות מיליונרים איבדו את כל כספם - ישירות אל כיסם של צעירים רבים • על וול סטריט, מניות ואיש אחד שעשה את הבלתי ייאמן (מעניין)

מולי הרשקוביץ | כיכר השבת |
קית' פטריק גיל (צילום מסך יוטיוב, שאטרסטוק)

הכלכלה העולמית נסחרת בכמה זירות, כשהעיקרית שבהן היא הבורסה, אותו 'אזור מלחמה' בו חברות נוסקות לשמיים בין יום, אך גם צונחות והופכות לחסרות כל - בין לילה.

מאז ומתמיד הבורסה נשלטה בידי האנשים החזקים בזירת ההשקעות, ביניהם מיליונרים, ברוקרים גדולים ובעיקר מנהלי קרנות גידור השוות מיליארדים, שמאז ומתמיד היו מכתיבים את כללי המשחק בבורסה, ללא כל אמירה מצד המשקיעים הקטנים, שהיו נתונים לחסדיהם שכמעט ולא היו.

אותם אנשים יכלו לקחת חברה כושלת ולהפוך אותה לשווה מיליונים, אך בהינף יד יכלו גם לרסק חברות שלא מצאו חן בעיניהם.

עד שביום אחד בהיר הכל השתנה.

ברוקרים בזירת המסחר בוול סטריט (צילום: שאטרסטוק)

באותו היום הוכרזה מלחמה, אותה אנשי הבורסה לא ישכחו לעולם מלחמה שככל הנראה שינתה הרבה יותר מסתם היררכיה בבורסה.

היה זה היום בו החליטו קבוצת צעירים להתנגד ולהילחם בממסד ובאליטה השולטת, וגרמו להם להפסדים של מיליארדי דולרים ואולי גרוע יותר, להפסד הכבוד העצמי המוגזם שתמיד הלך איתם.

את המלחמה הזו, התחיל איש צעיר ולא מוכר בשם קית' פטריק גיל, שבלי להתכוון, רקם את הסיפור ה'בורסאי' הכי מטורף שתשמעו.

מי אתה קית' פטריק גיל?

תמונת פרופיל:

שם: קית' פטריק גיל
גיל: 35
נולד ב: ארה"ב
עיסוק עיקרי: יועץ פיננסי עצמאי
הון עצמי: לא ידוע

פטריק גיל היה איש אנונימי, פשוט וסטנדרטי, שאת כספו עשה מייעוץ פיננסי שהיה נותן ללקוחות מזדמנים.

על מנת להגדיל את מעגל לקוחותיו, היה נותן גיל סקירות מצולמות באתר 'יוטיוב' בהן היה עוקב אחרי חברות ומניות רנדומליות ומביע את דעתו, האם לסחור בהן או לא.

מניות בפעולה (צילום: שאטרסטוק)

במקביל ל'יוטיוב', היה גיל פעיל מאוד ובעל שם ברשת החברתי 'רדיט' – רשת חברתית המורכבת מפורומים שחלקם הגדול עוסק בשוק ההון, שם היו לגיל עוקבים רבים שקראו בשקיקה את סקירותיו על מניות מחברות שונות.

אחת המניות אחריהן עקב גיל הייתה של חברה קטנה בשם גיים סטופ (GAMESTOP) שעסקה במכירת קונסולות ומשחקי וידאו בכמה עשרות סניפים ברחבי ארה"ב.

סטופ - גיים סטופ?

כל חברה שנסחרת בבורסה, גדולה ככל שתהיה - יודעת עליות וירידות בשווי המניות, כשבדרך כלל אחרי העליות נראה קצת ירידות ולהפך (מה שנקרא קווי תמיכה והתנגדות), אלא שבחברה רווחית, העליות יגברו בסופו של דבר על הירידות ובחברה נפסדת, הירידות יגברו על העליות, לעיתים עד פשיטת רגל.

חברת 'גיים סטופ' הייתה חברה רווחית עד תחילת שנות האלפיים, אך עם התקדמות הטכנולוגיה וחוסר הביקוש ברכישת משחקי וידאו פיזיים, החלה מניית גיים סטופ לרדת בהתמדה, כשמחזיקי המניות החלו למכור אותן על מנת לצמצם הפסדים ושום משקיע לא רצה להתקרב אל מניה בירידה וללא צפי לעליה.

מפה הכל התחיל: הרשת החברתית 'רדיט' (צילום: שאטרסטוק)

גם קית' פטריק גיל שעקב אחרי המניה, המליץ לאנשים להתרחק ממנה והבין שזה ככל הנראה סופה של החברה העומדת לפני פשיטת רגל.

הכל השתנה באותו בוקר בו פתח גיל את המחשב וראה את מניית גיים סטופ. רפרוף קצר ברחבי הרשת על מנת לאשר את חששותיו, גרם לפטריק גיל לפתוח במהירות את חשבונו ברשת החברתית 'רדיט' ולכתוב ארבעה מילים בלבד שאולי שינו לעד את ההיררכיה הקשוחה בבורסה:

"!!!GAMESTOP SHORT SQUEEZE"

שורט/שורט סקוויז:

על מנת להבין מה ראה גיל, ננסה להסביר בקצרה 3 דרכים בהן ניתן להרוויח במסחר במניות:

ההשקעה הבסיסית: היא השקעה לטווח ארוך בה המשקיע קונה מניות מחברה שלדעתו תניב רווחים בטווח הארוך, ללא צורך להתעסק עם הפוזיציה (העסקה) עד למכירה.

מסחר יומי: ישנם משקיעים שבוחרים במסחר קצר/יומי בה המשקיע קונה מניות בסכום נמוך ומוכר מיד כשהמניה עולה (לפעמים עניין של שניות). הסיכוי לרווחים בסוג מסחר זה הוא גבוה וכך גם הסיכון.

סוחר בבורסה (צילום: שאטרסטוק)

ויש את סוחרי פוזיציית השורט, או 'השורטיסטים' המרוויחים גם או דווקא כשהמנייה יורדת. איך זה אפשרי?

ככה זה עובד: דמיינו מנייה השווה 100$. המשקיע צופה שתהיה ירידה של 50% במניה, איך הוא ירוויח מהירידה? הוא לווה מניות של אותה חברה ממשקיע אחר (תמורת בטחונות) ומיד לאחר מכן, עוד לפני הירידה, המשקיע מוכר את המניות במחיר של 100$ למנייה. לאחר הירידה, כששווי המניה הוא 50$ כפי שצפה, המשקיע קונה חזרה את המניות ומחזיר אותן למלווה תמורת ריבית קטנה, וכך המשקיע הרוויח 50$ דולר על כל מניה (פחות אחוז ריבית קטנטן על ההלוואה) והמלווה נשאר עם המניות שבכל-מקרה היו יורדות מערכן. וזו בעצם פוזיציית 'שורט'.

אך בנוסף לרווח מירידות טבעיות של מניה, ניתן גם להוריד מניה בצורה כפויה וזאת ע"י התאגדות של קבוצת אנשים שנכנסים לפוזיציית 'שורט', מה שיכול לגרום לצניחה מהירה בשווי המניה ולעיתים לקריסה מוחלטת של החברה.

איך ניתן בכל זאת למנוע מדבר כזה לקרות? ע"י פעולת 'שורט סקוויז'
על מנת לנסות לגבור על ירידת הערך מפוזיציות השורט, ניתן לשכנע אנשים כן לקנות מניות למרות שהן כרגע בירידה ולהתחיל להעלות את שווי המניה חזרה.

הדמיה של 'שורט סקוויז': תאגיד גדול מנסה להוריד את ערך המניה, בעוד משקעים קטנים מנסים לקנות עוד מניות על מנת להעלות את שוויה (שאטרסטוק)

ברגע שהמלווים רואים שערך המניה מתחיל לעלות, הם דורשים מהלווים (משקיעי השורט) בטחונות נוספים, כדי להבטיח כיסוי במידה והמלווים לא יוכלו לקנות בחזרה את המניות, אם הם יגיעו למחיר גבוה יותר ממה שהם חשבו.
מה קורה כאשר מחיר המניה עולה ומתקרב לערך הבטחונות? אותם משקיעי שורט לווים עוד מניות כדי למכור אותם שוב ולנסות בכל מחיר להוריד את ערך המניה על מנת להרוויח מהפוזיציה ובשביל זה הם צריכים להוסיף בטחונות וכך מסתובב לו הגלגל עד שאחד משני הדברים קורה.
או שהם מצליחים להוריד שוב את ערך המניה עד למכירה ברווח, או שהמשקיעים ממשיכים לקנות עד שאין להם יותר בטחונות לשים ואז המלווים מחייבים אותם לקנות את המניות בחזרה במחיר הגבוה או בקיצור – 'שורט סקוויז'

.

"!!!GAMESTOP SHORT SQUEEZE"

בחזרה לפטריק גיל. את ההודעה הזו שבכותרת רשם פטריק גיל מיד לאחר שהבין שכמה קרנות גידור התאגדו יחד על מנת לעשות 'שורט' על חברת 'גיים סטופ' ולגרוף רווחים עצומים מהתרסקות המניה.

וזה לא שלפטריק גיל היה אכפת מחברת גיים סטופ... אלא מה שהציק לגיל הייתה העובדה שקבוצת אנשים עשירים ואנוכיים, מסוגלת להפיל חברה על אלפי עובדיה, אך ורק למען רווח אישי. אבל זה לא היה רק זה.

רגע לפני פשיטת רגל: אחד הסניפים של חברת GameStop (צילום: שאטרסטוק)

כמו שהוזכר בתחילת הכתבה, לאותם אנשי קרנות הגידור היתה שליטה אבסולוטית בכל תנועות המניות בעיקר של החברות הגדולות - ואת זה גיל רצה לשנות. כי מה שהיה בעבר נחלת אותם אנשים כמו הידע, הכסף והיכולות הטכנולוגיות, נמצא היום אצל כולם, הרי "העולם שייך לצעירים" לא?!

וכאן נכנס לתמונה החלק האחרון בפאזל המטורף הזה.

הכירו את רובין הוד

אם עד לא מזמן, על מנת לסחור בבורסה הייתם צריכים לפנות לברוקר שהיה מייעץ לכם אלו מניות לקנות תמורת עמלות גבוהות, או אם רציתם לסחור עצמאית הייתם צריכים לפתוח חשבון באחת מפלטפורמות המסחר עם תיק שמתחיל בכמה עשרות אלפי שקלים, באה חברה קטנה והחליטה שלא עוד.

החברה פיתחה אפליקציית מסחר קלה ופשוטה בשם 'רובין הוד' שנועדה לצעירים בלבד. האפליקציה מאופיינת כרשת חברתית ומנגישה את כל עולם המסחר גם למי שרוצה לסחור ללא ידע מוקדם, כשניתן לסחור באפליקציה גם בסכום נמוך של דולרים בודדים ע"י קניית חלקי מניות. (למתעניינים, האפליקציה אינה זמינה בארץ).

משקיע מציג את מניית GameStop באפליקציית רובין הוד, מול סניף של גיים סטופ (צילום: שאטרסטוק)

ואכן מאז שיצאה אפליקציית 'רובין הוד', יותר ויותר צעירים החלו לסחור דרכה במניות. חלקם הגדול אמנם לא הצליח להגיע לרווחים ואחרים אפילו נחלו הפסדים גדולים, אך היו צעירים שהפכו לעשירים גדולים דרך אותה פלטפורמה.

יום שישי השחור 2; המלחמה החלה

ושוב, בחזרה לפטריק גיל. ברגע שאלפי חברים ברשת 'רדיט' נחשפו למה שכתב גיל, לא היה צריך הרבה כדי שכל הכעס של אותם צעירים על אנשי הבורסה יתורגם לנקמה קטנה - 'שורט סקוויז' והחגיגה החלה.

אלפי צעירים החלו לקנות את המניות של חברת 'גיים סטופ' מה שגרם למניה לעלות ללא כל שליטה ותוך פחות מיממה זינקו מניות החברה במאות אחוזים ובמילים אחרות – הסיוט והחלום השחור של כל שורטיסט.

מניית GameStop. שימו לב לזינוק (צילום מסך Trandingview)

אותם משקיעי השורט, ניסו להגדיל את הפוזיציה – והמשיכו ללוות ולמכור עוד ועוד מניות, אבל כצפוי, זה רק גרם לאותם צעירים לקנות כל מניה ברגע שיצאה למכירה - ופני השורטיסטים חפו.

רק חפו? כשהגיע זמן פירעון ההלוואה של אותן מניות, נאלצו המוכרים לקנות בחזרה את אותן מניות על מנת להחזירם למלווים, רק שהפעם מחיר המניה הייתה גבוהה במאות אחוזים משווי המכירה.

והאירוניה? הם נאלצו לקנות אותן מאותם צעירים שגרמו להם להפסיד את כל כספי ההשקעה.

כמה ההפסד? תחזיקו חזק... 70 מיליארד דולר! זה הסכום אותו הפסידו קרנות הגידור מאותה השקעה שתחילתה היתה מבטיחה עם פוטנציאל לרווח עצום, וסופה? בואו נגיד שיש חברות שעד היום עדיין משלמות את ההפסדים.

העולם שייך לצעירים? מסתבר שגם ההפסדים של המיליארדרים...

  • להערות, הארות, או כניסה לפוזיציית שורט על טסלה: muli@kikar.co.il

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר