מהלך נוסף שיכשל?

ליברמן רוצה לבטל מכס על פירות וירקות; חבריו מתנגדים

שרי האוצר החקלאות הכינו צו שיבטל את המכס על הפירות והירקות, אבל במפלגות העבודה וכחול לבן יפעלו לטרפד את התוכנית, לפני שלטענתם "תפגע בחקלאי הישראלי" (כלכלה)

רפאל כהן | כיכר השבת |
הכתבה פורסמה ב-י"ט בטבת תשפ"ב | 23.12.21
פירות וירקות, יבוטל המכס? (צילום: Wisam Hashlamoun/Flash90)

שר האוצר אביגדור ליברמן ושר החקלאות עודד פורר, שניהם ממפלגת ישראל ביתנו, מאמינים במדיניות כלכלית ימנית, הדוגלת בשוק חופשי ככל הניתן. לעומת זאת, לצידם בקואליציה יושבות מפלגות כגון העבודה וכחול לבן, המאמינות בדרך הכלכלית השמאלית. שני הצדדים הללו כבר הגיעו לקרב פוליטי כבר יותר מפעם אחת מאז כוננה ממשלת בנט-לפיד, וברוב מוחלט של המקרים - הצד השמאלי ניצח.

הבוקר (חמישי) החליטו ליברמן ופורר להתניע מחדש מהלך כלכלי ימני שקידמו בעבר, אך סביר שהוא שוב לא יצליח: ביטול מיידי של המכס על מספר פירות וירקות המגיעים מחו"ל, בהם אבוקדו, שום, פטריות אפונה, שעועית, תאנים, אננס ארטישוק ועוד, כדי להוזיל את מחיר הקנייה של כולנו בצרכנייה. הסיבה לכך שהמחיר יירד היא כי מהלך כזה ייאלץ את העובדים הישראלים, בעיקר החקלאים, להוריד מייד את המחירים - כדי להתחרות מול השוק הבינלאומי.

אילו ליברמן ופורר אכן יצליחו בקידום המהלך, מה שכאמור בעל אחוזים מעטים עד לא קיימים, הרי שזה עתיד להוביל להיפוך מגמה במחירי הפירות והירקות, שזינקו בשנים האחרונות ביותר מ-80%. החיסכון הצפוי מהרפורמה עומד על 840 שקלים בשנה לכל משק בית בישראל, שמצטבר לחיסכון כולל של כ-2.7 מיליארד שקלים בשנה לכלל אזרחי המדינה.

שרי האוצר והחקלאות, שניסו להעביר הצעה דומה במסגרת חוק ההסדרים - ונבלמו ע"י העבודה וכחול לבן בשל דרישות החקלאים, הקטינו את היקף התוכנית, ולכן מציעים גם שלב ביניים על יתר הפירות והירקות: הם יופחתו באופן הדרגתי במשך חמש שנים - "כדי לאפשר לחקלאות הישראלית להסתגל למצב החדש", כך ע"פ הודעת משרדי האוצר והחקלאות. בנוסף, הצו יפורסם כטיוטה לציבור כדי שיאמר את דעתו, ובפרט ציבור החקלאים, ורק לאחר מכן ייחתם ויכנס לתוקף.

במפלגות העבודה ובכחול לבן, שמנעו קידום תוכנית זהה לפני מספר חודשים, מתכוונים להילחם גם הפעם - ולהסירה מסדר היום, כאשר שני הפעילים הבולטים בעניין הם יו"ר סיעת העבודה, ח"כ רם שפע, וסגן שר הביטחון, אייל שוסטר, שכיהן בממשלה הקודמת כשר החקלאות ונחשב כבעל השפעה רבה על יו"ר כחול לבן בני גנץ. "פורר החליט ללכת יד ביד עם רשתות השיווק ולפגוע קשות בחקלאות הישראלית. אנחנו לא נאפשר את זה", אמר גורם במפלגות השמאל הכלכלי בממשלה.

שוסטר פרסם הודעה רשמית בעניין, בה תקף את ליברמן ופורר: "הרפורמה בחקלאות היא צעד מנוגד חזיתית להסכמות שהיו הבסיס לסעיף החקלאות בתקציב. ככה לא מייצרים תוכנית טובה, ככה לא בונים קואליציה. שדולת החקלאות בכנסת דורשת להמשיך את המו"מ האינטנסיבי עם ארגוני החקלאים, בלי חרב הפחתת המכסים שמתעלמת מהתמונה הכוללת".

אלון שוסטר. משפיע על בני גנץ (צילום: דוד כהן, פלאש 90)

כדי לנסות להעבירה בכל זאת, משרדי האוצר והחקלאות כללו בתוכנית חבילת תמיכה רחבה לענפי החקלאות לרבות תמיכה תקציבית ישירה לכל חקלאי, הרחבת הטבות המס לחקלאים דרך חוק לעידוד השקעות הון, תמיכה בסימון ארץ המקור, הוזלת ההוצאות השוטפות לחקלאי והשקעה של מעל שני מיליארד שקלים עבור חדשנות והעלאת פריון בענפי החקלאות, זאת בנוסף למענקי השקעות וחדשנות לרכש ציוד ומכונות חדשניות, שיתופי פעולה עם סטארט-אפים ועוד.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר