היסטוריה ואקטואליה

65 קילומטר מדמשק: בשיא הסופה העפלנו עד לפסגת 'הר בנטל'

בביקורינו ברמת הגולן בשיאה של סופת 'כרמל', העפלנו לפסגת הר בנטל בגובה של 1,165 מטר מעל פני הים, ונכנסנו לתוך ענן - במרחק 65 קילומטר מדמשק • תיעוד (היסטוריה)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
(צילום: ישראל שפירא)

פרק ב': בביקורינו ברמת הגולן בשיאה של סופת 'כרמל', העפלנו לפסגת הר בנטל בגובה של 1,165 מטר מעל פני הים, ונכנסנו לתוך ענן ליד בית הקפה 'קופי ענן' (תרתי משמע).

המקום בו אנו נמצאים, הוא די קרוב לדמשק, רק 65 קילומטר מדמשק. חיל האוויר מודע למרחק המדויק שכתוב פה על השלט, מסביר לי ליבנה שלוי ממרכז סיור ולימוד קשת יהונתן. יש פה בונקר צה"לי שלא מאויש ביום יום, והוא נקודה משמעותית ואסטרטגית חשובה בביטחון הרמה.

65 קילומטר מדמשק; ליבנה שלוי מספר על המוצב (צילום: ישראל שפירא)

אנו על שרשרת תלי געש בגולן (הרי געש רדומים) שהם מהווים גבול טבעי בינינו לבין סוריה. צה"ל שולט על שרשרת תלי הגעש. במלחמת יום כיפור הסורים ניסו לפלוש ועקפו את שרשרת הפירים, והגיעו כמעט לכינרת, אך בסיעתה דשמיא גדולה, ובאומץ לבם של הלוחמים, צה"ל הדף אותם, ובכך ניתן היום לטייל פה, ולהנות מהנוף והבונקר שכיום ניתן להיכנס אליו.

כך הרמה הסורית ששנים רבות נשלטה בידי הסורים, ואיימה על עמק החולה והכנרת, כיום ניתן לטייל בה.

בתוך הבונקר פינה לזכרו של יוני וודק הי"ד (צילום: ישראל שפירא)

בתוך הבונקר בהר בנטל, לבנה שלוי מסביר לנו על יוני וודק שע"ש נקרא בית ספר שדה "קשת יהונתן" במושב קשת, שנפל כשריונר במלחמת יום הכיפורים.

(צילום: ישראל שפירא)
(צילום: ישראל שפירא)
(צילום: ישראל שפירא)
(צילום: ישראל שפירא)
(צילום: ישראל שפירא)

לאחר התצפית המדהימה בהר בנטל, נסענו למפקדת הכוחות הסורים ברמת הגולן, שהינו מבנה מדהים יפיפה שנבנה על ידי הסורים בשיתוף הרוסים.

חדר זיכרון לאלי כהן הי"ד, במפקדה הסורית (צילום: ישראל שפירא)

המקום נכבש במלחמת ששת הימים ונותר מאז נטוש. אחד מסיפורי הגבורה הוא במלחמת יום הכיפורים שמכאן יצא הטנק של יוני ולאח"כ עלה על מארב בתוך קונטרה בסמוך לנו ונהרג הי"ד.

הגבול הסורי הוא במרחק של מטרים ספורים ליד קונטרה שנותרה נטושה בשטח הסורים כדי להנציח את מה שהם מכנים "התוקפנות הישראלית".

בקרנו בחדר הנצחה לאיש שלנו בדמשק אלי כהן, שהביא ידיעות שוות זהב למדינת ישראל. אחד הדברים החשובים שמסר למפעיליו הישראלים, הוא על התקדמות הסורים במתקפה מול ישראל "בקרב על המים" בו ניסו הסורים להטות את מי הירדן שלא יזרמו לכנרת, ואלי כהן סיקל אותם בידיעות המדויקות שמסר למפעיליו תוך סיכון חייו. אלי כהן התברג ממש בשלטון הסורי ולאחר שנתפס זה פגע בכבוד הסורי, והוא נשפט ונתלה, ועד היום לא הובא לקבורה בשטח ישראל.

אלי כהן השאיר מכתב לאחר מותו שנמסר לנדיה אלמנתו, בו הוא מבקש ממנה להינשא בשנית לטובת ילדיהם. את כל מה שעשה, עשה אלי כהן למען עם ישראל. המון מקומות בארץ כגון בתי כנסת ובתי ספר הם על שמו של אלי כהן, ובשנים האחרונות נסלל שביל הליכה בטבע על שמו של אלי כהן ברמת הגולן, שמתחיל בחמת גדר ומסתיים כאן במפקדה הסורית אליה הגענו לבקר.

(צילום: ישראל שפירא)
(צילום: ישראל שפירא)
(צילום: ישראל שפירא)
(צילום: ישראל שפירא)
(צילום: ישראל שפירא)

• • • • •

אין באמור בכתבה משום המלצה לבצע את מסלול הטיול האמור. הדברים נכתבו כתיאור חוויה של הכותב, ואינם מהווים המלצה על בטיחות המסלול. כל המבקר במקום או מבצע את המסלול, עושה זאת על אחריותו הבלעדית.

כתמיד, נמליץ לגולשים היקרים לציית לשילוט בשטח מטעם הרשויות ולהקפיד על הוראות הבטיחות והוראות החוק. בכל יציאה לטבע מומלץ להתעדכן על מזג האוויר, ולהתייעץ עם הרשויות המוסמכות לכך. בשמורות הטבע חלה חובת תיאום מוקדם באתר רט"ג.

לבירורים אודות כניסה למים וכו':

  • מוקד המידע של רשות הטבע והגנים 3639*
  • תיאום טיולים מוקד טבע 02-6247955
  • קו ליער 1-800-350-550

- - - - -

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר