היסטוריה ואקטואליה

האם הספר "חשבון הנפש" הוא תרגום מנכרי?!

לפני חמישים שנים פרסם הגאון רבי ניסן ווקסמן מאמר נרחב על אודות החכם לפין; האם הספר "חשבון הנפש" הוא תרגום של ספר שכתב הנכרי האמריקאי בנג'מין פרנקלין? (היסטוריה)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
ספר 'חשבון הנפש' (צילום: באדיבות אוצר החכמה)

פרק ג': אנו עוסקים בפולמוס בעניין הספר "חשבון הנפש" ובעניין מחברו, החכם מנחם מֶנדֶל לֶפִין מסָטָנוב, האם היה גאון צדיק, או שמא "משכיל", ידידם של אבותיהם של הרפורמים?!

לפני חמישים שנים פרסם הגאון רבי ניסן ווקסמן מאמר נרחב על אודות החכם לפין, שממנו נצטט בפרקים הבאים.

מי היה הגאון רבי ניסן ווקסמן, ידידם של גדולי ישראל?

הרב ווקסמן הוסמך לרבנות מגדולי ישראל: הגר"ש שקאפ, העילוי ממייצ'עט רבי שלמה פוליאצ'יק, הגרא"י פינקל, הגר"א קמאי (ראש ישיבת מיר). כמו כן היה תלמידם של הגרא"ז מלצר והגר"א ווסרמן, וידידם של הגר"א קוטלר ואחרים מגדולי ישראל.

הרב ווקסמן כיהן כרבה של העיר לייקווד (עד שנת תש"ג, 1943). במהלך כהונתו זכה לביקור של הרבי מלובביץ הריי"ץ, שכתב לו מכתב הוקרה על הכנסת אורחים שלה זכה.

הריי"צ מלובביץ מבקר בביתו של הרב ווקסמן. לימין הרבי עומד חתנא דבי נשיאה רבי שמריהו גור אריה, והמשופם לימינו הוא הרב ווקסמן. מאחורי הרבי עומד רבי שמואל אהרן קזרנובסקי. לייקווד ניו ג'רזי, ניסן ת"ש (1940) ( באדיבות המשפחה)

הרב ווקסמן ניסה לשכנע את ידידו הגרא"י פינקל שיקים את ישיבת מיר מלאחר השואה בלייקווד, ולא עלה בידו. לאחר מכן ניסה הרב ווקסמן לשכנע את ידידו רבי יחיאל גורדון, ראש ישיבת לומז'ה, להעביר את ישיבתו לליקווד, וגם הוא לא נענה. בסופו של דבר הצליח לשכנע את ידידו הגאון רבי אהרון קוטלר, ובעקבות כך הוקמה ישיבת לייקווד.

לאחר פרישתו של הרב ווקסמן מרבנות לייקווד, שימש כמנהל ישיבת חפץ חיים, ואח"כ עבד לפרנסתו כסוכן ביטוח. במקביל המשיך לכהן באגודת הרבנים של ארה"ב, וכן ניהל את "המועצה המרכזית למוסדות התורה והחסד" בניו יורק, שתמכה בישיבות הליטאיות בארץ ישראל.

לאחר פרישתו מניהול ישיבת "חפץ חיים", התפנה הרב ווקסמן לעסוק באהבת חייו: מחקר תורני הכולל ביוגרפיות על ראשי ישיבות ורבנים, דברי תורה והגות יהודית.

זכה הרב ווקסמן שמאמריו התפרסמו בכתבי עת תורניים, בהם "שנה בשנה", שבו מאמרו על החכם לפין. סופו היה שעלה לארץ ישראל, כיהן כמזכ"ל בתי הדין הרבניים בתל אביב ופעל גדולות ונצורות למען עם ישראל (לקריאה נוספת: מוסף 'שבת', 'מקור ראשון', כ"ט באלול תשע"ג, 4.9.2013).

במאמרו (ספר שנתעלם מן העין, שנה בשנה, תשכ"ט, עמ' 304-303) נותן לנו הרב ווקסמן צוהר נדיר להבנת אישיותו של החכם מנדל לפין. הוא מצטט בין היתר את עיתון "הדואר", שבו כתב הסופר א"ר מלאכי שהספר "חשבון הנפש" הוא תרגום של ספר שכתב הנכרי האמריקאי בנג'מין פרנקלין.

מעיד הרב ווקסמן בפליאה שכל ימיו בישיבות מיר וסלבודקא למד בסדרי המוסר בחשק רב את "חשבון הנפש", ומעולם לא שמע על כך מרבותיו. עוד התפלא, שהרי הגאון רבי אייזיק שר עודד להדפיס את "חשבון הנפש" מחדש, ואף כתב הקדמה לספר. מדוע, שואל הרב ווקסמן, לא נזכר באף אחת מהמהדורות הרבות של ספר 'חשבון הנפש' שמקור הספר נכרי?!

על המשך הפולמוס שזעזע את עולם המוסר לפני כעשרים שנים, נעסוק בהרחבה בפרקים הבאים...

נשמח לקבל מכם, גולשים יקרים, מידע על הפצת הספר "חשבון הנפש" בהיכלי התורה ובבתי הכנסיות והמדרשיות. אם מצאתם את הספר בארון ספרי המוסר בישיבה או בכולל שלכם - נשמח שתצלמו זאת ותשלחו למייל sisraerl@gmail.com, כדי שנפרסם את התמונה בכתבות הבאות (אם תרצו קרדיט נעשה זאת כמובן, ואם לא - נכבד את בקשתכם).

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר