שעות אחרי בקשה לתפילה

אשת חבר ה'מועצת' וזקן ראשי הישיבות: הרבנית תמי קמינצקי

בגיל 92 הלכה לעולמה רעייתו של ראש ישיבת פילדלפיה וחבר מועצת גדולי התורה, הגאון רבי שמואל קמינצקי, כמה שעות לאחר שהציבור התבקש להעתיר לרפואתה • 'כיכר השבת' חוזר לשיחות המיוחדות שהשמיעה ומשרטט את דמותה הייחודית (דיין האמת)

יוסי נכטיגל | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: Shutterstock)

ברוך דיין האמת: הלילה (ראשון) נפטרה בפילדלפיה שבארה"ב הרבנית תמי (תמה) קמינצקי, והיא בת 92.

המנוחה היתה רעייתו של הפוסק האמריקני, ראש ישיבת פילדלפיה וחבר 'מועצת גדולי התורה של אגודת ישראל באמריקה' - יבל"ח הגאון רבי שמואל קמינצקי.

תולדות חייה

הרבנית תמה, שמוכרת יותר בכינוייה 'תמי', גדלה בבורו פארק ובוויליאמסבורג שבניו יורק - כתמה ברוקס, לאביה החזן מרדכי ברוקס ולאימה טשארנא רייזל. היתה מתלמידותיה של הרבנית וויכנא קפלן, תלמידתה של שרה שנירר, שהביאה את 'בית יעקב' לארצות הברית.

"כשגדלתי גרו הוריי בבורו פארק; הם עברו לוויליאמסבורג כדי שאוכל ללמוד בבית יעקב שם - עד כדי כך היה להם חשוב שאקבל חינוך ראוי", תספר כשבעים שנה לאחר מכן.

בהגיעה לפרקה נישאה לגר"ש קמינצקי - בנו של פוסק הדור הקודם הגאון רבי יעקב קמינצקי, ובכך הפכה לכלתו של אחד מגדולי הדור. בשלב הזה למד הגר"ש בישיבת 'בית מדרש גבוה' בלייקווד אצל רבו הגאון רבי אהרון קוטלר, ובני הזוג השתקעו ביישוב החרדי בכדי שיתאפשר לו להמשיך את חוק לימודיו.

הם היו אז חלק מכעשרים משפחות אברכים שגרו אז בלייקווד. "זו הייתה תקופה מיוחדת", נזכרה הרבנית קמנצקי, בשיחה שהעניקה למגזין החרדי-אמריקני 'עמי' לפני כמה חודשים. "לא ראינו בזה אתגר, כי זה מה שרצינו. קיבלתי חינוך חזק מהרבנית וויכנא קפלן, וחיינו בין אנשים טובים. לכולנו הייתה כזו אהבה והתחשבות זה בזה".

לאחר מכן, עברה עם בעלה לפילדלפיה - עיר שאז לא היו בה מוסדות חרדיים כלל, כדי להקים את הישיבה המפורסמת בעלת מאות התלמידים יחד עם הגאון רבי דוב שוורצמן ז"ל במצוות רבם, הגאון רבי אהרון קוטלר. מאז ועד היום, גרו שם הרב והרבנית - והישיבה עומדת תחת נשיאותו של הגר"ש.

קווים לדמותה

לאורך חייה פעלה הרבנית תמי לייסוד שיעורי תורה לנשים, ובפרט בנושאי שמירת הלשון. בראיון שהעניקה ל'משפחה' באנגלית לפני כעשור, אמרה כי "האישה היא עקרת הבית. הרוחניות שלה מחיה את הילדים ואת הבית - זה חיוני שהיא תפנה לעצמה זמן ללימוד".

"גם כאשר נשים נשואות, עליהן להמשיך ללמוד", אמרה הרבנית והוסיפה כי "הלימוד האידיאלי הוא בקבוצה או עם חברה".

הרבנית סיפרה ל'עמי' כי אחת הדרכים שבהן השתנתה החברה מאז תקופת לייקווד היא הזינוק בחומרנות. "באופן כללי, היו הרבה פחות גשמיים באותם ימים", היא אומרת.

"אין לזה פתרונות קלים", היא ממשיכה. "אימנתי את הילדים שלי להיות מרוצים ממה שיש להם. כשהם היו קטנים, חלק גדול מהבגדים שלהם היו מיד שנייה, והם שמחו ללבוש אותם. מאוחר יותר, כשהם עצמם התחתנו, גם לא היה להם הרבה, אבל הם היו כל כך מאושרים".

נשים רבות שהכירו אותה סיפרו על אשה עדינה אך מרשימה, שבילתה זמן רב באמירת תהילים. כאשר בעלה הגאון היה מגיע לביקורים ברחבי קהילות חרדיות בארה"ב ומחוצה לה, היתה רעייתו מלווה אותו ומסיירת בבתי חינוך לבנות, שם היא אף היתה נואמת בפני התלמידות.

כמה שעות לפני שהגיעה הבשורה הקשה על פטירתה, פרסמה 'אגודת ישראל באמריקה' הודעה הקוראת לציבור להעתיר לרפואתה של הרבנית, בתוך שאר חולי ישראל.

ההלוויה תצא היום (שני) מישיבת פילדלפיה שבראשות בעלה של המנוחה, והיא תיטמן בבית העלמין בקווינס שבניו יורק.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר