חרדים? לא מעניין

1169 תלונות של חרדים; ומשרד התחבורה? מתעלם • צפו

מאות תלונות של נוסעי התחבורה הציבורית, על אלימות, איחורים והיעדרויות של האוטובוסים - זוכות ל... התעלמות מוחלטת של משרד התחבורה • ומה הגיבו בלשכת השרה? 'פינת הצרחנות' (כלכלה)

משה מנס | כיכר השבת |
פינת ה'צרחנות' מתוך התוכנית הכלכלית (צילום תמונה ראשית: Yonatan Sindel/Flash90)

עשרות פניות על אוטובוסים שלא מגיעים או מאחרים, תלונות לא מעטות על יחס נוראי ואלימות פיזית ומילולית של נהגים, אוטובוסים קבלניים מוזנחים - כל זה ועוד לא זוכה ליחס או מענה ממשרד התחבורה.

המציאות העגומה של התחבורה הציבורית זכתה לא אחת לסיקור כאן ב'כיכר השבת', אך נראה כי מול כמות המצוקה המשמעותית הזו של אלפי חרדים מכל הארץ, גם משרד התחבורה מעדיף להמנע מהתגובה הלאקונית לה אנו רגילים.

המדובר במאות ואלפי פניות שהגיעו אלינו בקובץ מסודר כאשר מהצד השני, ממשרד התחבורה או חברות התחבורה הציבורית - אין תגובה או יחס לפונים.

מתקן הנדרים פלוס בבית כנסת הגר"א

מספר עסקנים המבקשים להישאר בעילום שם, המודעים למציאות בה יש חרדים ללא גישה לאינטרנט, פתחו עבור הציבור החרדי את האופציה להתלונן דרך מתקן ה'נדרים פלוס' אשר מותקן בכל בית כנסת מרכזי. כל פניה כזו מלווה בפרטים מלאים של הפונה, הכוללים את מספר תעודת הזהות שלו וכמובן פרטים מלאים של המקרה.

התלונות מופנות למשרד התחבורה אשר מצידו החליט להתעלם. אולי כי אם נתעלם זה יעלם? או אם לא נתייחס יחשבו שהתחבורה הציבורית מושלמת?

רק בחודשיים האחרונים מדובר על לא פחות מ-1169 תלונות כאשר 463 מתוכם הם על חברת קווים המספקת שרות למודיעין עילית, אלעד וביתר. אגד עם 243 תלונות, סופרבוס עם 67 תלונות ובית שמש אקספרס עם 75.

מרבית התלונות הן על אוטובוס שלא עצר או שכלל לא הגיע, אך לא חסרות פניות על אלימות מילולית או פיזית - וגם הן לא זכו למענה. כאשר דבר שחזר על עצמו פעמים רבות זה הנושא של אוטובוסים קבלניים המהווה מתכון לצרות.

תלונות מתוך המאות שהתקבלו

בשיחה עם אחד המפעילים בנושא - המבקש להישאר בעילום שם - הוא מספר לנו את הדברים הבאים: "אני כתושב ביתר סובל מאוד מהתחבורה הציבורית. במקרה שלי זה בעיקר באוטובוסים קבלניים שהחברה שולחת בניגוד לתקנות והתנאים מהמכרז בביתר. מי ששלח פניה ולא קיבל מענה הוא חבר המועצה עורך הדין מנחם זיידה. הקמנו פורום של נוסעים חרדים בעניין תחבורה ציבורית ואחד הדברים שעשינו בשביל שאנשים יתלוננו זה לאפשר פניה דרך הנדרים פלוס, אבל גם יש אפשרות להתלונן דרך הטלפון".

איך זה עובד וכמה פניות אתם מקבלים?

"התלונה נשלחת דרך מערכת הטפסים של נדרים פלוס, אפשר למצוא את הטופס בקופת צדקות שמשון אופקים, כל גבאי שיש לו קופה בנדרים פלוס יכול לצרף את הטופס. אנחנו מקבלים אלפי פניות כל חודש וזה בלי שפרסמנו כלום. הכל מועבר ישירות למשרד התחבורה שהחליט להתעלם".

אוטובוסים קבלנים במודיעין עילית

בדקנו את התלונות, חלקן קורעות לב. הנה מספר דוגמאות:

"שום אוטובוס לא עצר וכולם היו ריקים ופניתי לחברה ואמרו לי שאני יסע בדרך אחרת עם כמה אוטובוסים. הייתי שם עם חמשה ילדים קטנים. התלוננתי בחברה. אמרו שיחזרו אלי תוך 14 ימי עסקים ושוב שאלתי אח"כ למה לא חזרו ואמרו שיחזרו ואני ממשיך לחכות", כותב פלוני החפץ בעילום שמו.

מספר תלונות מתוך המאות

א. מ. מבני ברק מתלונן על חברת קווים: "בנסיעתי לביתי הנהג החליט שהוא רוצה לקצר את הדרך ולכן פנה בפינת הרחובות רבי עקיבא חזון איש שמאלה במקום לפנות ימינה (כמו שצריך לנסוע על פי המסלול) ובכך מנע ממני מלרדת בתחנה בה הייתי צריך לרדת (רבי עקיבא פינת הראשונים) ובעקבות כך נצרכתי ללכת רגלית מרחק רב. לאחר שגורשתי מן האוטובוס הבטתי לאחור והנהג חשב שלקחתי מספר אוטובוס, וכיון שעניין זה לא התאים לו ברוב חוצפתו הוא ירד מן האוטובוס וחטף לי את הפלאפון מהיד (!!!) בדק אם שמרתי את המספר רכב, כשראה שלא שמרתי החזיר לי את הפלאפון בעודו פולט קללה בערבית. יצאתי מהמקום מבוהל עד עמקי נשמתי, ומספר ימים אח"כ פחדתי לנסוע באוטובוסים. פניתי לחברת קוים מספר פעמים, ודחו אותי שוב ושוב".

פלוני מבני ברק כותב: "איך אני אמור לנסוע באוטובוס כשהרב קו מוטען ב-6 שקל בלבד כשכל עמדות ההטענה ברבי עקיבא בבני ברק לא עובדות? גם במודיעין עילית היו מושבתים עמדות ההטענה ועכשיו זה עובד אבל אי אפשר להטעין".

פלוני מאלעד: "אשתי שהייתה יחד עמי ביקשה לעלות מאחור אך הנהג סגר בפרצופה ת'דלת... ללא שיכלה לעלות. צעקתי לנהג שיפתח אך הנהג סגר דלתות ופתח בנסיעה… אנו רגילים להתנהגות בלתי הולמת של נהגי קווים אך הם פשוט מעלים דרגה".

אואטובוסים קבלניים באחוזים גדולים במשך השבוע במודיעין עילית - בניגוד לנהלים

פניתי למשרד התחבורה, שאלתי את השאלות הבאות:

1. מדוע אין התייחסות למאות תלונות אלו? אפילו לא תגובה לקונית, כמותה אנו מכירים.

2. מהו הנוהל העדכני של משרד התחבורה בנושא האוטובוסים הקבלניים וכיצד זה נאכף?

3. האם נתונים אלו יפורסמו למען שיפור השירות?

4. האם זה בכלל מעניין מישהו? או שהזלזול מוחלט ובוטה. פניתי מספר פעמים באופן אישי לדובר משרד התחבורה בשאלה אודות האוטובוסים הקבלניים, הוא כנראה לא ראה צורך לענות.

• • •

מלשכת שרת התחבורה נמסר: "תודה על הפנייה ללשכת שרת התחבורה. הפנייה התקבלה והועברה לטיפול. תודה ויום טוב".

תגובות משרד התחבורה ו'קווים' לא התקבלו.

מתוך מכתב חבר עיריית ביתר: מנחם זיידה

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר