היסטוריה ואקטואליה

"הקבלה והחסידות גרמו לבערותם של ההמונים היהודים"

הרב אליצור, במאמרו ב"יתד נאמן", טוען שמשכילי גליציה היו מגודלי זקן ובעלי מראה יהודי, כיוון שהם חששו להיראות כמו אחיהם מברלין; ומהי "הרפורמה של מנדל לפין" (היסטוריה)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
בית קברות יהודי בבוצ'ץ', מערב אוקראינה - מקום מושבה של יהדות גליציה (צילום: מאת Roman Zacharij (uploader) - Personal collection of Roman Zacharij (me), נחלת הכלל)

פרק י': אנו עסוקים בסיקור הפולמוס בעיתון "יתד נאמן על אודות הספר "חשבון הנפש" ומחברו החכם היהודי מנחם מֶנדֶל לֶפִין מסָטָנוב, שנטען שהיה "משכיל" רח"ל, והעתיק את ספרו ממקורות נכרים רח"ל.

טענה שהחכם לפין תרגם את הספר 'חשבון הנפש' מהנכרי פרנקלין, והוסיף נופך משלו (מתוך הספר "דגל מחנה ראובן", מכתביו של הרב ראובן אליצור, באדיבות אוצר החכמה)

הרב אליצור, במאמרו ב"יתד נאמן", טוען שמשכילי גליציה - שהרב לפין נמנה עליהם, היו מגודלי זקן ובעלי מראה יהודי, כיוון שהם חששו להיראות כמו אחיהם מברלין, מנדלסון ובני חוגו.

מאמריו של הרב ראובן אליצור מ"יתד נאמן" הודפסו בספר "דגל מחנה ראובן" (באדיבות אוצר החכמה)

עוד כותב הרב אליצור בפסקנות: "הזהות בין ספר "חשבון הנפש" לספרו של הפילוסוף האמריקאי בנג'מין פרנקלין "אין החי יכול להכחיש את החי"... "ניתי ספר ונחזי".

ממשיך הרב אליצור: "לאחרונה נתגלה ברבים קלונו של מחבר זה: בשנת תשכ"ד נתפרסם מאמר "תוכנית הרפורמה של מנדל לפין", ובו מופיע לראשונה תרגומו של התזכיר ששלח "משכיל" זה לסיים הפולני, בו הוא נותן עצות לממשלה כיצד לתקן את אורח החיים של יהודי פולין... הרי לפניכם לקט פנינים מתוך התזכיר:

"הקבלה והחסידות גרמו לבערותם התרבותית של ההמונים היהודים".

"נחוץ גם לפקוח את עיני הרבנים העצומות למען יראו את הבערות שבפלפולי כת הקנאים הדתיים".

בהמשך מציע לפין שהממשלה תחייב את ילדי היהודים ללמוד "פרקים שלמים מספרי הקודש בתרגום פולני".

***

הפולמוס לא נרגע, וב"יתד נאמן" הופיע מאמר נוסף, שבו הותקף הרב אליצור.

הכותב, שתמך בספר "חשבון הנפש", הסתתר תחת השם "שלמה דוד ספרי, מרחוב שדי חמד 17 ממודיעין עילית". הוא טען כלפי הרב אליצור דברים חריפים, כגון: "הוסיף עכשיו הכותב חטא על פשע... ולא רעדה ידו בשעה שכתב שקדוש ישראל גאון דורו מרן רבי ישראל סלנטר זי"ע הוטעה![1] – ח"ו! – ובלבד לא להודות על האמת, שמחבר "חשבון הנפש", ששנים עשר רבני הדור, ובתוכם ה"ישועות יעקב" נתנו את הסכמתם עליו, אינו אותו משכיל, מנדל סטנוב הידוע לשמצה".

הכותב טוען שמנדל לפין המשכיל שכתב את הספר "רפואות העם" אינו אותו גאון וצדיק הרב לפין, שכתב את ספר "חשבון הנפש", ואי אפשר לתלות בוקי סריקי במחבר דגול על סמך השערות בעלמא.

את טענה זו של המגיב מקריית ספר, שהיו שני לפין, האחד צדיק והאחר משכיל שר"י, דוחה הרב אליצור בציניות עסיסית, עי"ש.

- נשמח לקבל מכם, גולשים יקרים, מידע על הפצת הספר "חשבון הנפש" בהיכלי התורה ובבתי הכנסיות והמדרשיות. אם מצאתם את הספר בארון ספרי המוסר בישיבה או בכולל שלכם - נשמח שתצלמו זאת ותשלחו למייל sisraerl@gmail.com, כדי שנפרסם את התמונה בכתבות הבאות (אם תרצו קרדיט נעשה זאת כמובן, ואם לא - נכבד את בקשתכם).

[1] אמנם יש לציין שמרן הגראמ"מ שך זי"ע הודה שהוא טעה בכך שהקים את תנועת ש"ס.

במשך שנים עודד מרן זצ"ל את הספרדים להחזיר עטרה ליושנה, ובבחירות בשנת תשמ"ד אכן הוקמה לראשונה מפלגה ספרדית של חרדים בני תורה.

לאחר 8 שנים, שבהן מרן הרב שך הצליח להחזיר לעולם הספרדי את המעמד התורני של "גדולי ישראל" ו"דעת תורה". מרן הגר"ע יוסף סבר שהוא "דעת תורה" בפני עצמה, ולא סר למשמעתו של מרן הרב שך, שהתנגד לכניסה לקואליציה יחד עם מרץ. מאז אירוע זה – התבטא מרן הרב שך: "טעיתי כשהקמתי את ש"ס".

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר