'מלחמה קרה-חמה' בגבול

"מחפשת תירוץ לפלוש"; הסיבה למתיחות רוסיה-אוקראינה

כבר שבועות ארוכים המערב במתח לקראת פלישה אפשרית של רוסיה לאוקראינה. בכירה בממשל ביידן טוענת כי רוסיה רק מחפשת תירוץ לפלישה • אז על מה ולמה המתיחות בין המדינות? (עולם)

ציקי ברנדוין | כיכר השבת |
(צילום: shutterstock)

"רוסיה מכינה את החבלנים שלה ומחפשת תירוץ לפלישה לאוקראינה" זאת הערכת דו"ח מודיעין אמריקאי, המביע חשש כבד מפלישה אפשרית של רוסיה לשטחה של שכנתה ממערב - אוקראינה.

למה רוסיה רוצה לפלוש?

כידוע, אוקראינה הייתה במשך עשרות שנים חלק בלתי נפרד מרוסיה הסובייטית, הלא היא ברית המועצות. במשך שנים אחרי התפרקות ברית המועצות, אוקראינה הייתה יחסית קרובה לרוסיה, לא רק גיאוגרפית, אלא גם תרבותית וכלכלית.

עם הזמן, אוקראינה עוברת תהליך של התקרבות לשכנים אחרים שלה - מדינות האיחוד האירופי. נשיא רוסיה פוטין לא אוהב את ההתקרבות הזו למערב, והדבר הוביל ומוביל למתיחות בין המדינות.

על פי דוח"ות של שירותי הביון, כמאה אלף לוחמים רוסים נמצאים בכוננות לקראת פלישה אפשרית לאוקראינה. שורה של שרי חוץ באיחוד האירופי טוענים כי הסיכון למלחמה בין רוסיה לאוקראינה הוא הגדול ביותר מזה שלשה עשורים.

החשש המערבי הביא גם לשיחות שהתקיימו במשך תקופה בין מדינות המערב לבין רוסיה של פוטין. השיחות בין הצדדים התפוצצו, זאת לצד טענות של בכירים רוסיים לפיהן אין תכנית לפלישה לאוקראינה. לעומתם, נשיא רוסיה פוטין כן רמז ואמר כי "ייתכנו צעדי תגמול טכניים הולמים".

השיחות הגיעו למבוי סתום בין היתר לאחר מספר שיחות טלפוניות בין הנשיא פוטין לנשיא ביידן. ארה"ב טענה כי רוסיה לא סיפקה הוכחה מספקת שהיא לא תפלוש לשכנתה ממערב. עוד טוענים גורמים בארה"ב, כי פלישה רוסית היא רק עניין של זמן.

כך למשל אתמול התראיינה תת מזכירת המדינה האמריקנית לרשת 'סקיי ניוז' הבריטית ואמרה כי "הרוסים רק מחפשים תירוץ לפלוש". עוד אמרה כי "ארה"ב לא תיתן יד לשינוי גבולות בין לאומיים בכוח".

רשימת הדרישות של פוטין

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין הציב במהלך השיחות עם המערב שורה ארוכה של דרישות, בהן דרישה שברית מדינות נאט"ו לא תתרחב עוד לכיוון רוסיה.

נציגו של פוטין אפילו התקרבנו במהלך השיחות וטענו כי ארה"ב אשמה בחלק מהמתיחות. עוד טענו הרוסים כי המערב מתדלק את האוקראינים בנשק ובציוד צבאי "לרוסיה אין לאן לסגת. הם (המערב) חושבים שנשב בחיבוק ידיים" טען נשיא רוסיה פוטין.

ברית המדינות הצבאיות של נאט"ו סירבו לדרישות רבות של נשיא רוסיה פוטין, מה שהביא למעשה לפיצוץ השיחות בין הצדדים.

"לא נאפשר לאף אחד לסגור את המדיניות של הדלת הפתוחה שמציעה נאט"ו" אמרה תת מזכירת המדינה של ארה"ב וודני שרמן.

הדרישות של פוטין הכעיסו מדינות רבות, במיוחד מדינות מזרח אירופאיות מהן דרש פוטין להוציא את כוחות נאט"ו, שלמעשה מגנות עליהן.

המערב יגן צבאית על אוקראינה?

כאמור, על פי גורמי מודיעין שונים ברחבי העולם, פלישה רוסית לשטח אוקראינה זהו רק עניין של זמן. אם כן, עולה השאלה, במקרה של פלישה, עד כמה המערב יסייע במלחמה לבלימת רוסיה.

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן איים כבר בעבר על נשיא רוסיה פוטין, כי אם יפלוש לשטח אוקראינה, ארה"ב תנקוט בצעדים שהוא "לא ראה מעולם".

גם במדינות אחרות טענו כי יסייעו לאוקראינה במקרה של הפרת ריבונותה החוקית בידי רוסיה, חלקן בסיוע באמצעות הטלת סנקציות וחלקן בסיוע צבאי. ימים יגידו.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר