היסטוריה ואקטואליה

המחלוקת בין מרן שר התורה לראש ישיבת סלבודקה

לטענה שהספר 'חשבון הנפש' נכתב בידי משכיל, הסכים גם ראש ישיבת סלבודקה, הגאון רבי דב לנדו; לעומת זאת, שר התורה הגר"ח קנייבסקי דווקא התבטא בחיוב על הספר (טור)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
הגר"ח קנייבסקי והגר"ד לנדו (צילום: יעקב נחומי - פלאש 90; מוטי גרין)

פרק י"א: אנו עסוקים בסיקור הפולמוס בעיתון "יתד נאמן" על אודות הספר "חשבון הנפש" ומחברו החכם מנחם מֶנדֶל לֶפִין מסָטָנוב, שעליו טען הרב ראובן אליצור שהיה "משכיל" רח"ל, והעתיק את ספרו ממקורות נכרים.

הספדים של גדולי ישראל על הרב ראובן אליצור, מתוך הספר "דגל מחנה ראובן" (אוצר החכמה)

הרב אליצור היה נאמן על גדולי ישראל. בספר "דגל מחנה ראובן", שהודפס לזכרו, ניכרת הערכתם כלפיו. גם רשימת המספידים בהלווייתו הייתה מרשימה. הרב אליצור ניהל התכתבות ענפה עם תלמידי חכמים מפורסמים, בהם מרן שר התורה הגר"ח קניבסקי, הגאב"ד רבי ניסים קרליץ, וכן הגאון רבי יעקב אדלשטיין.

דברי גדולי ישראל בספר לזכרו של הרב ראובן אליצור (אוצר החכמה)

לטענת הרב אליצור שהספר 'חשבון הנפש' נכתב בידי משכיל הסכים גם ראש ישיבת סלבודקה, משרידי דור דעה, הגאון רבי דב לנדו.

וכך לשונו שצוטטה בספר "דגל מחנה ראובן": "הדברים הכתובים בק"פ (וכן בקע"ט) [כוונתו לסעיפים הנ"ל בספר, י"ש] הם בבחינת מוקצה מחמת מיאוס, ושום אדם הגון כמוכר לנו, לא מסוגל לכתוב כזאת, ואין ראוי לפרסמם גם כדי להוכיח את החשד על מהות כותבם משום הרחק מן הכיעור ומשום מידת הצניעות וכיוצא בזה, ולא יעשה כן בישראל!".

דבריו של הגר"ד לנדו על אודות ספר 'חשבון הנפש', מתוך ספר דגל מחנה ראובן (אוצר החכמה)

להלן הקטעים מתוך ספר חשבון הנפש שהגר"ד לנדו סבר שאסור לפרסמם:

(אוצר החכמה)
(אוצר החכמה)
(אוצר החכמה)
(אוצר החכמה)
(אוצר החכמה)
(אוצר החכמה)

הדברים הודפסו בשנים האחרונות מחדש במהדורתו של הרב מאיר מנדל מביתר עילית שטען באוזני כותב השורות שמפאת דבריו החריפים של הגר"ד לנדו הוא התייעץ עם שר התורה הגר"ח קניבסקי, וקיבל אישור שלא לצנזרם, ומהאי סיבה הוועדה הרוחנית של 'כיכר השבת' הביאה אותם פה.

כפי שהובא בפרקים הקודמים, הגר"י אדלשטיין ציטט את שר התורה הגר"ח קניבסקי שהתבטא על ספר "חשבון הנפש" שחשיבותו היא: "כמו כל ספר מוסר".

מערכת 'היסטוריה ואקטואליה' באתר 'כיכר השבת' מחויבת להביא לקוראיה את דברי גדולי ישראל, גם במקרים שהם נחלקו זה על זה, שכן רבותינו חז"ל הקדושים קבעו ש"אלו ואלו דברים אלוקים חיים", ו"שבעים פנים לתורה".

עוד טען הרב מאיר מנדל בפני כותב השורות שבספרי מוסר רבים נמצאו קטעים דומים למדי לקטע זה, העוסקים בדברי ה"פסלנים" עוברי עברות, במטרה ללמד את הקוראים כיצד להתגבר על המידות הרעות, כפי שעשה החכם לפין בקטע זה.

הקטע הבעייתי בספר 'חשבון הנפש' כפי שסבר הגאון רבי דב לנדו (באדיבות אוצר החכמה)
כתב ידו של הגאון רבי דב לנדו כנגד ספר "חשבון הנפש" כפי שהובא בספר "דגל מחנה ראובן" (באדיבות אוצר החכמה)

עוד יש לציין שתלמידי החזון איש (שהגר"ד לנדו הולך בדרכם) לא עודדו את תלמידיהם ללמוד מוסר. אחד ממהדירי הספר בדורנו אמר לי שבנושא זה חשובה דעתם של אישי מוסר מובהקים.

כאמור, ישנם רבים מרבותינו שצידדו בספר "חשבון הנפש" ועודדו ללמוד בו, כמובא בפרקים הקודמים.

המשך יבוא...

- נשמח לקבל מכם, גולשים יקרים, מידע על הפצת הספר "חשבון הנפש" בהיכלי התורה ובבתי הכנסיות והמדרשיות. אם מצאתם את הספר בארון ספרי המוסר בישיבה או בכולל שלכם - נשמח שתצלמו זאת ותשלחו למייל sisraerl@gmail.com, כדי שנפרסם את התמונה בכתבות הבאות (אם תרצו קרדיט נעשה זאת כמובן, ואם לא - נכבד את בקשתכם).

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר