"בג"ץ למען החרדים"

מבטלי 'גזירת המעונות': "אם נצטרך - נעתור בשנה הבאה"

עורכי הדין יונתן פלדמן ואוריאל שטרן, שהובילו להפסד שר האוצר בבג"ץ, דיברו ב'תוכנית הכלכלית' על הצעדים המשפטיים שהובילו למהלך • וגם: הצורך בשופט חרדי קבוע בעליון - ועסקת נתניהו (VOD)

רפאל כהן | כיכר השבת |
עורכי הדין יונתן פלדמן ואוריאל שטרן באולפן 'כיכר' (צילום: ליאור מזרחי, כיכר השבת)

שר האוצר אביגדור ליברמן רץ במערכות הבחירות האחרונות כשהוא נושא בגאון את דגל שנאת החרדים. בחצי השנה שחלפה מאז הושבעה ממשלת בנט-לפיד ניסה ליברמן לפגוע בציבור לומדי התורה ואוהביה, אבל לפחות בצעד המשמעותי ביותר שתכנן - הוא כשל.

הצעד, שכונה "גזירת המעונות", היה לבטל לחלוטין את סבסוד מעונות היום למשפחות חרדיות שהאב אברך כולל, בטענה שהוא "איננו מניב רווח כלכלי למדינה". ליברמן ניסה להחיל את החוק מייד, למרות שהתחילה שנת הלימודים תשפ"ב, אבל בשבוע שעבר הכריעו שופטי בג"ץ לדחות את כניסת החלטתו לתוקף לפחות עד שנת הלימודים הבאה.

הסיבה לכך הייתה עתירה שהגישו מספר עורכי דין חרדים, בהם עורכי הדין יונתן פלדמן ואוריאל שטרן, עמם באותה העתירה היה גם עורך הדין שמואל מקלב, שהגיעו ל'תוכנית הכלכלית' של 'כיכר השבת' לדבר על הישגם בערכאה המשפטית החשובה בישראל: "הבעיה המרכזית הייתה שליברמן, בשונה מלפיד בימיו כשר אוצר, רצה להחיל את ביטול הסבסוד מייד, ועבר בכך על כל כללי המשפט המנהלי", אמר עו"ד שטרן. "כאן היה ברור שהמטרה היא פוליטית - ולא כלכלית".

בפסק דינם, השופטים החליטו רק לדחות את יישום ההחלטה, ולא לבטלה, אך עו"ד פלדמן אמר שבמידת הצורך, אם ליברמן ישאר בתפקידו גם לקראת שנת הלימודים הבאה, העתירה תוגש שוב לבג"ץ - ולא מן הנמנע שההחלטה תבוטל: "בית המשפט לא דן בטענותינו לגבי מהות ההחלטה, וברגע הנכון עדיין ניתן יהיה להעלות טענות מחדש".

"ברגע הנכון עדיין ניתן יהיה להעלות טענות מחדש". פלדמן ושטרן באולפן 'כיכר' (צילום: ליאור מזרחי, כיכר השבת)

חברי הכנסת החרדים מש"ס ומיהדות התורה שמחו על ההחלטה והכפישו את ליברמן, אך מאחורי כל החגיגה, מתברר שעזרה מצידם - לא ניתנה לעורכי הדין. למרות זאת, עו"ד אוריאל שטרן התעקש להגן על משה גפני, יעקב ליצמן ושות' ואמר כי הסיוע לא ניתן מכיוון שמגישי העתירה לא ביקשו אותו: "תפקיד חברי הכנסת הוא לפעול בכנסת ותפקידנו לפעול במישור המשפטי". על אף זאת, שטרן הזכיר את משה ארבל מש"ס - שכן נרתם לסייע.

לקראת סיום הריאיון, עסקו עורכי הדין בשני נושאים חשובים על הפרק: שופטי בית המשפט העליון הבאים, והסדר הטיעון המתגבש של ראש האופוזיציה נתניהו. "חשוב שיהיה שופט עליון חרדי, בקריטריון מובנה, כפי שיש שיבוץ קבוע לשופט ערבי. עובדה שהטיפול בנושא הזה היה הסעד האמיתי הראשון שהחברה החרדית קיבלה בבג"ץ".

"חשוב שיהיה שופט עליון חרדי". פלדמן ושטרן באולפן 'כיכר' (צילום: ליאור מזרחי, כיכר השבת)

באשר לעסקת נתניהו-מנדלבליט, אמרו עורכי הדין שטרן ופלדמן כי היא רק מדגישה את כוח בתי המשפט בישראל: "אם בפרקליטות חשבו שהם יוכלו לדהור עד להרשעה בקלות, השופטים סימנו להם 'עד כאן'. מבחינת נתניהו זה 'קניית סיכון', כדי להגיע לעסקה בלי צורך במאסר. עסקת טיעון יכולה דווקא לחזק את האמונה בבית המשפט", סיכמו.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר