שנה לביידן

הסבא החביב שבא לעשות סדר - מתרסק בצניחה חופשית

365 ימים חלפו מאז ג'ו ביידן נכנס לתפקידו כנשיא ארה"ב; הוא הצטייר כסבא חביב אך מאז רק צונח באהדה הציבורית • ההצהרות, הקורונה, אפגניסטן, רוסיה, איראן ו... ישראל • ציקי ברנדוין מסכם שנה (מגזין כיכר)

ציקי ברנדוין | כיכר השבת |
(צילום: shutterstock)

365 ימים חלפו מאז ג'ו ביידן נכנס לתפקידו כנשיא ארצות-הברית, בצל מהומות הקפיטול וטענות לזיוף תוצאות הבחירות. ביידן, שהצטייר כסבא חביב שהגיע לעשות סדר, הושבע לתפקיד נשיא ארה"ב במקומו של דונלד טראמפ, שהיה נחשב להיפך הגמור שלו.

שנה אחרי כניסתו לתפקיד, בחנו עד כמה מעמדו של הנשיא ביידן השתנה, ועד כמה ההבדל בינו לבין טראמפ מורגש גם בזירה הבין לאומית.

ספוילר לאלו שלא לקחו ריטלין: בתוך שנה, הצליח הנשיא ביידן לרדת שוב ושוב בסקרי דעת הקהל, כשהאחרון טוען כי רק 33 אחוזים תמכו בביידן.

ההצהרות

כשבועיים לאחר ההסתערות על בניין הקפיטול, יש שיכנו אותו כ'מעוז הדמוקרטיה העולמי', נאם הנשיא הטרי ג'ו ביידן על הצורך באחדות ודיבר רבות על התקווה. רבים קנו את הנאום הרגש של הנשיא, בזמן שניסו ללקק את פצעי ההסתערות הקשה. "אחדות היא הדרך קדימה"' הכריז בדרמטיות ביידן לפני שנכנס לראשונה לתפקיד הבכיר בארה"ב.

עם זאת, ההליכה על הגב של הטראומה הזו, הביאה כנראה את ביידן למעין יהירות שהוא המשיח מימי טראמפ, והדבר היה בעוכריו. ממש בעוכריו.

ביידן בעת השבעתו (צילום: Sgt. Charlotte Carulli, הבית הלבן)

התמודדות מול הקורונה

כמו בנושאים אחרים רבים, ביידן תפס טרמפ על טראמפ, ואחרי שקודמו בתפקיד הוצג כספקן קורונה פינת פרופ' לס, ביידן הגיע כאדם שמאמין במדע ולא קורא להזריק חומרי חיטוי כחיסון.

אבל עם אמונה במדע לא הולכים למכולת. נכון, בהתחלה הכל היה נראה ורוד, בדיוק באותה התקופה החיסונים נגד הנגיף החלו להיות מופצים ברחבי ארה"ב - אלא שאז חיכתה לו הפתעה לא נעימה. וריאנט הדלתא.

ביידן מיהר לשים הגבלות שונות בכדי להוריד את התחלואה, לצד ביקורת כבדה מצד אזרחי מדינתו - מדינת החופש. בהמשך, גם זן האומיקרון לא עשה עם ביידן חסד, ואפילו בזמן כתיבת שורות אלו, ביידן נמצא תחת אש הביקורת על תורים בלתי נגמרים להשגת בדיקת קורונה. ד"ש לבנט...

תורות לבדיקת קורונה, ניו יורק (צילום: שאטרסטוק)

שיאי התחלואה שמכים בארה"ב ושיאי התמותה שנשברים מביאים את הנשיא ביידן למצב בעייתי מאוד מול הציבור האמריקאי.

בשורה התחתונה, הביקורת על ביידן וממשלו בהתנהלות מול הקורונה מזכירה את הביקורת על מנהיג טרי יותר - נפתלי בנט. שניהם חולקים במשותף הנחיות לא ברורות, תורים מתארכים ושיאי תחלואה שמביאים תחושת ייאוש מוחלטת מהסיכוי לתפוס שליטה על המגיפה. או כמו שאמר יועצו הבכיר אנתוני פאוצ'י: "האומיקרון בסוף ידביק כמעט את כולם".

המבוכה באפגניסטן

אחד האירועים המביכים ביותר בשנה האחרונה עבור הנשיא המבוגר ביותר בהיסטוריה של ארה"ב הוא הנסיגה מאפגניסטן והצהרותיו כי "הטאליבן לא יכבוש את אפגניסטן כל כך מהר" שהתבררו כשגויות בלשון המעטה.

ביידן טען להגנתו כי "אף פעם אין מועד טוב לנסיגה", אך התמונות של הטאליבן, ארגון הטרור השנוא על האמריקאים - כשהוא כובש עוד ועוד מחוז במדינה המרוחקת, לא עשו טוב לנשיא החדש.

כבשו את אפגניסטן מהר מהצפוי - מנהיגי הטאליבן (צילום: Sahid Agency, טוויטר)

ביקורת רבה הושמעה גם נגד ביידן בשל החלטתו להיכנע לדרישת הטאליבן ליציאה במועד המקורי. אנשי המפלגה הרפובליקנית ביקרו בחריפות את ה"רפיסות" של ממשל ביידן, וקודמו בתפקיד, דונלד טראמפ טען: "אני הייתי מפציץ את הטאליבן".

היחסים עם רוסיה

בתחילת כהונתו של הנשיא ביידן, היחסים עם רוסיה של פוטין ידעו בעיקר ירידות, אם בכלל היו עליות. ביידן אמר על פוטין כי "חושב שהוא רוצח", אמירה שקיררה עוד יותר את היחסים בין השניים.

הדברים באו ברקע הפרסומים על שתילת פייק ניוז במהלך הבחירות בידי רוסיה נגד ביידן, בכדי לסייע למתחרה, דונלד טראמפ.

בנוסף, המתיחות בין השניים הגיעה גם ברקע התייחסותו של פוטין למתנגדיו, כמו אלכסיי נבלני שעבר ניסיון הרעלה.

לבסוף חלה התחממות מסויימת בין השניים לאחר שנועדו בארבע עיניים במהלך פגישות של ועידת ה-G7, 7 המעצמות החזקות בעולם.

יחד עם זאת, בצל החשש מפלישת רוסיה לאוקראינה נראה כי ישנה התקררות ביחסים בין השניים ומשקעי העבר צפים. הנשיא ביידן איים לא אחת נגד פוטין, כשהפעם האחרונה הייתה רק לפני כמה שעות, אז אמר כי הוא "מעריך שרוסיה תפלוש לאקוראינה" והוסיף ואיים: "זה היה אסון לרוסיה".

ישראל והסכם הגרעין

לעומת תקופתו של הנשיא הקודם, בה הרבה טראמפ לעסוק בתוכניות שונות במזרח התיכון, בהם: הסכמי אברהם, ההכרה בירושלים כבירת ישראל והפרישה מהסכם הגרעין עם איראן, מחליפו בתפקיד, ביידן, התמקד יותר בנושאים אחרים, אבל את נושא הגרעין דווקא לא נטש - ולא במובן שישראל הייתה רוצה.

בנט וביידן שמתעקש לחזור להסכם הגרעין (יצלום: אבי אוחיון, לע"מ)

נכון, תקופת נשיאותו של ביידן לא קרובה לימי הבצורת של ברק אובמה, אבל לביידן יש שאיפה - לחזור להסכם הגרעין שהוא היה מאדריכליו כשכיהן כסגנו של אובמה. ולישראל, זה ממש לא טוב.

כעת, בין היתר בזכות התמיכה האמריקאית, חלה התקדמות משמעותית בשיחות - בצל ביקורת כי המערב מתקפל בפני האיראנים.

כלכלה

בעיתון הנחשב ה'גארדיאן' הגדירו את שנת נשיאותו של ביידן מבחינה כלכלית בתור "השנה הטובה והגרועה". ולא, זה לא סותר.

כמעט שש וחצי מיליון משרות חדשות הוצעו לציבור היושב בארה"ב - שיא של כל נשיא אחר לשנה ראשונה. ועדיין, מדובר בשנת 2021, שנה אחרי פרוץ הנגיף, אולי כדאי לקחת גם את זה בחשבון.

ואחרי שפרגנו, נאמר כי האינפלציה בארה"ב מגיעה לשיאים כמעט חסרי תקדים בעשורים האחרונים, ובעיות באספקת מוצרים הביאו למחסור בחלק מהחנויות.

אחדות - הדרך קדימה?

זוכרים את דבריו של ביידן בשעת כניסתו לבית הלבן? כן על האחדות ואיך היא הדרך לצעוד קדימה. רבים משווים בין נאומו הפייסני של ביידן בשנה שעברה, לעומת הנאום לפני מספר שבועות לציון שנה לאירועי הקפיטול, בו דיבר בצורה הרבה יותר אגרסיבית ואמר כי "לא אתן לאף אחד להפריע לדמוקרטיה שלנו!"

ביידן, שניסה לאורך השנה ליצור שיתוף פעולה עם המפלגה הרפובליקנית, סופג כעת מכה קשה, כשהרפובליקנים לא מוכנים לתמוך בחוקי הבחירות שהוא מנסה להעביר.

(צילום: שאטרסטוק)

בנאום בג'ורג'יה, אחרי שסבלנותו פקעה בחוק הבחירות, תקף ביידן ואמר: "אתם רוצים להיות בצד של מרטין לותר קינג או של ג'ורג' וואלס?", כשהוא משווה בין מתנגדי החוק לשינוי שיטת הבחירות לאלו שתמכו בהפרדה גזעית בארה"ב.

בהמשך נאומו תקף את אי ההכרה הרפובליקנית בניצחונו בבחירות ואמר כי "אף לא רפובליקני אחד הפגין אומץ ויצא נגד נשיא מובס כדי לתמוך בזכותם של האמריקנים להצביע. אף אחד!".

לסיכום, אחרי שנת כהונה ביידן נחל ירידה משמעותית בתמיכה דעת הקהל, כשבעוד מספר חודשים בחירות האמצע - ובתוך המפלגה מתחילים להשחיז סכינים למקרה של תבוסה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר