סערת ההאזנות

מפכ"ל המשטרה מתגונן: 'לא מפעילים על אזרחים תמימים'

התייחסות ראשונה של מפכ"ל המשטרה שבתאי לטענות על חדירת המשטרה למכשירי סלולר גם בלי צו בית משפט • מכחיש את הטענות, ומזהיר: "עולם הפשע מתחכם, ואנחנו נהיה צעד קדימה" (ארץ)

(צילום: מאיר וקנין, פלאש 90)

מפכ"ל המשטרה, רב ניצב יעקב שבתאי התייחס לראשונה לסערה סביב הטענות על חדירת המשטרה למכשירי סלולר גם ללא צו בית משפט ואמר "הוריתי על בדיקת כל המקרים שעלו בכתבה ושלכאורה התרחשו לפני מספר שנים. מהבדיקה עלה שחלק מהמקרים אינם נכונים".

כזכור, על פי תחקיר 'כלכליסט', המתפרסם היום (שלישי), עולה כי המשטרה ריגלה ופרצה מרחוק לטלפונים של אזרחים ישראליים ללא צו חיפוש או אישור משפטי. על פי התחקיר, בשנה שעברה, בזמן "מחאת בלפור", המשטרה שתלה מרחוק בטלפונים של המפגינים, תוכנת מעקב של NSO והשתלטה על המכשירים שלהם, תוך שהיא מאזינה לשיחות וצופה בכל ההתכתבויות שלהם, זאת בניסיון לשלוט על ההפגנה.

המפכ"ל השיב לטענות אלו ואמר: "בין השאר, לא התבצע שימוש בכלים מסוג זה מול מפגיני הדגלים השחורים, טלפונים של ראשי רשויות ומעקב אחרי גורמים המתנגדים למצעד. פרטים אלה אינם נכונים. בכל הנוגע לשימוש באמצעי אכיפה באופן כללי, כאמור, הכל נעשה עם האישורים המשפטיים הנדרשים. משטרת ישראל אינה מפעילה את יכולותיה הטכנולוגיות המתקדמות אל מול אזרחים ומפגינים תמימים", טוען המפכ"ל.

הוא הוסיף, "אני גאה בשילוב מערכות טכנולוגיות שהפכו לראש חץ במלחמה בפשע, באלימות ובעבריינים. השימוש בטכנולוגיה מתקדמת במאבק בפשיעה הוא אינטרס לאומי ראשון במעלה והוא בא להגן על הציבור שומר החוק בישראל ועל ביטחון הפנים של המדינה. עולם הפשע מתחכם ואנחנו נמשיך לפעול ולעשות הכל בכדי להיות צעד אחד קדימה".

שבתאי סיים כי "חשוב לציין, כי מדובר באחד התחומים הכי מבוקרים ומפוקחים על ידי כלל הגורמים המשפטיים בתוך הארגון ומחוץ לארגון וביניהם הבכירים ביותר ואני רוצה להבטיח כי משטרת ישראל בראשותי פועלת על פי חוק תוך הקפדה יתרה על צווי בתי המשפט בכל שימוש בכלי כזה או אחר".

כזכור, מדובר בתוכנת ריגול כאמור של חברת NSO, תוכנה שעל פי פרסומים, שימשה גם משטרים אפלים בחו"ל - שרצו לעקוב אחר מתנגדי המשטר. על פי התחקיר, ההוראה לבצע את המעקב באמצעות תוכנת הריגול המתוחכמת, כלפי אזרחי ישראל שאינם עבריינים או חשודים ניתנה על פי התחקיר, על ידי דרגים גבוהים במשטרה, ללא צו בית משפט או פיקוח של שופט. המעקב בוצע על ידי אנשי צוות המבצעים המיוחדים (מ"מ) בחטיבת הסייבר המשטרתית הסודית - "סיגינט".

על פי התחקיר, היחידה הסודית גם ביצעה מעקבים גם בטלפון נייד של ראש עיר מכהן, במטרה למצוא ראיות על שוחד - וזה היה בזמן שהחקירה נגד ראש העיר הייתה סמויה, הפריצה מרחוק הובילה למספר ראיות נגד אותו ראש העיר, שבהמשך הן הולבנו כמידע מודיעיני, והוצגו רק לאחר שהחקירה כבר נהפכה לגלויה והמשטרה קיבלה אישור להוציא נתונים מהטלפון הנייד של אותו ראש עיר.

המשטרה השתמשה בתוכנה גם לבצע 'פישיניג', והשתילה תוכנה בנייד של פוליטיקאי בכיר, כדי למצוא נגדו ראיות שהוא מעורב בשחיתות. במקרה נוסף, השתמשה המשטרה בתוכנה, כדי לפרוץ לניידים של עובדים בחברה ממשלתית, בנימוק של חשד לעבירות מרמה.

התוכנה הזו גם שימשה את המשטרה, כך על פי 'כלכליסט', גם לשתול זאת בטלפונים ניידים של אזרחים, במטרה לאסוף חומר שאינו קשור לחקירות או לחשדות, אלא כדי להפעיל לחץ על נחקרים וזאת כאמור מבלי לקבל את אישור בית המשפט.

המשטרה רכשה את התוכנה ב-2013, אך החלה להשתמש בו - מבצעית, בתוכנה בזמן כהונתו של המפכ"ל הקודם רוני אלשיך, שהיה בין הדוחפים לשימוש בתוכנת הריגול. על פי התחקיר: "אלשיך דחף לתוצאות מהירות בתוכנה, תוך שימוש בכלים טכנולוגיים כדי לחזק את המאבק בפשיעה האלימה ובעבירות שחיתות. הוא ביקש לנצל במהירות את היעדרה של חקיקה מסודרת בנושא, תוך התעלמות משאלות משפטיות מורכבות הנוגעות לזכויות אזרח, הפעלת אמצעים בלתי מידתיים נגד אזרחים ובעיקר פגיעה בפרטיות — שאלות שעולות מאליהן בעת השימוש בכלי של NSO".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר