"נעשה מהלימון לימונדה"

ההקלטות חשפו: כשהמפקד הסביר לקצין - איזו גרסה לתת

במהלך משפטו של קצין מג"ב, שמואשם בתקיפת עו"ד דב פרנקל והטחתו על הרצפה במהלך אכיפת תקנות הקורונה, נחשפו הקלטות שביצע עם מפקדו - שניסה להסביר לו מה להגיד לדובר (אקטואלי)

חיים גולדברג | כיכר השבת |
תקיפת עו"ד פרנקל (צילום: מצלמת אבטחה)

לפני מספר חודשים הוגש כתב אישום נגד אליה מירון, קצין במשמר הגבול, שבמהלך אכיפת תקנות הקורונה בגל הראשון של הקורונה, בליל שבת של ערב פסח, בשכונת מאה שערים, הטיח ללא שום סיבה את עורך הדין דב פרנקל על הכביש.

התיעוד הראשוני של דחיפת עו"ד פרנקל (מצלמת אבטחה)

לאחר חקירת המקרה, המחלקה לחקירות שוטרים הגישה כתב אישום נגד אליה מירון בגין תקיפה הגורמת לחבלה.

במהלך משפטו של הקצין בבית משפט השלום בירושלים הגיע להעיד גיל בן צור, שבזמן האירוע באפריל 2020 היה מפקד יחידת שחר, בדרגת סנ"צ, ופיקד גם על אליה מירון.

השוטר שתקף, בדיון בביהמ"ש (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

בן צור פרש מהמשטרה לפני מספר חודשים, לאחר 33 שנים בשירות המשטרה. במהלך עדותו בבית משפט השלום בירושלים נחשפה שיחת טלפון שקיים עם אליה, הקצין הנאשם, יממה לאחר האירוע, בזמן שבדוברות המשטרה ניסו לברר מה קרה באותו אירוע, כדי לשגר תגובה על תיעוד התקיפה שעורר סערה ופורסם לראשונה ב'כיכר השבת'.

במהלך השיחה סנ"צ גילי בן צור מנסה להסביר לפקוד שלו אליה מירון מה להגיד ואיזו גרסה לספק, כדי "להוציא את המשטרה טוב". בהמשך השיחה הוא אומר למירון "נעשה מהלימון לימונדה".

'כיכר השבת' עם השיחה המלאה:

סנ"צ גיל בן צור: "לא נורא. שמע, אחי, אני עכשיו, הדובר תיכף יתקשר אליך, הוא ביקש לדבר איתך כדי להוציא הודעה משטרתית. תגובה משטרתית. אתה, אני אמרתי לו. קודם כל זה מפקד כחול היה אחראי. בסדר? דבר שני, השוטר הראשון שנתן את התקיפה זה שוטר יס"מ ואתה כביכול היית שם, ומכוח האינרציה כאילו של לשטוף את הזה, נתת לו איזושהי נגיעה שמה בלי כוונה להפיל אותו. בסדר? אבל הוא היה כבר במצב של נפילה. בסדר? הוא היה כבר במצב של נפילה מהמכה של השוטר יס"מ. בסדר?".
מירון אליה הנאשם: "בסדר".
סנ"צ גיל בן צור: "בסדר? זה ההסבר שאתה הולך לתת. אל תנסה להתכחש לעניין, כן זה זה, יש פה כבר הצלבות שזה אתה. עזוב, הכל בסדר. בסדר מירון? מה?".
מירון אליה הנאשם: "אני אומר אני רק זוכר שאני לא זוכר את העניין הזה. בגלל זה אני לא זה".
סנ"צ גיל בן צור: "עזוב אחי בוא תתאפס על עצמך, הכל בסדר. עכשיו בוא נראה איך אנחנו עושים מהלימון הזה לימונדה".
מירון אליה הנאשם: "אוקיי".
סנ"צ גיל בן צור: "בסדר? הבנת אבל את ההסבר? אתה אומר לו, קודם כל מפקד, כל הכוח היה שמה שוטר כחול. בסדר? קצין מהזה מלכה משהו. דדון ההוא".
מירון אליה הנאשם: "אוקיי".
סנ"צ גיל בן צור: "אוקיי?".
מירון אליה הנאשם : "אוקיי".
סנ"צ גיל בן צור: "שוטר יס"מ הוא הראשון שנתן את הדחיפה, ואתה בגלל שהיית בכוח והוא מה שנקרא נכנס לך למסלול, מכוח האינרציה נגעת בו. בסדר?".
מירון אליה הנאשם: "אין בעיה".
סנ"צ גיל בן צור: "ואז הוא מעד. בסדר?".
מירון אליה הנאשם: "אין בעיה".
סנ"צ גיל בן צור: "יאללה אחי".
מירון אליה הנאשם: "יאללה".
סנ"צ גיל בן צור: "ביי ביי".
מירון אליה הנאשם: "ביי".

תיעוד נוסף מהתקיפה (מצלמת אבטחה)

השיחה נותקה והתחדשה לאחר שאליה מירון שוחח עם הדובר.

סנ"צ גיל בן צור: "מירון".
מירון אליה הנאשם : "דיברתי איתו עכשיו".
סנ"צ גיל בן צור: "עם מי? עם ברוך?".
מירון אליה הנאשם: "עם ברוך". (הדובר)
סנ"צ גיל בן צור: "נו, בשעה טובה. נו מה?".
מירון אליה הנאשם: "מדבר איתו, מדבר איתו, מדבר איתו, מסביר לו, אומר מה היה פה מה היה שם. אז אמרתי לו גם זה, בהוראה של הכחולים היה שם מפקד כחול שפינו את האנשים בצו בריאות, הוא אומר לי לא לא, תגיד לי מה היה".
סנ"צ גיל בן צור: "כן".
מירון אליה הנאשם: "אמרתי לו אני מסביר לך מה היה, היה הפס"ד, רצו לפנות את הבן אדם מהכביש וזה. הוא אמר לי לא, אבל לא רואים שם הפס"ד רואים שבאים אליו בכיף וזה. עכשיו אין בעיה שליוו אותו והוא נפל אבל למה לא הרימו אותו. אתה מבין על מה הוא מדבר איתי?".
סנ"צ גיל בן צור: "אהמ...".
מירון אליה הנאשם: "הוא לא איתנו. אז אמרתי לו טוב אני אחזור אליך, אמרתי אני אדבר איתך אני אראה מה אתה אומר. אמרתי לו כוח אינרטי ליווינו אותו וזה והוא נפל".
סנ"צ גיל בן צור: "אינרציה לא אינרטי".
מירון אליה הנאשם: "אינרציה, אינרציה".
סנ"צ גיל בן צור: "כן".
מירון אליה הנאשם: עכשיו אני מתקשר אלייך, כאילו מה, אתה יודע, אני מנסה להבין מה הוא רוצה. אתה מבין? עכשיו אני בא".
סנ"צ גיל בן צור: "הוא עכשיו, מה הוא רוצה? הוא רוצה לתת, הוא עכשיו תראה, מה הקטע? פונים אליו כתבים, אומרים לו תן התייחסות כי זה הולך לעלות עכשיו במהדורות, הולכים לעשות מזה".
מירון אליה הנאשם: "כן".
סנ"צ גיל בן צור: "הנה הוא (הדובר) על הקו. בקיצור, צריך פה לראות איך הוא מוציא את המשטרה טוב מהסיפור הזה. אתה מבין? בגלל זה הוא רוצה לדעת את הפרטים".
מירון אליה הנאשם: "הבנתי".
סנ"צ גיל בן צור: "טוב אחי?".
מירון אליה הנאשם: "אני אמרתי לו, עכשיו מה? מה לחזור אליו להגיד לו?".
סנ"צ גיל הן צור: "מה יש לחזור? מה, מה אתה".
מירון אליה הנאשם: "יותר פרטים, איזה שוטרים היו שם. אמרתי לו שמע אני לא זוכר שאני עשיתי משהו כזה".
סנ"צ גיל בן צור: "לא, נו די מירון, עזוב. זה אבוד נו. אתה עכשיו סתם. אני נתתי לך תדרוך וואלה, יותר טוב מזה לא יכולת לקבל".
מירון אליה הנאשם: "טוב אני אתקשר אליו (לדובר), אני אדבר איתו".
סנ"צ גיל בן צור: "תסביר לו מה שאמרתי לך, הכוח נתן את הדחיפה הראשונה. אתה היית חלק מהכוח. היה שמה גם מפקד שנתן אותך לפיזור, לא מתקהל לא הפס"ד. איזה הפס"ד אתה אומר לו? מה הפס"ד? מה זה קשור? אחי, תתרכז".
מירון אליה הנאשם: "הוא שואל גם למה לא הרמתם אותו".
סנ"צ גיל בן צור: "למה לא הרמתם? כי ראיתם קדימה עוד פעילות. אי אפשר לעצור. הוא קם, הוא התרומם לבד, מה, מה להרים אותו? הוא התרומם לבד תוך שניה. אתה לא רואה בצילום? הוא התרומם. הוא לא נפצע".
מירון אליה הנאשם: "כן כן, לא נפצע".
סנ"צ גיל בן צור: "הוא רק מעד, זה מעידה, יאללה ביי, דבר איתו (עם הדובר) דחוף".
מירון אליה הנאשם: "טוב".
סנ"צ גיל בן צור: "ביי".
מירון אליה הנאשם: "ביי".

רק נזכיר שמירון (הנאשם) היה באותו זמן פקוד של בן צור. לבסוף, אחרי כל השיחות האלה, בדוברות המשטרה שחררו תגובה שונה לחלוטין, והגיבו ש"גם בשעת חירום לאומית זו, מדובר בהתנהלות חריגה שאינה מקובלת ועומדת בניגוד מוחלט לנורמות ההתנהגות המצופה מכל שוטר".

"האירוע מצוי בבדיקה ובטיפול של מח"ש, ובהתאם לתוצאותיה ינקטו נגד השוטרים המעורבים הצעדים המתאימים", הוסיפו אז במשטרה.

במהלך הדיון בביהמ"ש, הוטחה בבן צור ההקלטה שביצע את מירון. "אחרי שכבר אמרת שזה מירון הלכת צעד אחד יותר מדי רחוק, ושיבשת הליכי משפט, הלכת למפקד היחידה, ואמרת לפקוד שלך 'עזוב, תגיד שזה אתה, גם אם זה לא אתה, תעשה מלימון לימונדה'. בשיחת טלפון שהסתרת מכולם אתה מנחה אותו, אתה נותן לו גרסה ומכריח אותו כשאתה יודע שזה לא הוא לומר שזה הוא. אני משקרת?".

בן צור השיב: "ממש לא. ממש לא".

לאחר מכן הושמעו שתי ההקלטות, בן צור אישר שזה קולו, וניסה להסביר: "כשרצו להעלות את הסרטון לרשת, והדובר היה צריך לתת התייחסות ותגובת המשטרה, בנקודת הזמן הזו, ואני שומע את עצמי, הבנתי שמירון הוא זה שעשה את המקרה, לא היה לי ספק, בגלל ההצלבה של שלושת הדברים – שמירון אמר בקולו שהוא הודה בשיחה הראשונה, פעם שניה הסרטון שהוא עומד בראש הטור, ועדות זוהר שהוא אמין בעיניי, וזוהר אמר לי זה, ולגבי הגרסה שלו עכשיו בבית המשפט או במח"ש אני לא רוצה להיכנס לזה. אני כמפקד, זה המידע שקיבלתי, אין לי שום דבר נגד מירון, ההפך, הוא אחד הפקודים הטובים שלי. מירון יודע בדיוק מה אני חושב עליו ואיך הובלתי אותו מהיום הראשון שהוא היה מפקד צעיר, ועבר קורס קצינים. לא היתה לי שום כוונה בכל התהליך הזה, וזה מצער אותי לשמוע את הטענות האלה, כביכול להפליל את מירון, הצטברות המידע הובילה אותי לדעה, בגלל שהוא הודה ובגלל רצף הנסיבות שהוא שעשה את זה".

קודם כל הוא לא הודה. הערת אותו מהשינה אחרי האירוע זכור? הוא לא ידע על מה אתה מדבר, אמר שיסתכל בסרטון ויגיד לך אם זה הוא, אחרי 10 דקות הוא מתקשר אליך ואומר לך "הסתכלתי בסרטון זה לא אני" אבל אתה כבר אמרת שזה הוא. למה אתה מתכוון כשאתה אומר 'אתה כבכיול היית שם ומכח האינרציה נתת לו מכה...'".

בן צור: "שלפי הסרטון רואים שיש שם נגיעה נוספת, אחרי ששוטר היס"מ נתן את המכה ואז הוא נפל."

מה זה כח האינרציה?

בן צור: "שהוא לא מעד בגלל אותו שוטר שנתן לו את הדחיפה אלא כתגובה לדחיפה הראשונה. כך זה נראה בסרטון".

אבל אתה לא היית שם, אז איך אתה יכול להכניס למירון גרסה לתוך הפה בלי לשאול אותו מה היה?

בן צור: "לא מכניס לו גרסה. אני המפקד שלו, בשביל זה אני שם, כדי להגן עליו".

אז בגלל זה אתה אומר לו אל תנסה להתכחש לעניין?

בן צור: "הוא היה מבולבל ולא ידע שזה סגור".

אני אומרת לך שמה שעשית פה זה שיבוש חקירה.

בן צור: "לא היתה חקירה".

סביר להניח שתהיה חקירה, כי ברור לכם שתהיה חקירה.

בן צור: "לא היה ברור, זה היה ברמת התדמיתית של המשטרה".

וגם ברמה התדמיתית אומר לך במפורש "אני לא זוכר את העניין הזה" ובמקום להגיד לו "לך עם האמת שלך, אתה אומר לו מה להגיד, שזה מכח האינרציה" – תסביר את זה לבית המשפט. אמרת לממ"ר שזה מירון אז נגמר, זה לא משנה לך אם זה מירון או מישהו אחר, העיקר שלא תצא מובך בפני הממ"ר.

בן צור: "המילה "מובך" בפני הממ"ר אי אפשר לקשור אותה למקרה. התפקיד שלי לומר את האמת ורק את האמת, ממה שאני יודע, ומההבנה שלי כמפקד. בנקודת הזמן הזו הבנתי גם אחרי שמירון דיבר איתי וגם הממ"ר וגם הדובר, ניסינו להקל, להוריד את עוצמת האירוע".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר