איחוד מצילות

קריירה בהצלת חיים ומאבקי שטח: אלי פולק בראיון משוחרר

אמירה של מנכ"ל איחוד הצלה עוררה סערה ציבורית • מה הוא חושב על תפקיד האישה וכיצד זה בא לידי ביטוי בארגון • האם יש חרדית על אופנוע? • מי מקבל את ההחלטות ומה מייחד את המודל המוצלח במודיעין עילית • צפו (חרדים)

משה מנס | כיכר השבת |
"אם תשאל אישה חרדית, הקריירה תהיה במקום חמישי" (צילום: כיכר השבת)

ועידת אחת ועוד אחת הסתיימה בהצלחה גדולה ואחד המושבים שזכיתי להנחות היה עם סמנכ"ל איחוד הצלה אלי פולק. שלום וברכה.

דווקא מהמושב אתך נהיה רעש גדול מהאמירה שאמרת. אתה נמצא כאן גם בשביל לדבר על זה. דיברנו על הנשים שעובדות באיחוד הצלה, מהשטח ועד המשרדים ואתה אמרת שהן לא בהכרח רוצות קריירה.

"קודם כל אני רוצה לדבר על הנשים החרדיות שאני מכיר אישית. הנושא של קריירה, אם מישהו יפתח מילון מה זה קריירה, זה אחד שרוצה להתקדם בסולם הדרגות. יש עבודה מכובדת, מישהו שרוצה להיות מנכ"ל טוב עם משכורת מכובדת אבל זה עדיין לא קריירה. קריירה זה רק להתקדם בסולם דרגות מה שלא בהכרח מביא את הכסף הגדול."

ומהתובנות שלך באיחוד הצלה?

"שאישה חרדית רוצה מקום עבודה טוב, מכובד שמכבדים אותה. להתקדם זה בסדר גמור, משכורת טובה. שיש הצדקה למה יצאה לעבוד. אבל קח את סולם ההעדפות: להקים משפחה בית ילדים, דירה, מקום עבודה טוב וקריירה. אם תשאל אישה חרדית, הקריירה יהיה מקום חמישי. לעומת זאת נשים לא חרדיות קריירה יכול להיות במקום ראשון."

אני לא מסכים, דבר ראשון דברים משתנים. חוץ מזה, כל מה שאמרת נכון גם לגברים חרדים. אצל הגבר החרדי הקריירה מגיעה לפני המשפחה? עוד דבר, בעיניי התובנה הגדולה בכנס הזה. עמדו שם גברת אוחנה ונשים נכבדות והראו שזה אפשרי, שזה לא חייב להיות על פי סדר זה יכול להיות יחד. אתה בעצמך אמרת שבאיחוד הצלה יש נשים בתפקידים בכירים.

"נכון יש סמנכ"לית כספים ומשאבי אנוש סמנכ"לית הדרכה. אני לא משווה גברים ונשים. אתה חושב שהעובדות רוצות להיות מנכ"לית וכל זה?

אבל שניה אם תיקח את הזה בהשוואה. אותן נשים שדיברת עליהן כל נשות הקריירה. בכל הראיונות הן מזכירות את הילדים והמשפחה. מציינות את זה שהבעל שלהן אברך. למה הם מציינות את זה? למה זה אישו? כי זה אישה חרדית. אחרי הכל, נכון יש לה קריירה, אבל יש את הדבר הזה שהיא מתגאה בו, את המשפחה והילדים. אישה חרדית תבוא עם הערכים שלה. זה האישו הגדול לציין וזה תופס את כל הכותרות, רבקה רביץ דבר ראשון אמרה בראיון שיש לה 10 ילדים."

אולי היא מדגישה את זה כי אם היא תגיד אני עובדת ולא תזכיר מיד שהיא אמא זה יתפס כמוזר, זה לא מראה מה יותר ומה פחות חשוב וזה יכול להיות ביחד, זה לא פירמידה. היא סמנכ"לית כספים מעולה וגם אמא מעולה ואישה נהדרת?

"זה הולך ביחד אבל תמיד יבוא ביחד עם האזכור. היא באה עם מטען חיובי."

בוא נדבר על הנשים המצליחות של איחוד הצלה. אמרת בכנס שאף פעם לא ספרת כמה נשים יש, עד שעשיתם טקס עובד מצטיין והופתעת לראות שרוב העובדים הן נשים.

זה קורה מכמה סיבות. קודם כל סביבת עבודה טובה ונוחה ומותאמת. שיש לנו מנהלות אגפים נשים חרדיות, אוטומטי נוצרת סביבת עבודה מתאימה וכל המחלקות נשים חרדיות. למשל מחלקת כספים ומשאבי אנוש שבראש המטה עומדת אישה חרדית מקצועית בקנה מידה גבוה מאוד. שמנו את מנהלת אגף הדרכה אישה וכל המחלקה שלה זה נשים חרדיות. מחלקת הטלמרקטינג אישה חרדית וישר כל הנשים העובדות חרדיות וכן הלאה. נשים תופסות עמדות מפתח מאוד חזקות כמו בפרויקטים נוספים תן כבוד וכולי

ומה קורה בשטח?

"יש לנו אישה מדהימה אשתו של נשיא איחוד הצלה גיטי ביר שפתחה את הנושא של נשים מתנדבות וזה תפס תאוצה בכל הסניפים החרדיים. כמעט בכל, אנחנו לא יכולים להגיע להסכמות. אחרי הכל אנחנו מתנהלים על פי הוראת הרבנים."

זאת אומרת, הסיבה שירושלים יש חובשות ובמודיעין עילית פחות. זה כי?

אכן. זה עדיין לא מוסדר בצורה חזקה כי זה תלוי ברבנים. זה משהו שהוא מאוד נצרך. אבל אני יסביר לך מה קרה מהעצמה הנשית הזאת שעשינו נהיה העצמה נשית של חובשות בכל הארץ גם בחילוני וגם בערבי. גם קיבלנו רוח גבית מתורמת שלנו גברת סיינברג שלקחה על עצמה לממן הקמה של יחידת נשים ארצית באיחוד הצלה בלא קשר להשתייכות."

הרבנים שמתנגדים. למה הם מתנגדים זה הדבר הכי הגיוני בעולם שאישה תטפל באישה? אתה יכול להסביר אותם?

"לגמרי, קודם כל אין ספק שהציבור החרדי ההולך על פי רבנים, כל אחד על פי הרבנים שלו וזה בסדר, עכשיו כל דבר שינו שנעשה בחברה החרדית לוקח לזה זמן להתפתח. הנושא של מתנדבי הצלה שהתחיל רק בארץ לפני 30 שנה. זה היה תמיד גבר על אופנוע, צ'קלקות. אז אתה אומר מה אישה תעשה את כל זה? צנוע או לא צנוע? הייתה התנגדות פעם על זה שאישה תנהג, היום זה כבר לא נושא. זה תהליך שינו."

אז פנינו לתהליך שינוי שזה דבר שיהיה מוסכם. רוב הרבנים הסכימו עם אזהרות, תקנות וכללים. זה בסדר ובשביל זה יש בתוך יחידת הנשים יש כללים מיוחדים. כדוגמה אם אתה רוצה לשמור על צניעות, קורסים נפרדים השתלמויות נפרדות. יש הרבה דברים מה מותר ומה אסור גם במקרים, לא כל מקרה היא צריכה לצאת. מקרי נשים כל המקרים, הצלת חיים צריך לעשות הוראות. הכללים קיימים גם לגברים מה עושים בכל מקרה. הכל מתפתח עם הרבנים ובהסכמת הרבנים

אז באלפים חמישים וחמש תהיה אישה על אופנוע?

"קודם כל יש נשים על אופנוע. לא חרדיות. אבל יש אישה חרדית על אופנים."

ופשקווילים כבר קיבלתם?

"אני אגיד לך את האמת אני קורא רק כיכר השבת, אם מתפרסמים במקומות אחרים אני לא יודע."

אני רוצה להתקיל אותך בשאלה. למה לא כל הארץ יכולה להיות כמו מודיעין עילית? מהבחינה הזאת שכל גופי ההצלה עובדים ביחד בצורה מסודרת, מאורגנת, מוקד אחד מקום אחד באהבה ואחווה להצלת חיים?

מודיעין עילית היא מודל מיוחד מהסיבה הפשוטה ההפעלה של מודיעין עילית זה לא תחנה של מגן דוד אדום. יש תחנה של מתנדבי מד"א במודיעין עילית וככל שהמתנדבים מחזיקים אמבולנסים ומשמרות ויוצאים לכל מקרה, זה גם טוב למגן דוד אדום. זה חיסכון של כסף תאר לך שמדא יצטרכו להעמיד שם 24/7 אנשים בשכר. זה חיסכון של כסף.

אני רק יסביר לטובת הצופים, שאני מתנדב מד"א במודיעין עילית. אני רשמית לא באיחוד הצלה אבל זה עובד יחד. אני הולכים ומטפלים יחד במקרים רפואיים. השאלה למה אי אפשר לעשות את זה בכל הארץ?

קודם כל ברוב המקומות בארץ ברמת השטח אין בעיות. המאבקים בעיקר אם יש נגיעה של כסף, אם איחוד הצלה יפעיל את האמבולנס. ברגע שנפעיל אותו רשמית, לפינויים חינם לאלו שלא זכאים להחזרים, אז כנראה שיצטרכו לעבוד יותר קשה לשמור על השלום והאחווה. אבל אנחנו לא עושים את זה כי אין כאן תחרות של כסף יש כאן תחרות למען שירות יותר טוב.

"אתה חושב שיכול להיות מודל שזה יעבוד יחד?"

"לנו אין מאבק נגד מגן דודו אדום המאבק היחיד הוא על המידע. מד"א מקבל מידע תעבירו את זה לכונן שיכול להציל חיים. היום היו 2 מקרים שכוננים לא קיבלו מידע."

אלי פולק תודה רבה לך!


***

להלן תגובת מד"א בנוגע לטענה על כך שמידע שלא הועבר לכוננים:

"לצערנו אתם בוחרים להביא טענות של איחוד הצלה אשר לא עולות בקנה אחד עם המציאות. רק לפני מספר חודשים פסק בית המשפט המחוזי כנגד איחוד הצלה בשל טענות דומות נגד מד"א וחייב אותם בתשלום כבד בגין הוצאת דיבה.

מד"א פועל על פי נהלי משרד הבריאות ומפעיל את המערכת שמזניקה באופן אוטומטי את כונני כלל הארגונים הקרובים ביותר למקום האירוע. מבדיקת מערכת הזנקת הכוננים, עולה כי בשני המקרים הוזנקו כונני איחוד הצלה.

באירוע השריפה הוזנקו שלושה כונני איחוד הצלה ושמותיהם מתועדים ובאירוע תאונת הדרכים אף נוהלה שיחת טלפון עם מוקדני איחוד הצלה וכשהם שמעו שצוותי מד"א כבר נמצאים בזירה בחרו שלא להגיע.

מצער שאנשי איחוד הצלה עוסקים כל העת ברפש ובניסיון להשחיר את פניו של מד"א, ארגון ההצלה הלאומי".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר