סערת המשטרה ו-NSO

כך תינצלו מהאזנה לטלפון; צפו בקצין הבכיר לשעבר

עו"ד רמי תמם, לשעבר קצין בכיר ביחידת להב 433, מניח שהמשטרה לא ביצעה מעקבים בניגוד לחוק, אבל מצביע על בעיה עמוקה: התקדמות הטכנולוגיה. צפו בריאיון (חוק ומשפט)

רפאל כהן | כיכר השבת |
(צילום: ליאור מזרחי, כיכר השבת)

משטרת ישראל חדרה למכשירי הטלפון הנייד של אנשים רבים, בהם מקורבים לראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו, ראשי עיריות או פעילי מחאה, באמצעות תוכנת 'פגסוס' של NSO, כך נחשף בשבוע שעבר בעיתון 'כלכליסט'. בריאיון בתוכנית הכלכלית, הסביר עו"ד רמי תמם, מומחה לסייבר ולעבירות צווארון לבן, ששימש בעבר כקצין בכיר ביחידת להב 433, את הבעיות שיצרו את הסערה.

תחילה הבהיר עו"ד תמם כי בשונה מהפרסומים, לתפיסתו השתלת התוכנה נעשתה בהסכמת שופט, רק שגם המושג "הסכמה" הפך לבעייתי בימינו, עם התקדמות הטכנולוגיה: "לא רואה סיכוי שהמשטרה עשתה את זה בלי צו. הבעיה היא שהחוק לא מעודכן לימינו וכך יוצא שיכולת הבקרה של השופט היא בלתי אפשרית. בחדירה לטלפון יש הרבה מעבר להאזנה, אלא מקבלים את כל הטלפון, כולל תמונות והודעות".

(צילום: ליאור מזרחי, כיכר השבת)

עו"ד תמם הסביר כי הפתרון לבעיה אינו הרמת ידיים מהנעשה, שתיצור משטרה מוגבלת, אלא התאמה של החוק למצב הנוכחי: "חוק הפרטיות וחוק האזנת סתר צריכים להפוך לחוקים חדשים לגמרי. צריך לדעת איך להגביל את בדיקת המשטרה, אבל עם זאת לתת לה סמכות הרחבה בחיפושים. ככה נאפשר למשטרה לעבוד - עם איזונים ובלמים. בלי זה, איך נצפה מהמשטרה לחשוף או למנוע פשיעה? הרי למצוא עבריין שמדבר בטלפון זה לא קיים, אלא הכל בוואטסאפ ובטלגרם".

לסיום, הבהיר מומחה הסייבר כי הטלפונים הבטוחים ביותר לבעליהם הם המכשירים הכשרים: "אנחנו האויבים של עצמנו. כל מי שיש לו אנדרואיד מאשר מייד את פעולת הקלטת השיחות, ואז אם תופסים את הטלפון הזה - יש האזנה מלאה עם כל השיחות וההודעות. בנוסף, יש גורמים רבים שיכולים להשתלט על הטלפון שלנו. לכן הדרך הנכונה היא פשוט לא לדבר בטלפון - או להחזיק טלפון כשר", אמר.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר