התקרית ב'נצח יהודה'

תחקיר מות הפלסטיני; המפקד ננזף ושניים הודחו

בפני הרמטכ"ל, רב-אלוף אביב כוכבי הוצג תחקיר פיקודי בעקבות פעילות כוח צה״ל בכפר ג׳לג׳ליא במהלכה מת הפלסטיני עמאר אסעד; מפקד גדוד 'נצח יהודה' ננזף (ביטחון)

שלומי מלוביצקי | כיכר השבת |
אילוסטרציה, לחייל אין קשר לכתבה (צילום: Michael Giladi/Flash90)

היום (שני) הוצג לרמטכ"ל, רב-אלוף אביב כוכבי, תחקיר פיקודי בעקבות פעילות כוח צה״ל לפני כשלושה שבועות בכפר ג׳לג׳ליא במהלכה מת הפלסטיני עמאר עבד אלמג׳ד אסעד.

אסעד בן ה-80 החזיק בנוסף לאזרחותו הפלסטינית בדרכון אמריקאי ובעקבות מותו דרשו במחלקת המדינה של ארה"ב הבהרות בעניין וחקירה נפתחה בראשות מפקד פיקוד המרכז, אלוף יהודה פוקס.

התחקיר התנהל במהלך השבוע האחרון ורק לאחר חקירת הלוחמים המעורבים במשטרה הצבאית החוקרת וזאת על מנת למנוע פגיעה בחקירה.

מהתחקיר עולה, כי במהלך הלילה נערכה בכפר ג׳לג׳ליא פעילות מבצעית לסיכול פעילות טרור ולאיתור אמצעי לחימה. במסגרת הפעילות עצר כוח צה״ל כלי רכב לבידוק. באחד מכלי הרכב נהג עמאר אסעד, אשר לא נשא עימו תעודה מזהה וסרב לבדיקה. על מנת לאפשר את המשך פעילות הכוחות, ועקב חוסר שיתוף הפעולה מצידו, התנגדותו והתפרעותו, הונחה רצועת בד על פיו למשך זמן קצר ונאזקו ידיו.

אסעד נלקח לחצר מבנה סמוך, לשם הובאו שלושה פלסטינים נוספים שעוכבו אף הם על ידי הכוח הצבאי. בתום הפעילות, אחרי כחצי השעה, שחררו הלוחמים את הפלסטינים ואסעד שוחרר מהאזיקים.

מהתחקיר עולה, כי הכוח לא זיהה סימני מצוקה או סימנים מחשידים אחרים בנוגע למצבו הבריאותי, ועל רקע התנהגותו, הלוחמים סברו כי הוא ישן ולא ניסו להעירו. מספר שעות לאחר מכן התקבל הדיווח על מותו. לפי ממצאים חלקיים מדו"ח הנתיחה, כפי שהועברו על-ידי הפלסטינים, מותו של אסעד נגרם מדום לב.

מהתחקיר עולה כי האירוע הינו "חמור ומצער", האירוע הצביע על כשל ערכי של הכוח וטעות בשיקול הדעת, תוך פגיעה חמורה בערך כבוד האדם. עוד עולה כי לא היה שימוש באלימות מעבר להתגברות על התנגדותו של אסעד. הכוח כשל בכך שעזב את המקום והשאיר את אסעד שוכב, מבלי לוודא את מצבו לאשורו. כמו כן, עלו פערים מקצועיים בתכנון ובביצוע המשימה.

הרמטכ"ל קיבל את מסקנות התחקיר וקבע כי מדובר באירוע ערכי חמור ביותר ואמר: "עזיבת הכוחות את הזירה והותרתו של אסעד במקום מבלי לוודא את מצבו, מעידה על קהות חושים ומנוגדת לערכי צה"ל ובמרכזם החובה לשמור על כבודו של כל אדם באשר הוא אדם".

הרמטכ"ל הורה כי מסקנות התחקיר הפיקודי ולקחיו יילמדו ויוטמעו בקרב כלל הכוחות, על מנת למנוע הישנותם של מקרים דומים.

נוכח מסקנות התחקיר, יינזף מפקד גדוד "נצח יהודה" על-ידי מפקד פיקוד המרכז. בעניינם של מפקד הפלוגה ומפקד המחלקה יינקטו הליכי הדחה מידיים והם לא ישרתו בתפקידי פיקוד משך שנתיים.

כאמור, לאחר האירוע נפתחה חקירה של המשטרה הצבאית במסגרתה נחקרו עד כה שורה של קצינים, חיילים ועדים נוספים. גורמי החקירה פועלים לאיסוף ראיות רלוונטיות, תוך ניסיונות מאומצים לתיאום עם עדים פלסטיניים. עם סיום החקירה, יועברו ממצאיה לבחינת הפרקליטות הצבאית ותתקבלנה החלטות במישור המשפטי ביחס למעורבים באירוע.
צה״ל מצר על מותו של עמאר עבד אלמג׳ד אסעד.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר