"ה'טאליבן היהודי'"

בעקבות הסערה, בוסניה הודיעה: אנשי "לב טהור" - יגורשו

לאחר הסערה שפרצה בבוסניה עם היוודע דבר בואם של חברי כת 'לב טהור' להתגורר במדינה, השר לענייני זכויות אדם ופליטים במדינה קבע כי חברי הכת יגורשו; לאן חברי הכת יעברו? (חדשות, בעולם)

חיים גולדברג | כיכר השבת |
אחד מחברי הכת (צילום: N1BiH)

לאחר הסערה שפרצה בבוסניה עם היוודע דבר בואם של חברי כת 'לב טהור' להתגורר במדינה בחודש האחרון, השר לענייני זכויות אדם ופליטים במדינה קבע כי חברי הכת יגורשו מהמדינה.

לפי הודעת השר, 24 מחברי הכת יגורשו עד סוף השבוע הנוכחי וכל היתר יגורשו עד ה-20 בפברואר.

בתקשורת המקומית בבוסניה דווח כי הבעלים של המבנה אותו שכרו חברי הכת, ביטל את השכירות וכי חברי הכת יפנו את המקום עד לסוף השבוע.

ל'כיכר השבת' נודע כי השאיפה כרגע של חברי הכת היא להגיע למדינה ערבית, ששם הם לא יהיו ממש חריגים ושלא תהיה גישה לרשויות הישראליות לדאוג שיגורשו גם משם.

השר מילוס לוצ'יץ' הודיע כי הקבוצה הדתית הזו "מחפשת כעת יעד חדש". לדבריו, הוא קיבל הבטחות שהם "לא מהווים איום על הקהילה המקומית", וציין כי עד כה לא נרשמו אירועים חריגים איתם.

אחד מחברי הכת בסרייבו (צילום: באדיבות N1BiH)

לאחר שקיבל שיחות רבות מהאזרחים על שהות חברי הכת, הוא שוחח עם נשיא הקהילה היהודית יעקב פינצ'י שסיפר כי קיבל מידע שהם הגיעו מארה"ב ושהתגוררו בעבר בקנה ובגואטמלה.

בכלי התקשורת בבוסניה דיווח כי מדובר בקבוצה שכונתה "טאליבן יהודי", בשל אורח החיים המחמיר בו הם נוקטים והיחס המתעלל לכאורה כלפי נשים ונערות.

כפי שדווח ב'כיכר', עשרות מחברי כת 'לב טהור, הגיעו לפני כחודש אל מזרח סרייבו - העיר הגדולה במדינת בוסניה והרצגובינה בדרום אירופה, הגובלת בקרואטיה ובמונטנגרו. המקומיים ששמעו על חברי הכת, הגיעו למתחם בו הם ממוקמים וניסו לדבר איתם. ראש העיר המקומי, אמר ל'כיכר השבת' כי "אין לנו דבר נגדם".

ההשערה היא כי חברי הכת קיבלו ממשרד הפנים המקומי אשרת שהייה של תשעים יום במדינה. לאחריהם, לפי החוק המקומי, הם יצטרכו לעזוב או לבקש מקלט נוסף במקום.

בתיעוד שפורסם ב'כיכר השבת', נראו צעירים מקומיים בסרייבו מגיעים למקום בו שוהים חברי הכת - בליל שבת האחרון ומשוחחים איתם.

הפגישה עם חברי לב טהור (ללא קרדיט)

הצעירים של סרייבו אמרו לחברי הכת: "אנחנו יכולים לדבר? אנחנו פה, כי יש הרבה אנשים וגם התקשורת, שחושבים שאתם רעים ואנחנו לא חושבים ככה, אז אנחנו פה אם אתם צריכים עזרה. אנחנו מקומיים פה ואנחנו רוצים לעזור לכם בכל דרך שנוכל, כי הרבה אנשים חושבים שאתם רעים, אבל אנחנו לא חושבים ככה, אנחנו פה בניסיון לעזור לכם. האם אתם צריכים משהו?"
חברי לב טהור: "אוקי, תודה, אבל עכשיו זה ליל שבת".
הצעירים בסרייבו לחברי הכת: "אתה יכול לתת לי את המספר שלכם?".
חברי לב טהור: "אתה רוצה להגיע מחר בלילה? אני רוצה לתת לך חטיפים, זה עונג בשבילנו לתת לכם דברים".
הצעירים בסרייבו לחברי הכת: "כל דבר שאתם צריכים אנחנו נגיע מחר".
חברי לב טהור: "מחר בלילה".
הצעירים בסרייבו לחברי הכת: "אתם יודעים כמה זמן אתם נשארים פה?".
חברי לב טהור: "אנחנו פה שלושה ארבעה שבועות. אני לא יודע, זה זמן קשה, אני לא יודע מה אנחנו נעשה כי אנחנו נראים שונים, תגידו לחברים שלכם שאנחנו אנשים טובים".

ראש העיר של סרייבו, הסביר ל'כיכר השבת' כי "לפי המידע שלי, הם הגיעו לביקור תיירותי בביה"ח ומותר להם להישאר עד אמצע פברואר בערך. לנו כקהילה מקומית אין שום דבר נגד אף אחד, נגד כל דת, אומה, צבע עור, רחוק ממישהו שיחשוב משהו כזה. בזכות אופן הלבוש שלהם, התנהגותם, חברי הקבוצה שונים ביחס לסביבה בה הם חיים כיום והאוכלוסייה המתגוררת בקרבת מקום הגיבה בבהלה".

לדברי ראש העיר, המקומיים הגיבו כך, מכיוון "שהגיעו אליהם ידיעות שונות על אורח החיים של קבוצה זו, תעמולת דת, תביעות שונות, האשמות וכל מה שניתן לקרוא ממאמרי עיתונים מהמדינות שבהן הקהילה חיה. כעירייה, אין לנו סמכות להחליט אם להישאר בביה"ח. הרשויות המוסמכות של BiH יחליטו על כך במידה והם יבקשו מקלט. אנחנו כקהילה מקומית צריכים להיות מודעים לגיוון ולפעול להעלאת המודעות של תושבינו".

כפי שדווח ב'כיכר השבת', התושבים תיארו כי הקבוצה שכרה שני בתים בשכונה. "הם נראים מוזרים", טענו. "לובשים בגדים מיוחדים ומתנהגים בצורה מוזרה. מתפללים כל היום ובוהים באנשים שעוברים ליד הבית".

הם הוסיפו ותיארו שהאורחים החריגים הובילו אותם לבצע חקירה קלה באינטרנט, שהעלתה כי האורחים נמנים עם חברי כת לב טהור. "גילינו שזו איזו קבוצה קיצונית. לכאורה, הם לא מתייחסים כל כך טוב לילדים", סיפרו. "הם לא עשו שום דבר רע בזמן שהותם כאן, אבל אנשים פשוט מודאגים. הסוכנות הממשלתית ערכה עליהם חיפוש והם לא מצאו רישום פלילי באינטרפול או במאגרי מידע דומים".

כבר שנים שחברי הכת נודדים ברחבי העולם. לאחרונה עברו חלקם לכורדיסטן לאחר ששהו בגואטמלה. הם אף פנו לא מכבר רשויות באיראן בבקשה להגר למדינה, אך במשך תקופה לא נענו.

ב'לב טהור' ניסו לשמור על ניסיונות המעבר לכורדיסטן מתחת לרדאר, אולם הניסיון לא צלח. כאשר ניסו לצאת מגואטמלה הסיפור נחשף והמעבר השתבש. לטענת אנשי הכת השיבוש נעשה "בגלל התערבות ישראלית ואמריקנית".

לפני מספר חודשים העלו בלב טהור אפשרויות שונות של נדידה לסוריה, לבנון או מדינות ערביות שונות, שבהן יקבלו אותם. כעת מסתבר שארבעים מחברי הכת הגיעו, כאמור, לסרייבו.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר