חושבים על הייטק?

המנכ"ל נחרץ: "לא צריך תואר כדי להצליח"

האם משנה הגיל וההכשרות? • מהו ביטחון תעסוקתי ב2022 • אלו חברות נותנות הכשרה על חשבונם • מסר מלחיץ למעסיקים • האתגר המרכזי של העובד החרדי ואיך הוא שובר את המחסום • ראיון מרתק עם מייסד חברת Elevation להכשרת עובדים לתחומי ההיטק (תעסוקה)

משה מנס | כיכר השבת |
"אנחנו כבר בעולם קצת יותר מבולבל ואנחנו לא מסתכלים על קריירה ליניארית" (צילום: כיכר השבת)

אנחנו נמצאים בתקופה משוגעת מבחינת תעסוקה ואתנו נמצא אבי שניר מנכ"ל ומייסד של חברת אלביישן.

עוד לפני שנשאל מי אתה ומה אתה, תענה לי על שאלה אחת האם זה נכון שאתה קם בחמש בבוקר ולמה אתה עושה את זה?

"מודה באשמה. ולמה אתם קמים למניין וותיקין?"

לקום לפני עלות השחר.

"אז גם אני אוהב לקום לפני שהעולם מתעורר, אני אוהב בסדר היום שלי לסיים את המשימות החשובות עד שמונה תשע בבוקר. גם כי זה השעות ריכוז שלי. לצערי גם יש ביום רק 24 שעות וזה לא מספיק."

אז מי אתה ומה אתה אבי שניר ומה זה אלווישן?

"מי אני זה שאלות פילוסופיות גדולות, אבל כאן אני הפאונדר והמנכ"ל של אילווישן. מה שאנחנו עושים בישראל ובאירופה זה לפתור את בעיית כוח האדם המיומן. איך אנחנו עושים את זה, הבנו שחברות יש להם הרבה בעיות ואתגרים גם בלגייס עובדים מיומנים וגם בשימור העובדים ולכן הם פותחים בעצמם בהכשרות ואקדמיות פנים ארגוניות שלהם. אנחנו אלו שבונים ומתפעלים את זה. גם כדי להכשיר עובדים קיימים וגם כדי לעזור להם לגייס עובדים חדשים דרך הכשרות

אתה בוועידת אחת ועוד אחת באת ואמרת שישי לנו בשורה לנשים חרדיות, מה הבשורה הגדולה?

יש הרבה בשורות, הבשורה הגדולה היא שהיום התעשיה יותר ויותר הולכת לכיוון של להשתכל קודם כל על הכישורים של הבן אדם, לבדוק את ההתאמה שלו אל מול הכישורים וזה החזון שלנו. דיברתי בוועידה שאם היינו יוצרים מנגנון שהיה בודק כישורים ורק אז היה בודק התאמה זה היה מצליח. בנוסף אני יודע שבעבר הרבה מהעניין בבחירה של נשים חרדיות היה סביב סביבת תעסוקה מותאמת אבל בעולם גלובלי של עבודה מהבית זה פחות רלוונטי.

אז בוא נדבר פרקטיקה. לצורך העניין נספר את הסיפור האישי שלי. הייתי 7 שנים מלמד בתלמוד תורה, עברתי את המסלול הקלאסי של ישיבה קטנה, גדולה, לימודים בכולל ואחר כלך כשהייתי צריך פרנסה הלכתי להיות מלמד בתלמוד תורה. אני זוכר שאתי בת"ת מלמדים בני 65 ששנאו את התלמידים ואת ההוראה, אבל הם לא עזבו כי לא הייתה להם אופציה אחרת. לכן אני החלטתי לעזוב כדי שאני לא יהיה מורה רק כי אין לי אופציה אחרת.

אם אני כחרדי בן 32 בא אליך. מה המסלול שלי להיכנס להייטק? מה המסלול ומה ההכשרה שעלי לעבור?

"הסיפור שלך, מסלול שלך אפשר להשליך על הרבה אנשים אחרים, תמיד יש לנו איזשהם מכשולים מהצד, איזשהו נתיב ברור שאנחנו אמורים ללכת. אבל גם הנתיבים האלו קצת נשברו, משהו שהשתנה. אמרת כי הלכת ללמד בתלמוד תורה כי היית צריך להתפרנס.

ביטחון תעסוקתי השתנה משמעותית. פעם הוא היה כלפי המעסיק 'רציתי להיות בטוח שיש לי מקום לעבוד בו ושאני יקבל שכר'. היום הביטחון התעסוקתי הוא זה שאתה תהיה בטוח במה אתה רוצה לעסוק. כי כשאנשים שלמים ואוהבים את מה שהם רוצים לעשות זה כבר פחות עניין של עבודה ולחכות להפסקה.

אם תסתכל על הנתיבים בעולם שהשתנה פעם זה היה ברור היית הולך לאוניברסיטה, מסיים אותה מוצא עבודה במה שלמדת ועובד בזה עד הפנסיה. ככה סבא שלי. הקים את הרפת במושב עבד בזה 40 שנה וסבא נוסף שיהיה בריא שעבד בחברת החשמל 42 שנה.

אנחנו כבר בעולם קצת יותר מבולבל ואנחנו לא מסתכלים על קריירה ליניארית אנחנו מסתכלים על פלטפוריו של מיקרו קריירות. אתה היית רבה בחיידר ועכשיו אתה עובד בתקשורת אבל אתה לא צריך לאמר מה תרצה להיות כשתהיה גדול. בעולם כזה צריך לדעת לנווט. הצעד הראשון הוא מה אתה רוצה ומה אתה אוהב, למרות הסביבה ואל מול המגבלות. האם אתה אתה בן אדם של אנשים של טכנולוגיה, מה מתאים לך.

הצעד השני להבין איך מתמשק לשוק התעסוקה ולהבין שאם אתה מסתכל עשר שנים קדימה אין לך מושג מה המשרות שיהיו. בדו"ח האחרון של הפורום הכלכלי העולמי לפני שנה וקצת הראה שעד 2025 תשעים ושבע מיליון חדשות יווצרו ושמונים וחמש מיליון משרות יעלמו. אתה צריך לוודא שאתה לא באזור של מהפכת האוטומציה שיעלם. לשלב בין הרצונות האישיים שלך ובין ההזדמנויות שיש בשוק".

זה באמת מרתק, וזה וואו להגיד שאולי אני רוצה לעשות משהו ולא יהיה את המשרה אבל זה קצת יותר מסובך. בתחילת הדרך אנחנו לא תמיד יודעים במה אנחנו טובים, או שאולי אנחנו חושבים שעבודת החלומות שלנו דורשת עבודה ספציפית ובפועל רק 20 אחוז זה מה שאוהבים לעשות. זה מורכב והשאלה שלי - איך אתה יודע לאבחן מה הוא רוצה לעשות ובמה הוא טוב?

"היום עובדים בשיטת האלימינציה אני מנסה את זה ומגלה מה לא מתאים לי. יש כן כל מיני גופים שיודעים לשאול אותך את השאלות הנכונות כדי לאבחן את האזורים

אבל אם מסתכלים על ההייטק יש שאלה שמאפיינת האם אתה איש של אנשים שרוצה להתעסק בפיתוח עסקי, עם לקוחות עם מכירות ואם אתה איש תוכנה אנליטי, איש מספרים מהנדס. יש בהייטק את כל סוגי העבודה. יש עשרות אלפי משרות רלוונטיות בסקטור ההייטק רק צריך להתאים."

בהמשך הראיון שוחחנו על יוניקרנים, על משרות ייעודיות לחרדים, על התוכנה הישראלית המכשירה חינם עובדים ועל הצורך בתואר ראשון והמטרה האמיתית של האוניברסיטאות. להכשרות של אנשים בלי תואר.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר