הנתון המפתיע נחשף

דרישה בוועדה: "לבנות עיר חרדית חדשה", כמה ראשי ערים מוכנים?

ועדת הכלכלה של הכנסת התכנסה ודנה באתגרי הדיור במגזר החרדי • נחשף: מתוך 30 ראשי רשויות, 2 בלבד מוכנים לקדם בניית שכונה חרדית • ח"כ אשר תהה: "מדוע לא נותנים להם תמריצים כפי שסוכם בהחלטת ממשלה כבר לפני שש שנים?" (פוליטי)

קובי אטינגר | כיכר השבת |
פרויקט בניה. אילוסטרציה (צילום: Miriam Alster/FLASH90)

ועדת הכלכלה של הכנסת ערכה היום (שלישי) דיון מיוחד תחת הכותרת "אתגרי הדיור בחברה החרדית", לבקשת ח"כ יעקב אשר. במוקד הדיון, עמדה דרישת ח"כ אשר ליישם את החלטת הממשלה שיזם בשנת 2016 לחייב תכנון שכונות חרדיות בכל הסכמי הגג הקיימים ברשויות המקומיות.

הישיבה זומנה על ידי היו"ר ח"כ ביטון לאחר שלפני כחודש וחצי, בדיון שהתקיים בוועדה יחד עם שר השיכון זאב אלקין בנושא הדיור, ביקש ח"כ אשר לקיים דיון נפרד על אתגרי הדיור החרדי. ח"כ ביטון נענה מיד והורה לשר ולמנכ"ל משרדו להציג בתוך חודש תכנית מסודרת עם נתוני חוסר ופתרונות מותאמים לחרדים".

במהלך הדיון היום העלה מנכ"ל משרד השיכון, מר אביעד פרידמן, את הנתון המקומם לפיו מתוך שלושים ראשי רשויות בהן מקדמים בנייה, שניים בלבד היו מוכנים להקים שכונות ייעודיות עבור הציבור החרדי.

ח"כ אשר פנה למנכ"ל משרד השיכון ותהה מדוע הם לא מקדמים את החלטת הממשלה שיזם בעבר שנועדה להגדיל את היקף הבנייה לחרדים. "בהחלטת הממשלה שיזמתי ב-2016 הכנסנו מתן תמריצים לרשויות שלא יפלו חרדים. למה לא עושים את זה? אם יתנו לראש עיר תקציב תמרוץ לפיתוח תמורת בניית שכונה חרדית - הוא יבנה".

בדבריו הדגיש אשר כי אומנם מצוקת הדיור היא בעיה כללית בישראל, אך החברה החרדית מככבת בסטטיסטיקה של הנושא הזה. "הטרגדיה הכי גדולה שלכם היא שאין לכם מחסני תכנון", אמר לנציגי משרד השיכון, כשהוא מפרט כי אין כרגע כל תכנון בנייה עבור הציבור החרדי, בשל ביטול החלטות הממשלה הקודמת, בהן פרוייקט הבנייה הגדול בקריית גת מערב.

"בגלל הטרגדיה הזו של העדר תכנון, שהממשלה הקודמת הבינה זאת, התחילו עם הנושא של הבנייה לחרדים בקרית גת מערב. הייתה שם תכנית לבניית 10,000 יחידות דיור, החלטה שקיבלה תוקף בשנת 2016. המדינה החליטה לייעד את הדירות שם לציבור החרדי, ופנו לותמ"ל – הוועדה לתכנון ובנייה, והתאימו אותם לציבור החרדי ולהגדיל זאת ל-13 אלף יחידות".

"המדינה השקיעה מיליונים, ועכשיו משרד השיכון עצר את זה והכל חזר לתכנית הקודמת", תיאר אשר שתקף את התנהלות הממשלה הנוכחית בנוגע למשבר הדיור החרדי. "אין מחסני תכנון, אין עתודות, ויש כאן 13,000 יחידות דיור שיכולות להיות פתרון למצוקת הדיור בחברה החרדית, אבל אתם ביטלתם את זה".

יעקב אשר הוסיף ותקף כי רק "בעתיד הולכים לתכנן שם דירות לחרדים, כרגע אין לכם שום דבר ביד, אתם מנפנפים בכסיף אבל אנחנו לא מוותרים על קרית גת מערב שכבר תוכננה, גזלתם את כבשת הרש".

בנוגע להתנגדות ראשי הערים לבנות עבור הציבור החרדי בשטחן אמר אשר כי "אפשר להקים עיר עצמאית. בעניין שפיר (השטח בקריית גת מערב), הייתה החלטה ברורה שיקימו שם ישוב חרדי וזה חייב לקרות".

בהתייחסות לתכנית משרד השיכון לבנות לחרדים את כסיף, אמר אשר "על כסיף אפשר לדבר רק אחרי שירדמו את קרית גת, שפיר ואת הרחבת קרית יערים. השקיעו מיליונים בתכניות שם, ובסוף זורקים הכל לפח כי מישהו החליט שהוא לא רוצה שהחרדים יגורו שם".

אשר הוסיף והתעקש כי יש צורך לכנס את ועדת הגבולות, להכריע כי קרית גת מערב אכן תהיה עיר חרדית נפרדת בשם שפיר כפי התכנון, ולפתור את המצוקה. "תבנו עיר חרדית עצמאית, ושראשי הרשויות להמשיך להיות גזענים...".

יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ מיכאל ביטון סיכם את הדיון על משבר הדיור החרדי ואמר כי "אם מתוך 30 ראשי ערים רק 2 מוכנים לתכנן שכונות לחרדים, אין מנוס מלהקים עיר חרדית חדשה, ולגבות אותה עם שטחי מסחר מניבים כמו שיעקב אשר עשה לבני ברק. צריך למנות פרויקטורים במשרד שיקדמו את זה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר