ניתוח מעמיק

התוכנית הכלכלית גרועה - אבל אין פגיעה דווקא באברכים

בהצגת התוכנית הכלכלית אמש, נראה היה שהסיוע יהיה רק למשפחות בהן שני ההורים עובדים, מה שלכאורה ייפגע בציבור האברכים, אך לא • זה לא הופך את התוכנית לטובה לחלשים בחברה (כלכלה)

רפאל כהן | כיכר השבת |
בנט וליברמן (צילום: Ohad Zwigenberg/POOL)

התוכנית הכלכלית שהוצגה אמש (רביעי) הייתה רחוקה מההטבות הכלכליות שהביא נתניהו בפתח משבר הקורונה, ואם זה המדד עליו מתבססים, אז אין ספק שהתוכנית שהוצגה לא עומדת בציפיות.

אך אם מסתכלים על התנהלות ממשלת בנט-לפיד, בין אם טובה היא ובין אם לאו, רואים שהמשק נשאר פתוח ובכך נחסכו עשרות מיליארדים לקופת המדינה, אז כך גם בצד הפיצויים.

בעוד שנתניהו שיגר הטבות בסך 90 מיליארד שקלים, בנט, ליברמן וברביבאי הציגו תוכנית שעלותה למדינה היא כארבעה מיליארד שקלים, וגם זה אחרי שדחקו את ליברמן לקיר.

לדברי מומחים כלכליים בתוכנית ישנם אולי צעדים טובים, אבל הבעיה המרכזית בה היא שהותירה את החלשים באמת, אלו שאינם עובדים או שמשכורתם דלה ממילא, כמעט ללא סיוע. שר האוצר הבטיח כי "יוצגו תוכניות חדשות בעתיד", וניאלץ לראות איך ינתן סיוע דווקא לחלשים ביותר.

ראש הממשלה ושר האוצר הבהירו בנאומם שוב ושוב כי מטרתם היא לסייע ל"משפחות עובדות", שם קוד ל"לא חרדים", או לפחות לא למשפחות סיירת המטכ"ל של החברה החרדית: משפחות בהן האב הוא אברך כולל.

אבל אם נצלול מעט לפרטי התוכנית, לפחות בשני צעדיה המרכזיים, נראה שאין הדרה של החרדים מכלל ההטבות, אלא מחלקן - לא שחלילה זה מוצדק, ועל כך צעקו כבר אמש:

הצעד המרכזי בתוכנית, שעלותו היא חצי מעלות התוכנית כולה, הוא תוספת נקודות זיכוי להורים לילדים בגילאי 6-12: התוספת הזו, שלכאורה באה להקל על "משפחה עובדת", לא מגיעה לפי מסגרת של משפחה, אלא ע"פ אדם עובד.

לכל אדם בישראל, גבר או אישה, יש נקודות זיכוי, מי יותר ומי פחות. ככל שמספר ילדיו של אדם גבוה יותר, כך נקודות הזיכוי שלו - גדלות. השינוי שעשו במשרד האוצר וברשות המסים בעצם מוסיף נקודת זיכוי לכל הורה עבור ילד בגילי 6 עד 12.

נקודת זיכוי פשוט תלויה בעבודה, כי אדם שלא עובד אין ממה לזכות אותו. לכן אם עד היום על כל ילד בגילי 6 עד 12 הייתה נקודת זכות אחת, שמגיעה רק לאם ולא לאב, עכשיו תתווסף לאם נקודה אחת ולאב גם תינתן נקודה אחת. כך גם במשפחות אברכים, שלא מגיעים במשכורתם לסף המס של 5,500 שקלים, האישה, בהנחה שעובדת, תקבל סיוע נוסף, בסך של כמעט 2,700 שקלים בשנה על כל ילד.

נחזור שוב: בתוכנית הזו ישנה בעיה, כי כמו שנכתב, היא מסייעת למי שעומד בסף המס ולא מקבל משכורת פחותה ממנו, אך בהנחה שהאישה החרדית משתכרת יותר מזה – היא תקבל סיוע נוסף.

הצעד השני שמשמעותי הוא הגדלת מס ההכנסה השלילי, מענק שניתן לכל אדם שעובד תמורת משכורת נמוכה, ועומד על כ-4,000 שקלים בשנה, תלוי במספר גורמים משתנים כמו גובה הכנסה ומספר ילדים. כעת בנט וליברמן החליטו להגדילו ב-20% עד לכ-4,800 שקלים.

ההטבה הזו צפויה לסייע לכ-330 אלף מקבלי מענק עבודה, והיא יכולה לסייע גם לחרדים רבים, שמחפשים את דרכם בשוק התעסוקה, או נשים חרדיות שעובדות תמורת משכורת דלה, שיקבלו סיוע נוסף.

מלבד שני הצעדים הללו, שמותגו כצעדי אנטי לחרדים וכאמור אינם בדיוק כך, צעדים נוספים נעשו לכלל האוכלוסייה בלי קשר למגזר מסוים, בהם מניעת התייקרות החשמל ב-5.7% (אבל כן ב-3.4%) והורדת מכסים על מוצרים רבים.

נדגיש כי מרבית הדברים הללו דורשים תיקוני חקיקה שונים ולא נכנסים לתוקף מיידי, וכעת יצטרכו להשיג לכך את הרוב בקואליציה, שחלקים ממנה דורשים תוכנית רחבה יותר, בהם יו"ר ועדת הכלכלה מיכאל ביטון.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר