המצוקה החרדית

כמה תעלה דירת 4 חדרים? מנכ"ל משרד השיכון בריאיון

בריאיון לתוכנית 'הכלכלית' פירט אחראי הדיור את הצעדים לטיפול במחסור החמור של דירות בחברה החרדית, והגדיר יעד: "50,000 דירות תוך חמש שנים" • וגם: המדינה שומרת על הבנקים? (כלכלה)

רפאל כהן | כיכר השבת |
מנכ"ל משרד השיכון באולפן 'כיכר' (צילום: דודי פלוג, כיכר השבת)

גל עליות המחירים לכאורה נמצא בבלימה, אבל בנכס היקר ביותר בחיינו, הדירה, המחירים ממשיכים לעלות ובצורה חדה. לצד כל זאת, לחברה החרדית ישנה בעיה קיצונית אף יותר של מחסור בדירות. אביעד פרידמן, מנכ"ל משרד השיכון, הגיע לריאיון בתוכנית 'הכלכלית', והשיב לשאלות המגיש רפאל כהן, על מגוון נושאים:

לפי יעדי המדינה, תוך 13 שנה צריכות להיבנות כ-200,000 יחידות דיור עבור החברה החרדית. זהו מספר אדיר, שווה ערך לכל הדירות שיש היום בתל אביב. לפני שנרד לבעיות הנוכחיות - אתה רואה בכלל סיכוי לעמוד ביעד הזה?

"ננסה להבין את הבעיה ולהביא לפתרונות. אנחנו במשבר היצע, והעובדה ששלוש שנים לא היה תקציב מדינה משפיע על כך. בחברה החרדית מספר הילדים גבוה, ואני מברך על כך, ולפי החשבון שלנו צריך ב-5 השנים הקרובות 50,000 דירות, רק עבור החברה החרדית", אמר פרידמן.

"משהו עצר בהליך לרכישת דירה, ולכן הלכנו לשיווק אגרסיבי של התוכנית המעטות שנותרו במחסן. ב-2021 שיווקנו 6,259 דירות לחרדים, הכי הרבה בעשור האחרון, יותר מהממשלות הקודמות. צריך לייצר עוד מחסניות, והכנו תוכנית לחומש הקרוב, בה יש 43,000 דירות, וזה לא מספיק לנו".

בדיון שנערך בוועדת הכלכלה בהשתתפותך אמרת כי מתוך שלושים ראשי רשויות, רק שניים בלבד מוכנים לקדם בניית שכונה עבור החרדה החרדית. איך דבר כזה בכלל מתקבל על הדעת, ואיפה נמצא משרד האוצר מבחינת שיתוף הפעולה כדי ליצור את המתווה שיפתור את הבעיה הזו?

"רק שני ראשי ערים כבר מוכנים, והתקווה היא שיהיו עוד. העלות היא עבור משפחה, כאשר החרדים מגיעים לשכונה הדירה שלהם תכיל הרבה יותר ילדים ממשפחה אחרת, ולכן העלות הזו גדולה יותר. אנחנו בתהליך עם האוצר באשר למסירת התמלוג לרשויות המקומיות, שירצו בכך. יש לנו תוכנית בגליל ובגליל המערבי, בהן עכו, נוף הגליל וצפת, ואנחנו מעוניינים גם בחיפה. באשר לדרום, בקרית גת מערב לא היו יכולים להיכנס מחר בכל מקרה. אנחנו מציגים מגוון פתרונות: נכפיל את עמנואל, אחרי שלא העיזו לעשות זאת הרבה שנים; אלעד, שנרצה להגדיל אותה ב-4,000 יחידות דיור, ע"י התגברות על בעיית תחבורה מורכבת ובעיית סביבה, שיכולה להצטמצם לה".

מחירי הדיור נמצאים בעלייה מטורפת בגלל כמה סיבות, אבל אומרים המומחים: זה קודם כל עניין של היצע וביקוש. עכשיו שאלה, מתבקשת בעיניי: למה רשות מקרקעי ישראל לא משחררת קרקעות לקבלנים, ומאפשרת להתחיל בניית מיליוני יחידות דיור? עצם ההכרזה על זה כבר תוריד את מחירי הדיור.

"בשנת 2021 שברנו את השיא כאשר הגענו ל-101,000 דירות לכלל הציבור, הכי הרבה אי פעם, אבל זה שמשחררים דירות לא מספיק, כי רבים ירכשו דירות להשקעה, לכן אנחנו לוקחים למעלה מ-12 מיליארד שקלים בשביל מיזם "מחיר מטרה", שיתן למי שיזכה בהגרלות בין 300 ל-400 אלף שקלים הנחה או 20% ממחיר הדירה, והמטרה היא להגיע להכי הרבה הגרלות שהיו. אני ממליץ לצעירים: תחדשו את הזכאות ולכו להירשם".

האם יש פה עניין של שמירה על הבנקים, מפני קריסה שלהם אם מחירי הדירות יצנחו?

"אין דבר כזה. מחיר דירה מורכב לא רק מקרקע, אלא גם מתשומות הבנייה. הבנקים לא חשופים ב-100% למחיר הדירה. כדי שהבנקים יכנסו לסכנה, מחיר הדיור צריך לרדת בכ-30%. הם לא בסכנה בכלל. מטרתי היא שמחיר דירת ארבעה חדרים יהיה 850 אלף שקלים, ואף פחות מזה, רק לא בתל אביב".

(צילום: דודי פלוג, כיכר השבת)

למה בכלל צריך לקנות דירה? כמה מסובך שתבנו מיזמים שישארו בידי הממשלה במחיר מינימלי לחודש? נניח 2000 שקלים לשני חדרים?

"קוראים לזה 'דירה להשכיר', ואנחנו רוצים להכניס אותה גם ברכסים. ב-2020 היו 1,500 יחידות דיור, ב-2021 זה עלה ל-6,500 ובשנת 2022 אנחנו רוצים להגיע ל-10,000 יחידות דיור".

בריכוזים החרדיים ישנן חריגות בנייה המסכנות חיי אדם בכל שנייה, רק כי אין מקומות חלופיים. האם ישנה העלמת עין מצידכם ומצד הרשויות המקומיות כלפי התופעות הללו, מכיוון שאין פתרונות אחרים?

"חריגות הבנייה הן באחריות הרשות המקומית. אין לנו יד בזה, חוץ מלהמליץ לאנשים שלא לתגורר במקומות שכאלו".

בשבועות האחרונים התרחשו מספר רעידות אדמה באזורים סמוכים לישראל, שגם הורגשו בארץ. האם יש כבר תוכנית פעולה לחיזוק בניינים כדי למנוע פה מאות הרוגים?

"התשובה היא כן. יש בישראל ערים שנמצאות בסיכון גבוה יותר, כמו צפת או מגדל העמק. כיום יש לנו 80 מיליון שקלים לטיפול בנושא הזה, והוא לא מספיק. הפתרון האמיתי בעיניי הוא התחדשות עירונית, שאנחנו רוצים לקדמה".

מבחינה ביטחונית מרחף תמיד החשש ממלחמת לבנון השלישית. מה אתם במשרד השיכון עושים עם העובדה שכ-70% מתושבי הצפון גרים בבתים לא ממוגנים? מלבד מיגון היישובים הסמוכים לגדר – יש איזה משהו רחב יותר?

"הבעיה לא רק בצפון הארץ, כי אם תהיה מלחמה היא תיפרש על כל הארץ. הפתרון גם כאן הוא התחדשות עירונית, כי בניית ממ"ד היא מטופשת בעיניי, כי בכסף הזה היה ניתן להרוס את הבניין ולבנות בניין טוב וחזק יותר".

אתה ממליץ לזוג חרדי צעיר לקנות דירה? להמתין? מה לעשות?

"השר אלקין יחזיר עוד מעט את ההגרלות, ואני ממליץ לזוגות שלא להתבסס על מגורים בירושלים, אלא במקומות אחרים כמו עכו, עמנואל, קרית גת ואשדוד. בניגוד לקולות אחרים, אני מאחל לכם שיהיו לכם ילדים בריאים ואנחנו נעשה את כל המאמץ בשבילכם".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר