היסטוריה ואקטואליה

האם השמיטו את "המשכיל" מתואר "הרב"?

הרב אלעזר רייך מלונדון פרסם מאמר בו טען כי הרב מנדל לפין היה "משכיל" שנלחם ורדף את החסידים והלשין עליהם; עוד טען כי תואר ה"משכיל" צונזר במהדורה הלונדונית (היסטוריה)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
ספר 'חשבון הנפש' מהדורת ישיבת סלבודקא (באדיבות בית המכירות תפארת)

פרק ז': לפני קרוב לשלושים שנים, ספר 'חשבון הנפש' תורגם לאנגלית ופורסם בריכוזים החרדים בגולה. לפנינו קטע מעיתון חרדי בשם 'ג'ואיש טריבון' באנגליה, בו כתב הרב אלעזר רייך, מנצ'סטר לונדון, מספר דברים חשובים לדיונינו.

לדבריו, פרסמו את 'חשבון הנפש' כמי שנכתב בידי הרב מנדל לפין, והוא רוצה להודיע לציבור שהוא היה "משכיל" שנלחם ורדף את החסידים והלשין עליהם לרשויות.

קטע כנגד פרסום ספר 'חשבון הנפש' שכתב החכם מנדל לפין שפורסם בשנת תשנ"ה בעיתון החרדי 'ג'ואיש טריבון' באנגליה (מאת הרב אלעזר רייך, מנצ'סטר לונדון, ובאדיבותו)

לדברי הרב אלעזר רייך, לפין ביחד עם המשכיל הגרמני יצחק הלוי סָטָנוֹב רצו לשכנע את משה מנדלסון להביא את ההשכלה לפולין. כמו כן ספר 'חשבון הנפש' לקוח מהנכרי בנג'מין פרנקלין.

עוד פרט מעניין טען הרב רייך: שתי מהדורות הראשונות היה כתוב על המחבר: "הרב המשכיל". במהדורה השלישית שנדפס ע"י סלבודקא בקיידן בשנת תרצ"ז (1937) נכתב: "הרב החכם", ובמהדורה שיצאה בלונדון נכתב "הרב" ותו לא, וברור שיש כאן מגמה להסתיר עובדת היות המחבר משכיל מפורסם.

לדברי הרב רייך; החכם מנדל לפין כתב בספר בגרמנית בו הוא הודה שהוא כותב ספר שהוא חצי תרגום של פרנלקין, וחצי עיבוד עצמי של החומר של פרנקלין.

עוד מוסיף הרב אלעזר רייך, משכיל מפורסם בשם יעקב שמואל בִּיק ממשכילי גליציה כתב על ספר 'חשבון הנפש' שהוא בבחינת "נכרי שהדליק את הנר, משתמש לאורו ישראל".

את דבריו מסיים הרב רייך שהוא לא חושב שספר חשבון הנפש ראוי שיעמדו בארון ספרים ליד ספרי מוסר אחרים כמו מסילת ישרים ושערי תשובה.

- ישר כח לרב משה אופן מאתר 'נקודה למחשבה הגות ומחשבה יהודית'.
- ישר כח לחוקר 'השתלבות תורת הפסיכולוגיה בתנועת המוסר וההשכלה', הפסיכותרפיסט הרב מרדכי (מוטי) יעקובוביץ שעזר לי במאמר זה

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר