היום הרביעי למלחמה

פוטין מעלה כוננות: אוקראינה מוכנה למשא ומתן עם רוסיה

נשיא רוסיה פוטין הורה לכוחות ההרתעה הגרעינית להיכנס לכוננות ברמה גבוהה "בגלל האגרסיביות של נאט"ו" • נשיא אוקראינה זלנסקי מוכן למו"מ, אך מסייג: "לא מאמין שהשיחות יביאו פתרון" (עולם)

ציקי ברנדוין | כיכר השבת |
פוטין וזלנסקי (צילום: Shutterstock)

על פי דיווחים ברוסיה, הנשיא פוטין הורה לכוחות ההרתעה הגרעינית להיכנס לרמת הכוננות הגבוהה ביותר, זאת בעקבות מה שפוטין כינה "ההצהרות האגרסיביות של מדינות ברית נאט"ו".

ההוראה של הנשיא פוטין באה ברקע ההודעה של הממשל באוקראינה, לפיה אוקראינה נכנעה לדרישה הרוסית לקיים משא ומתן באיזור הגבול עם בלארוס, בת בריתה של רוסיה.

הנשיא האוקראיני זלנסקי, הסביר כי הוא מוכן לבוא למשא ומתן, אך הוא לא מאמין שהשיחות עם רוסיה יניבו תוצאות - אבל הוא מוכן לנסות.

על פי הדיווחים, סיכם הרודן מבלארוס עם נשיא אוקראינה ולדימיר זלנסקי כי הוא יקיים פגישה בין דיפלומטים אוקראינים לדיפלומטים רוסיים בסמוך לגבול.

ברחבי העולם ממשיכים עם הסנקציות נגד רוסיה, ו-19 מדינות החלטיו שלא לאפשר למטוסים רוסיים לעבור מעל שטחם.

בתוך כך, מוקדם יותר היום נערך משאל עם בבלארוס באשר לאפשרות להצטרפות ללחימה נגד אוקראינה. ברחבי העולם גינו את משאל העם וטוענים כי אלכסנדר לוקשנקו, המוכנה 'הדיקטטור האחרון באירופה' הפך את משאל העם למכור מראש.

נשיא אוקראינה ולדימיר זלנסקי הודיע כי הוא יקים גדוד בינלואמי שיכיל חיילים מכל רחבי העולם. זלנסקי קרא לכל מי שחרד לגורלה של אוקראינה ברחבי העולם להצטרף לגדוד.

במשרד הביטחון הבריטי אומרים כי למרות ההתקדמות הרוסית בכיבוש אוקראינה, ההתקדמות היא איטית מאוד בזכות התושייה של הלוחמים האוקראינים.

מספר היהודים שנותרו באוקראינה עדיין רב. עם המסייעים ליהודים במדינה נמנה ה'קרן לידידות'. בשיתוף עם הסוכנות היהודית פתחה הקרן שש נקודות עליה במעברי הגבול של אוקראינה עם ארבע מדינות - פולין, מולדובה, רומניה והונגריה בכדי לסייע לגלי העלייה הצפויים לישראל.

פליטים יהודים בז'פרוז'ה (צילום: Fjc והקרן לידידות)

קבוצה ראשונה של עולים עברה אמש (שבת) את הגבול לפולין וצפויה להגיע לישראל במהלך הימים הקרובים. זאת בנוסף להמשך הסיוע שמעניקה הקרן לידידות ליהודי אוקראינה בשטח בעלות של כמיליון דולר באמצעות ציוד, פנוי לאזורי מחסה והפעלת קו סיוע.

"כבר שלושה ימים אנחנו חיים בפחד", מספרת ג'הנה מוייסיבנקו, אמא לשלושה ילדים מזיטומיר שבאוקראינה. "מטוסים צבאים חגים מעל העיר ואנחנו שומעים פיצוצים. הפכנו את המחסן של הבית למקלט מאולתר. מיד כששמענו על הפינוי שעושה הקרן לידידות מהעיר הגענו לבית הכנסת. הקרן לידידות והקהילה היהודית הם היחידים שעזרו לנו בכל הימים האלה. קיבלנו תמיכה מורלית שחיזקה אותנו מאוד ועזרה להתגבר על הפחד. האפשרות של הפינו היא ממש נס שיכול להציל את החיים שלנו".

משפחת מוייסיבנקו שנמלטה מזיטומיר (צילום: Fjc והקרן לידידות)

הבוקר פרסם משרד ההגנה האוקראיני את נתוני האבידות הרוסיות הידועות לו וכתב כי קרוב ל-550 נגמשי לחימה הופצצו, 16 מטוסים ו-18 מסוקים הופלו. בנוסף, 102 טנקים, 504 נגמ"שים ו-20 משוריינים הושמדו כליל. בנוסף, מעל 3,000 שבויים נתפסו.

מוקדם יותר היום (ראשון) אמרו בקרמלין כי רוסיה שלחה משלחת לבלארוס למשא ומתן עם אוקראינה. "אם אוקראינה מעוניינת במשא ומתן, אנחנו מחכים".

כידוע, רוסיה גם פלשה מבלארוס שמשתפת פעולה באופן מלא עם פוטין. נשיא אוקראינה זלנסקי זלזל והגיב כי ״השיחות בבלארוס היו יכולות להיות אפשריות אם רוסיה לא הייתה תוקפת אותנו משטח בלארוס.״

בתגובה, אמר לוקשנקו כי "לבלארוס אין חיילים וכלי נשק בלרוסים באוקראינה. רוסיה לא זקוקה לסיוע כזה". בהמשך איים ואמר כי "כדאי לקייב לשבת לשיחות עם רוסיה אם הם לא רוצים לאבד את המדינה שלהם".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר