טור דעה

פרק חדש בניהול מלחמות: המימד החברתי

עוד לא חלפו מספר ימים מהפלישה, אבל יש כבר דבר אחד שאפשר להגיד שהולך להיות מאוד דומיננטי וזה נושא הפעולה אזרחית העולמית במסגרת הפלטפורמות החברתיות (טור דעה)

קובי ברדה | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

עוד לא חלפו מספר ימים מהפלישה, אבל יש כבר דבר אחד שאפשר להגיד שהולך להיות מאוד דומיננטי וזה נושא הפעולה אזרחית העולמית במסגרת הפלטפורמות החברתיות.

מאז החלה הפלישה הרוסית לאוקראינה, מתקיימת פעילות מחאה נרחבת, הכוללת בצידה מעשים אפקטיביים כואבים במיוחד שנעשים במימד השלישי של ארגוני NGO (אירגוניים לא ממשלתיים) במנעד רחב של תחומים אזרחיים, הפוגעים ישירות הן ברמת המדינה הרוסית, אבל ובמיוחד, בתודעה ובנושאים היקרים להנהגה הרוסית.

החלטה של אירגוניים בתחומי הספורט, התרבות, החברה, הפיננסים, המחאה העממיות, תרומת הדם וכסף על גבי הרשתות החברתיות הן "פנומנה" שנצטרך עוד לפענח בעתיד, בפרספקטיבה היסטורית.

החלטה כל כך דרמטית לדוגמא, של התאחדות הכדורגל הפולנית ואחריה השבדית, להחרים את משחקי הפליאוף למונדיאל בקאטר במרץ 2022, היא החלטה שלא רק כואבת במיוחד עבור הצד הרוסי בהיבט של היוקרה, אלא ובמיוחד, עלולה לפגוע בנבחרות הפולנית והשבדית בהעפלה לטורניר היוקרתי בעולם. זאת ואף זאת, בכל רחבי היבשת, קבוצות עלו עם דגלים של אוקראינה לקראת המשחקים במהלך השבת, כאשר דוגמא מצוינת היא משחקה של מנצ'סטר סיטי נגד אברטון, בה עלו שחקני הקבוצות עטופים בדגל האוקראיני, ריאל מדריד שחררה את שוערה האוקראיני אנדרי לונין מהמשחק נגד ריאו וולקאנו, כדי שיוכל להתרכז בגיוס תרומות לעמו. יש לזכור כי התקנונים של התאחדויות הכדורגל אוסרות במפורש פעילות פוליטית, ובכלל זה הנפה של דגלי צד ג', המביאה לעונשים כולל למועדני פאר כמו ברצלונה במקרה של הנפת הדגל הקטלוני, או לסלטיק על הנפת דגלי הרשות הפלסטינית. למרות זאת, ניכר כי הקבוצות והנבחרות פעלו באופן מיידי, במהירות מתוך מחשבה של קודם פעולה ולאחר מכן ההתמודדות עם ההשלכות של פעולה זו.

אך לא רק בתחום הכדורגל, גם בענף הג'ודו הקרוב לליבו של פוטין, החליטה באופן מיידי פדרציית הג'ודו לבטל את הגראנד סלאם בקאזן, בכותרת של הידיעה באתר האינטרנט נכתב: Judo for Peace. בנוסף, התאחדות הג'ודו הבינלאומית הודיעה כי היא משהה את מעמדו של נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, בתור נשיא כבוד ושגריר של ההתאחדות.

בתחום התרבות החליט איגוד השידור האירופי (EBU) לבטל את השתתפותה של רוסיה בתחרות האירווויזיון השנה, וברחבי המרשתת ובבורסות ההימורים, קפצה אוקראינה בין לילה למקום הראשון בסיכויים לזכייה בתחרות השנה.

בתחום הכלכלי, מתקיימת הלכה למעשה חרם על מוצרי צריכה רוסיים. ככה לדוגמא החליטו בקנדה ובארה"ב, בעלי רשתות, מעל 700 חנויות למכירת אלכוהול וארגונים צרכניים להחרים את הוודקה הרוסית, כולל מחאה של בעלי ברים השופכים במחאה וודקה מתוצרת רוסיה.

בתחום של ההתארגנות החברתית לסייע לאוקראינים נרשמים מפילדלפיה ועד סלובקיה, תורים לתרומת דם וסיוע כלכלי בתרומות ובעזרה לעם האוקראיני.

ישנם עוד אלפי דוגמאות, שהמאפיין הייחודי שלהם הוא המהירות בה פועלים בעלי העניין במגזר השלישי, העוצמה שלהם והאופן שבו הוא מתקיים במרחב החברתי, כאשר גם הרשתות החברתיות עצמן, עוברות לפעולה מיידית כנגד רוסיה ובכלל זה ההחלטה של פייסבוק וטוויטר להגביל את שירות המודעות היוצאות מרוסיה.

הניצנים של השימוש ברשתות חברתיות, כחלק אקטיבי במעורבות במעשה מלחמתיח, החלו במבצע שומר חומות, כאשר האחיות חדיד קדמו את ההאשטג savesheikhjarrah# שהפכה לקרדום חברתי שפעל נגד מדינת ישראל, במהלך מבצע חברתי ושקודם במיוחד ע"י הפלג הפרוגרסיבי של המפלגה הדמוקרטית. יצירת המודעות החברתית, שקודמה עשרות מיליוני פעמים, ובכלל זה ע"י סלבס, נישאה ע"י חברי קונגרס פרוגרסיבים, שהביאו לחסימת העברת חבילת הסיוע שהובטח ע"י ממשל ביידן לחידוש מלאי המיירטים. הוצאת מימון המיירטים נעשתה בגלל החשש של המפלגה הדמוקרטית שסעיף זה יפגע בחקיקה כולה, והופנה בעקבות כך למסלול חקיקה עצמאית מחדש, שעדיין לא עבר בקונגרס האמריקאי.

נדמה כי המהירות, האפקטיביות והצורך לפעולה מיידית, בעידן שבו העולם פועל ברשתות חברתיות, ולכל אחד יש את היכולת להביע דעה, משנה את פני הלוחמה המודרנית. ייתכן וכי יקח זמן עד שנוכל להבין את מלוא האימפקט של מלחמה במימד החברתי, אך דבר אחד כנראה די בטוח, יהיה זה פקטור שלא יהיה ניתן להתעלם ממנו בעתיד, ויחייב התייחסות מראש, בהיערכויות של משחקי מלחמה, ערב יציאה לאחת שכזו.


קובי ברדה, ראש תוכנית גל שערי מדע ומשפט ומלגאי של קתדרת חייקין לגאו-אסטרטגיה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר