היסטוריה ואקטואליה

כשחסידים מסאטמר "איימו" לכפור בהכל

ההתחייבות שמשיח צדקינו יופיע בשנת תרס"ו, ה"קול קורא" מהגה"ק הדרכי תשובה ממונקאטש שהדבר לא ידוע והתגלית כי חסידים מסאטמר איימו לכפור בהכל אם לא יבוא משיח (טור)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
חסידי סאטמר בימינו; למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה (צילום: שאט די דאט - מערכת בחצרות)

הרה"ח מנחם ישראלי "הצטמרר" לקרוא את מאמרי בו הבאתי ציטוטים מגדולי ישראל מפורסמים כגון הגאון רבי מנשה מאלייה, האדמו"ר רבי אליעזר מדזיקוב הגר"י קמינצקי ועוד, שסברו שאסור להבטיח על זמן מסוים להופעתו של משיח צדקינו מחשש שאם הוא לא יבוא רח"ל יהיו פשוטי עם שיתאכזבו ויכפרו בהכל ישמרנו ויצילנו. את גדולי ישראל אלו, הגדיר הרב מנחם ישראלי: "רבנים מסוימים".

נמשיך ונעסוק בפולמוס המשיחיות, ונביא מקורות חדשים ומעניינים מתוך הספר 'רבינו הקדוש משינאווה'. בשנת תרנ"ט (1898) בתאריך ו' בטבת נפטר הגה"ק רבי יחזקאל שרגא הלברשטאם משינאווה זי"ע. כמה שנים לאחר פטירתו פורסם בשמו התחייבות שמשיח צדקינו יופיע בשנת תרס"ו (1906).

לקראת שנת תרס"ו יצא "קול קורא" מהגה"ק הדרכי תשובה ממונקאטש בו נכתב שלמרות שהרבי משינאווה אמר שהמשיח יבוא בשנת תרס"ו, מכל מקום הקץ נסתם מעיני כל הצדיקים, וממילא אין לדעת בבירור אימתי יבוא משיח צדקינו.

לכאורה מדובר פה בפגיעה חמורה בכבוד התורה של הגה"ק משינאווה על ידי האדמו"ר הדרכי תשובה ממונקאטש.

ואכן, את ה"קול קורא" הזה ראה הרה"ח יצחק פרידמן מאונגוואר והביא אותו לבנו של הגה"ק משיאנאווה, הרבי מסטרופקוב לראות מה תהיה תגובתו.

הרבי מסטרופקוב קרא את הדברים שכתב הדרכי תשובה ממונקאטש שסותרים את הבטחת אביו הגה"ק משינאווה ונאנח ואמר – והרי ברור שאבי זצ"ל לא התכוון להבטיח שמשיח בוודאי יבוא בשנת תרס"ו, אלא רק רצה לומר שהשנה מסוגלת למשיח על ידי שהיהודים יחזרו בתשובה, וכך דבריו המלאים:

"היתכן שמישהו בדורנו יתערב בענייניו של אבא, הלא גבהו דרכיו מדרכינו ומחשבותיו ממחשבותינו! הלא כל מעשיו היו ברוח הקודש! וכי אבא לא ידע שזמן ביאת משיח סתום וחתום מעיני כל חי, וכי דברי חז"ל לא נעלמו מעיניו? ודאי ידע אף את דברי הגמרא ש"אין הדבר תלוי אלא בתשובה!" ואדרבה, זו היתה כוונתו – הואיל ושנת תרס"ו מסוגלת לגאולה יש לעורר את לב ישראל לשוב מן החמס אשר בכפיהם, ולהרבות בתורה ובמצוות ולסגל מעשים טובים כדי שהגאולה... תבוא... וא"כ, הן נורא הדבר שמתפרסם קול קורא לקרר את הלבבות ולדחות את הציפיות!".

נסע הרבי מסטרופקוב למונקאטש, ומיד כשפגש את הדרכי תשובה ממונקאטש שאלו, "היתכן לכתוב קול קורא כזה?!".

מיד הזמינו הרבי ממונקאטש להיכנס לביתו, ובביתו ישבו בשולחן ואמר לו: "דעו לכם, שבחג הפסח באו אלי חסידים מסאטמר ואמרו שהם חסידי הרה"ק משינאווה והם יודעים אל נכון שרוח הקודש דיבר ברבם, ואם אמר בביטחון כה רב שהמשיח יבוא בשנת תרס"ו – ודאי כן הוא. ואם לא יבוא חלילה – הם יצאו ויכפרו מכל וכל רחמנא ליצלן! כשמעי עד היכן הדברים מגיעים, חששתי שלא יהיה חלילה חילול השם נורא אם ח"ו יאחרו פעמי משיח, ולכן כתבתי להקים רפואה למכה!":

כששמע הרבי מסטרופקוב את דברים אלו נאנח ואמר: "ס'יאז דאך פארפאלען", הרי זה כבר אבוד, ונסע לביתו...

חשוב להדגיש שהכותב החב"די הרה"ח מנחם ישראלי התייחס למעשה המובא על הגר"י קמינצקי שהיה רק הוראה פרטית ליהודי בעל מפעל גדול בטורונטו שהחליט לשמור שבת בשל שאנשי חב"ד גילו לו שבקרוב מאוד הרבי שלהם יתגלה כמשיח, וענה לו הגר"י קמינצקי: "אל תאמין להם. משיח, לצערנו, עדיין אינו עומד לבוא", בהטעימו למקורביו שיש חשש שבעתיד הקרוב אותו יהודי יראה שההבטחה לא נתמלאה והמשיח לא הגיע, ואז הוא יחזור לחלל שבת, ויפסיק להאמין לחלוטין בהגעתו של המשיח.

גאוני החסידות אותם הזכרתי כהרה"ק האדמו"ר רבי אליעזר אדמו''ר מדזיקוב והדרכי תשובה ממונקאטש – נהגו באופן יותר קיצוני ממנו. הם הכריזו מול כל קהילותיהם שמשיח לא יופיע השנה! הגר"י קמינצקי לעומתם רק אמר הדברים בהוראה פרטית לאותו בעל מפעל שעליו חשש שייצא שכרו בהפסדו.

מקורות:

הקול קורא מהדרכי תשובה ממונקאטש בו נכתב שלמרות הבטחתו של הגה"ק משיאוונה לגבי הופעתו של המשיח בשנת תרס"ו, דבר זה נסתר מעיני הצדיקים וכו', הודפס ב"וילקט יוסף" כסלו תרס"ו שם הובא בנוסף שבשנת ת"ר (1840) יצא הגה"ק מבעלזא בהכרזה שאין לחשוב שהשנה ההיא לשנת גאולה: "וצדקתו עמדה לו להציל נפשות ישראל מכפירה ח"ו כשלא נזכה חלילה".

הובא בשם הגה"צ רבי חיים מאיר שפירא מנארול, הו"ד ברה"ק מצאנז ח"ג עמ' קכב שכך גם נהג הגה"ק רבי אליעזר מדזיקוב כאשר יהודים רבים האמינו שהגאולה תבוא בשנת כת"ר (1860) הוא עלה לבימה ונשבע שמשיח לא יבוא באותה שנה! כשנודע הדבר למרן הדברי חיים מצאנז זי"ע שבחו מאד, ואמר שהציל יהודים רבים מאפיקורסות.

הספה"ק דברי שלום עמ' קלז קלח

הספה"ק "רבינו הקדוש משינאווה" עמ' תקכ"ז והלאה

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר