לקראת הפגרה

הכנסות במרתון שיזכיר את לילות התקציב

פקק החקיקה הקואליציוני, שנמשך כבר כחודש, מאלץ את ממשלת בנט-לפיד להעביר חבילת חוקים עד יום שישי • יריב לוין לחברי הליכוד: "הישארו בקרבת הכנסת" (פוליטיקה)

רפאל כהן | כיכר השבת |
הכנסת בליל אישור התקציב. נראה תמונה כמעט זהה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

קיפאון קואליציית בנט-לפיד, שהביא לתמונות יוצאות דופן כמו שחרור המוני של חברי הקואליציה מימי הצבעות או משיכת כל הצעות החוק הממשלתיות כמה פעמים, מנע מהממשלה לרשום הישגים בכנסת בחודש האחרון, עם עיצומי רע"מ, כחול לבן ומרצ.

השבוע, שיהיה האחרון בכנס החורף של הכנסת לפני יציאתה לפגרה עד לאחר חג הפסח, הקואליציה תנסה לדחוס כמה שיותר חוקים, כדי למנוע בעיות משפטיות באי קידומן. בכירי הקואליציה, בהם ראשיה עידית סילמן מימינה ובועז טופורובסקי מיש עתיד, מקדמים בוועדת הכנסת את סעיף 98 – המגביל את הזמן שניתן לעשות פיליבסטר על כל חוק, כדי להספיק את כל החקיקה.

על פי התוכנית, הדיון בהצעות חוק הנמצאות לפני קריאה שנייה ושלישית ימשך כ-38 שעות, יממה וחצי, וזה מלבד הדיון בהצעות חוק בקריאה ראשונה, שתיקחנה זמן נוסף. מרכז האופוזיציה, ח"כ יריב לוין, ביקש בישיבת סיעת הליכוד מחברי המפלגה "להישאר בקרבת הכנסת עד יום שישי", כאשר התחזית היא שהמליאה תעבוד ברציפות עד אז, בדומה לימי העברת תקציב המדינה.

בין החוקים הבולטים העתידים לעבור ניתן למנות את חוק האזרחות, שתגיש שרת הפנים איילת שקד מימינה אחרי הסכמות שהשיגה עם ח"כ שמחה רוטמן מהציונות הדתית, מה שיהפוך להישג המשמעותי הראשון של האופוזיציה בכנסת ה-24, עם כיפוף הקואליציה לחוק מרכזי כ"כ.

הסיכומים בין שקד לרוטמן, המתייחסים בעיקרם לסוגיית מכסות הפלסטינים שיכולים להיכנס ארצה, באו נגד מרצ ורע"מ, והובילו את יו"ר סיעת מרצ, ח"כ מיכל רוזין, להגיש 50,000 הסתייגויות על החוק, לוועדת החוץ והביטחון שדנה בו, צעד ששמור למפלגות אופוזיציה.

בנוסף, הקואליציה תנסה להעביר גם את חוק הגיור של השר לשירותי דת מתן כהנא, החוק שמסתמן ע"י גדולי ישראל כחוק המסוכן ביותר מבחינה הלכתית שמקדמת ממשלת בנט-לפיד. ניסיון זה הוביל את יהדות התורה לשתף פעולה עם מרצ, בהסתייגויות שהוזכרו לעיל, על חוק האזרחות.

חוק משמעותי שהקואליציה דווקא ויתרה עליו בכנס החורף הוא חוק הגבלת כהונת ראש הממשלה לשמונה שנים, שהגיש שר המשפטים גדעון סער. הסיבה לכך היא העובדה שמדובר בתיקון לחוק יסוד: הממשלה, וכל תיקון לחוק יסוד מחייב תמיכה של 61 חברי כנסת. ח"כ אבי מעוז מהציונות הדתית חלה בקורונה, והקואליציה והאופוזיציה הביאו לקיזוזו עם שר החוץ יאיר לפיד, שהמריא לבירת לטביה, ריגה, לפגישה עם מזכיר המדינה האמריקני, אנתוני בלינקן, על מלחמת רוסיה-אוקראינה והסכם הגרעין מול איראן, שנמצא על סף חתימה.

ועדת השרים לחקיקה סיכמה כי העברתו תידחה לכנס הקיץ, ובקואליציה הוחלט כי יותר לא יתאפשרו קיזוזים בין הקואליציה לאופוזיציה בחוקים הדורשים 61 תומכים, בשל העובדה שמדובר בקואליציה קטנה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר