צפו בתיעודים

כך ישראל מיירטת מל"טים איראנים • סקירה

יום לאחר שהותר לפרסום על יירוט שני מל"טים איראנים שהיו בדרכם לישראל על ידי מטוסי ״אדיר״ - היום נחשפים תיעודים ופרטים נוספים על הפעילות בשנים האחרונות (צבא וביטחון)

שלומי מלוביצקי | כיכר השבת |
מטוס "אדיר" ויירוט המל"ט על ידי מטוסי "אדיר" (צילומים: דובר צה"ל תמונה ראשית: Aharon Krohn/Flash90)

יום לאחר שהותר לפרסום כי במהלך מרץ 2021 יירט חיל האוויר שני מל"טים שהיו בדרכם לשטח ישראל על ידי מטוסי ״אדיר״ - נחשפים היום (שני) תיעודים מהיירוטים ופרטים נוספים אודות הפעילות בשנים האחרונות. כלל המל"טים יורטו בשמי האזור תוך תיאום עם מדינות שכנות, ובכך נמנעה חדירה לישראל.

היירוט שנחשף מצטרף לניסיונות קודמים בהם איראן שיגרה מל״טים לעבר ישראל: בפברואר 2018 איראן שיגרה מל״ט מסוריה שיורט על ידי מסוק קרב בעמק בית שאן. אירוע נוסף אירע במהלך מבצע ׳שומר החומות׳, במאי 2021, במהלכו שוגר מל״ט ממרחב עיראק ויורט באזור עמק בית שאן.

יירוט מל"ט ותקיפה ב-2018

לאורך כל האירועים מערכות הבקרה והגילוי עקבו אחר המל״טים במשך זמן ובשיתוף פעולה עם גורמי המודיעין, התכנון והשליטה. המל״טים יורטו בעיתוי הנכון ובנקודה המבצעית המתאימה ביותר.

בתגובה לאירועים אלה, צה״ל תקף מטרות הקשורות לאיום המל״טים. המבצעים להשמדת היכולות האיראניות ולהגנה על אזרחי ישראל יימשכו כל העת ובכל גזרות הלחימה.

טרור המל"טים

איראן מנסה להפיץ טרור מסוג חדש - טרור המל"טים. ״בשנים האחרונות היינו עדים לשימוש של טהרן במל״טים למטרות שונות. צה״ל קידם פעילות מבצעית משמעותית מול האיום וכל ניסיון כזה לעבר ישראל נכשל״, מספר ראש אגף המבצעים, אלוף עודד בסיוק.

המל״ט נחשב כלי נוח לשימוש האיראנים מכמה סיבות: הוא מסובך יותר לאיתור, מכיוון שטס לאט יותר ולא מתגלה במכ״ם בקלות, אפשר להרכיב אותו בצורה פשוטה יחסית, ואין הבדלה בין החלקים שבדגמים השונים. זה מוביל לכך ששלוחות הצבא האיראני יכולות לבנות את הנשק באופן עצמאי.

המל"טים שיורטו על ידי "אדיר"

אירועי חדירת המל"טים מעסיקים לא רק את ישראל, אלא גם את המדינות השכנות, והם מהווים מוקד לשיתוף פעולה. ״לכן, העליונות האווירית של מדינת ישראל במזרח התיכון, היא גשר ליציבות אזורית״, מסביר מפקד חיל האוויר.

בשנים האחרונות עושים האיראנים שימוש במל"טים למגוון מטרות - מאיסוף מודיעין, דרך העברת אמל"ח ועד לשימוש לצורך פגיעה ברכוש ובנפש. איראן פועלת מדרום שטחה מול מטרות בים, ומפתחת יכולות אופרטיביות בהן תוכל להשתמש מאזור מערב המדינה.

היסטוריה של תקיפות

כאמור, עוד בפברואר 2018, שיגרה איראן מל"ט מסוג "שאהד 141" משדה התעופה T4 שבסוריה. ״שעת לילה מאוחרת, מזניקים אותי ואנחנו מגיעים למסוק - אני והטייס האחורי״, מספר אל״ם ל׳, מפקד היחידה לשיתוף פעולה. ״מזג האוויר מאתגר, מאוד מעורפל. לא רואים מעבר לעשרה מטרים קדימה, ביחד אנחנו מצליחים להסיע ולהמריא - חוצים את העננים ולוקחים כיוון אל מקום החדירה הצפוי״, הוא מוסיף.

כך נראה המל"ט האיראני שחדר ב-2018

המל"ט נשא חומר נפץ מסוג TNT, וככל הנראה יועד לגורמי טרור באיו"ש. מסוק קרב היה במעקב אחר כלי הטיס במשך זמן רב, עד שלבסוף, יורט בעמק בית שאן, בתגובה, השמיד צה"ל את כלי הרכב שממנו שוגר המל״ט ותקף 12 מטרות של מערך ההגנה האווירית ומטרות התבססות איראניות בסוריה. ״לא נאפשר לאיראן ושלוחותיה לחדור לשטח האווירי של מדינת ישראל ונמשיך לפעול על מנת למנוע זאת״, מדגיש מפקד חיל האוויר.

כאמור, במהלך חודש מרץ 2021 יורטו שני מל"טים אחרים בידי מטוסי "אדיר". ״הוצאנו זוג מטוסים מהטייסת מעבר לגבולות המדינה, איתרנו את הכלי, זיהינו אותו והבנו שמדובר בכלי אויב - במל"ט מתוצרת איראן״, מפרט אל״ם נ׳, מפקד טייסת 116 בעת היירוט, ״קיבלנו אישור להפיל אותו, ועשינו זאת ממש תוך מספר שניות. זה קרה בצורה יחסית סימולטנית בשני מקומות שונים - זוג מטייסת 116 וזוג מטייסת 140״, הוא מוסיף.

שברי המל"טים שיורטו על ידי מטוסי "אדיר"

גם במהלך מבצע 'שומר החומות', ב-18 במאי 2021, הופל מל"ט איראני. הוא שוגר ממרחב עיראק והופל במרחב בקעת הירדן והיה מסוג 'צמאד'.

כ-15 פעולות תקיפה באמצעות מל"טים איראנים זוהו בשנים האחרונות, עד כה, זוהו שני בסיסים איראנים מהם יצאו מל"טים לתקיפות ימיות: ש'אהבהאר והאי קשם.

ראש אגף המבצעים, אלוף עודד בסיוק אמר: ״בשנים האחרונות היינו עדים לשימוש של איראן במל״טים למטרות שונות. צה"ל קידם פעילות מבצעית משמעותית למול האיום וכל ניסיון כזה לעבר ישראל נכשל. למול ניסיונות אלו, צה"ל למד וחקר את ניסיונות שיגור המל״טים וגיבש מענה מתאים, אנו נדרשים להמשיך וללמוד כל עוד האיום קיים ומתמשך״.

״פעם אחר פעם סיכלנו את הניסיונות של איראן להוציא לפועל את מתווה שיגור המל״ט לעבר ישראל", הוסיף, "יחד עם זאת צה״ל ימשיך לקדם פעילות מבצעית למניעת ניסיונות חוזרים".

סוג המל"טים שיורטו בשומר החומות

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר