"צריך לבטל אותם"

ביקורת קשה על קנסות הקורונה: "הפך למס מסכה"

דיון בוועדת החוקה על אופן חלוקת קנסות הקורונה • הפעיל העיד: "במקום לחפש מי גנב את התיק ראו אותו עם מסכה על הסנטר בעודו מנסה לעזור ללקוחה ונתנו לו דו"ח" (חדשות)

רפאל כהן | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: Miriam Alster/FLASH90)

ועדת החוקה קיימה היום (שני) דיון מיוחד ביוזמת יו"ר הוועדה בכנסת הקודמת, ח"כ יעקב אשר, בו מתחה ביקורת קשה על המשטרה בעקבות טענות אזרחים על קנסות קורונה שקיבלו על אי עטיית מסיכה בניגוד לנהלי המשטרה.

את דבריו פתח יוזם הדיון ח"כ יעקב אשר במחאה על הפרובוקציה שהיו"ר ח"כ קריב חולל ביום שישי בכותל המערבי כשניצל את חסינותו והכניס ספר תורה לטובת תפילת נשות הכותל, זאת בניגוד לחוק.

"אתה מנצל לרעה את החסינות", אמר לו אשר, "וגורם להתססה במקום הכי קדוש והכי מאחד של עם ישראל. יש לבדוק את התנהלותך, ואני מבקש למחות על ההתנהלות הזו במקום קדוש. אם מישהו היה עושה דבר כזה לא רחוק משם, בהר הבית, היינו נמצאים כעת ב'שומר חומות' נוסף. לא צריך לגרום לדבר כזה במקום הכי מקודש להשקפתנו ואמונתנו, אני אומר 'לאמונתנו', כי הרב שלך אמר שחבל שהכותל נמצא בירושלים ולא במרכז תל אביב...".

על נושא הדיון שיזם כמי שכיהן כיו"ר ועדת החוקה בעת חקיקת חוק הקורונה הגדול אמר: "קבענו שתהיה אכיפה שוויונית וחייבנו את המשטרה בשיקול דעת כדי לא ללכת ישר לקנס. אבקש לבדוק אם יש בקרה לגבי הנקודות הללו האם יושמו. במקרה שאזרח מגיש בקשה לביטול בטענה שלא הופעל שיקול דעת, מה מדיניות התובע המשטרתי, כמה דוחות בוטלו עקב פניה מסודרת וכמה עברו הלאה לבימ"ש. מה נעשה ביחס לאכיפה כלפי אנשים עם מוגבלות. מה לגבי פעילות גופנית?"

"כמה קנסות אנשים לא שילמו בהודעה הראשונה, כמה קנסות לא נמשכו בדואר, האם יש מקומות מסוימים שרואים שלא נמשכו ואז ייתכן ומדובר בתקלת דואר. הכי קל להפוך את הקנס כמס מסכה ועל כך אני מתרעם". הוא נתן מספר דוגמאות שבהן המסכה נמצאה על פני מקבל הדוח אך האדם הורידה לצורך כלשהו לרגע קט, או להליכת ספורט, ולמרות זאת קיבל דוח, "צריך לבטל את הקנסות הללו רטרואקטיבית ככל שניתנו קנסות כאלו".

רפ"ק שי מליחי, קצין אג"מ מנהלת אכיפה קורונה במשטרה, אמר: "ההנחיה לשוטרים היא שכשיש ספק - אין ספק, וניתן להסתפק באמירה של הבן אדם". ראש יחידת הסדר מותנה במשטרה אמר: "מתוך 84,375 בקשות ביטול קנסות אישרנו 32%, מתוך 23,868 בקשות שהוגשו להישפט אישרנו 13,120. כל אזרח שלא קיבל את הדוח שלו במועד בוטלו לו תוספות פיגורים".

עידו פורנברג, פעיל חברתי חרדי אמר: "אני מלמד בישיבה, תלמיד שלי שנשלח לצורך כלכלת המשפחה לאחר שאביו נפטר בתאונת דרכים הלך לעבוד כקופאי בחנות בבני ברק, לא היו כמעט קונים אך היה מקרה גניבה. במקום לחפש את מי שגנב את התיק ראו אותו עם מסכה על הסנטר בעודו מנסה לעזור ללקוחה ונתנו לו דוח. הגשנו ערעור גם למבקר המשרד לבט"פ והמשטרה דחתה את הערעור. אגב, אותו שוטר דחף באלימות אברך על מקרר בעת שנתן לו דוח. ביקשנו לבטל והם לא מוכנים אז ביקשנו להישפט, אך התלמיד נשבר ומעדיף שלא. אבקש שגם אזרח שכבר שילם כי אין לו כוח לבירוקרטיה, שיחזירו לו את הכסף".

יו"ר הוועדה סיכם את הדיון: "עולה פה תמונת מצב בעייתית של קשיים ביישום כוונת המחוקק וגם ביישום הנהלים של המשטרה עצמה. הדוגמה הבולטת ביותר היא אנשים עם מוגבלות, לא יכול להיות שזכות בסיסית של אדם עם מוגבלות תיקבע לפי שיקול דעתו של השוטר, האם הוא מאמין או לא. כשהמדינה מעניקה פטור עליה לקבוע מה הכלים ליישומו. די ברור שסביב נושא האזהרה הראשונה ועטית המסכות על הפנים בצורה לא מדויקת, של המסירה של הדוח ביד, יש פה עוד דברים שצריכים להתברר".

"הוועדה דורשת מהייעוץ המשפטי של המשרד לבט"פ להודיע לנו בתוך שבוע אם בדעתכם להציע שינויים בנוגע למדיניות הקנסות, זמן הערעור ובחינת הדוחות או ביטולם. אני קורא למשרד הבריאות לבצע חשיבה מחודשת נוכח הירידה בתחלואה והפחתת חובת המסכות, לבחון את המדיניות מעתה והלאה", אמר כשהוא מודיע כי יקיים דיון נוסף לבחינת יישום החוק.

בלשכת יעקב אשר מסרו ל'כיכר השבת' כי כבר לאחר הדיון, ניתן לראות שינוי במדיניות השוטרים, עם הודעה על ביטול דו"חות לכמה מן האנשים שפנו ללשכה, ובעצם הובילו לבקשה לדיון.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר