"סיעתא דישמיא"

מכה למתן כהנא: חוק הגיור נדחה למושב הבא

למרות הלחצים שהפעיל רה"מ נפתלי בנט על מנסור עבאס, בסיעת רעמ סירבו לתמוך בחוק הגיור וההצבעה נדחתה למושב הקיץ: "הצד הנכון של ההיסטוריה היהודית ניצח" (ארץ)

ישי כהן | כיכר השבת |
השר מתן כהנא (צילום אוליבר פיטוסי / FLASH90)

יו"ר רע"מ, ח"כ מנסור עבאס, סירב אמש (שני) לתמוך בחוק הגיור של השר לשירותי דת, מתן כהנא, וההצבעה על החוק נדחתה למושב הבא, מושב הקיץ.

מדובר במכה לשר כהנא שביקש להעביר את החוק כבר בכנסת הנוכחית שכן מדובר בחוק הדגל של הממשלה בנושאי דת ומדינה, חוק המופיע כחלק מההסכמים הקואליציוניים. כהנא עצמו הגיב לדחיה ואמר: "מכה קלה בכנף... יהיה חוק גיור רבני ערים כי עם ישראל חייב את החוק הזה".

אמש הגיע השר כהנא למשכן הכנסת ונפגש עם ראש הממשלה, נפתלי בנט, וביקש ממנו להפעיל לחצים על סיעת רע"מ בכדי להשיג תמיכה שלהם בחוק. אך, כאמור, הדבר לא צלח וההצבעה על החוק נדחתה למושב הקיץ ועד אז בקואליציה ינסו להשיג את תמיכת רע"מ בחוק הגיור.

בסיעת ש"ס חגגו את דחיית ההצבעה ובהודעה שפרסמו נאמר כי מדובר בסיעתא דשמיא: "עם ישראל חי! הצד הנכון של ההיסטוריה היהודית ניצח! חוק הגיור שעמד להמיט חורבן גדול על שלמות העם - נהדף משולחן הכנסת וממושב החורף".

ל'כיכר השבת' נודע כי מאחורי התנגדותו של מנסור עבאס לחוק הגיור עומדים בין היתר בכירים ברבנות הראשית שניהלו שיח עם הנהגת רע"מ תוך בקשה שלא להתערב בנושאים הנמצאים במחלוקת בהנהגת העם היהודי כשרוב רבני ישראל מתנגדים להם.

השר לשעבר אביטן: הרבנות נמחקת, עוקרים את היהדות

כזכור, הרבנים הראשיים לישראל, הראשון לציון הגאון רבי יצחק יוסף והגאון רבי דוד לאו, שיגרו בחודש שעבר מכתב אזהרה חריג לשרי ועדת השרים לענייני חקירה, בבקשה שלא יאשרו את חוק הגיור של השר לשירותי דת, מתן כהנא. לבסוף, בניגוד לעמדת הרבנות, החוק אושר.

בפתח מכתבם כתבו הרבנים הראשיים: "שמענו שממשלת ישראל עומדת לדון בהצעת החוק שעניינה "הצעת החלטה להקמת מותבי גיור מקומיים".

"איננו מקילים ראש בעובדה שמטרת החוק להקל על הליכי הגיור, אולם כפי שכבר נאמר "כוונתכם רצויה אבל מעשיכם אינם רצויים". החוק שעליו ידונו היום נעשה שלא בתאום עם גורמים ברבנות הראשית לישראל ובניגוד לעמדתה".

הגר"י יוסף והגר"ד לאו תקפו את חוק כהנא וכתבו: "החוק הזה הינו בגדר של 'הונאת הגר', כיון שמי שיעבור את ההליך הזה לא ייחשב כגר צדק ע"י רוב מנין ורוב בנין של רבני ודייני ישראל".

לדברי הרבנים: "באסיפה הגדולה שנכחו בה כאלף רבנים ודיינים, הודיעו רבני ודייני ישראל קבל עם ועדה שהם לא יכירו בגיורים שייעשו שלא באישור הרבנים הראשיים לישראל".

"הממשלה דנה בחוק שיש לו השפעה על אזרחים רבים ועל החברה הישראלית בכללותה", הוסיפו הרבנים: "קבלת החלטה בנושא רגיש וחשוב זה מתוך התעלמות מעמדתם של הרבנים הראשיים ושל דייני ישראל וכן של כל גדולי התורה, היא קרע בעם ויביא בהכרח להקמת קהילות נפרדות בישראל. אליהם הצטרפו גם רוב רובם של רבני התפוצות שהביעו דעתם כנגד המתווה המוצע. ההחלטה העקרונית ליתן סמכות לגיור לכל רב עיר החפץ בכך, ללא תקנון מסודר על פי הוראות הרבנות הראשית, וכן ליתן לרבני העיר תוקף של ראש עדה לצורך אישור רישום שינוי הדת, זו פירצה גדולה ומהווה סכנה לאחדותו של עם ישראל".

הראשון לציון על גיורי כהנא: "גוי של שבת"

הרבנים הבהירו: "מוטלת עלינו החובה להתריע כנגד צעד זה כיון שאנו מודעים לכך שעל כתפנו מוטלת שליחותם של גדולי הדורות מייסדי הרבנות הראשית לישראל וכל הרבנים הראשיים לדורותיהם, וחובתנו לשמור על גחלת התורה שלא תכבה ולקיים את מעוז חוקת התורה בארץ ישראל.

"הנסיונות שלנו למנוע את ההליך המסוכן הזה עלו עד כה בתוהו, יוזמי החוק התעלמו באופן מוחלט מעמדת הרבנות הראשית למרות שהיא הוצגה בפניהם והם שינו רק כמה שינויים קוסמטיים, לא מהותיים".

בסיום המכתב ביקשו הרבנים הראשיים: "אנו קוראים לכם לעצור את ההליך ולהקים גוף משותף שיציע הצעת חוק שיענה על המצוקות מתוך שמירה על אחדות העם ולא לגרום להפרדה ולקרע בעם שאחריתו מי ישורנו".

מנגד, השר כהנא טען: "פתאום הגיעו קריאות לשיתוף ולדיאלוג לאחר שעלה להצבעה בוועדת שרים. לצערי זה לא ניסיון להידברות אלא ניסיון לטרפד ולסכל את החוק ולמשוך זמן. אחרי ארבעה חודשים של עבודה על ניסוח החוק ואישור בוועדת שרים עכשיו הם נזכרים לבקש הידברות?".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר