מסע היסטורי

מי בעל הבית של אוקראינה? התשובה לשאלה הכי מעניינת

"אוקראינה נוצרה על ידי רוסיה הבולשביקית", טען הנשיא פוטין, בניסיון לספק תירוץ לפלישה לאוקראינה ולצייר כאילו מאז ומעולם אוקראינה הייתה חלק מרוסיה. האמנם? יצאנו לבדוק (מגזין כיכר)

ציקי ברנדוין | כיכר השבת |
(צילום: shutterstock)

"אוקראינה נוצרה בכלל על ידי רוסיה הבולשביקית, על ידי קריעת שטחים מרוסיה", טען לפני יותר משבועיים הנשיא ולדימיר פוטין, בניסיון לספק תירוץ לפלישה לאוקראינה - ולמעשה אומר, מאז ומעולם אוקראינה הייתה חלק מרוסיה. החלטנו לבדוק בספרי ההיסטוריה - מי צודק.

אם אתם לא מספיק חזקים לחזור איתנו יותר מ-1,200 שנים לאחור, נמליץ לכם לדלג כעת אל סוף הכתבה, שם תמצאו את המסקנה הסופית. מי שכן מספיק חזק - מוזמן לעבור את המסע.

מי קדם למי?

הבטחנו מסע לאחור, אז בואו נחזור אל ימי הביניים. שלהי המאה ה-9 לספירה, אז הוקמה אימפריה בשם 'רוס של קייב'.

האימפריה התפרסה על שטח עצום, שהיום שייך למדינות בלארוס, רוסיה ואוקראינה. השם 'רוס של קייב', מצביע על בירת האימפריה.

גם הרוסים וגם האוקראינים טוענים היום - אבות אבותינו נולדו בקייב ולכן אוקראינה שלנו. כלומר, גם הרוסים טוענים כי הם נולדנו בקייב - מה שמראה על שייכות השטח לרוסיה, לטענתם.

ימי 'תור הזהב' של האימפריה היו גם ימי תור הזהב של העיר קייב, שבשל המצב העולמי, הפכה למיקום מרכזי ומרכז סחר עולמי. המסחר בעיר שגשג ופרח במשך כ-200 שנים, במאות ה-9 וה-10 לספירה.

לאורך המסע שעברנו לפני כתיבת שורות אלה, ניתן לראות איך ההיסטוריה הרוסית שזורה יחד עם ההיסטוריה האוקראינית.

הבלבול התרבותי

אוקראינה, לאורך מעל 1,000 שנים, עברה כמות גדולה מאוד של מלחמות ופלישות לשטחה, מה שגרם לערבוב תרבותי רב בתוך המדינה.

גם התנאים הגיאוגרפיים במדינה לא עשו עמה חסד. העובדה שהמדינה עשירה ביערות, חופים ועוד, יצרו מדינה של סגנונות שונים ומשונים.

ימי הקוזאקים

שנת 1648, ימי פרעות ת"ח ות"ט. בוגדן חמינליצקי מורד בשלטון הפולני, תחת חסות רוסית הוא מצליח לכבוש את מזרח אוקראינה מפולין ולהסתפח לרוסיה - מה שמביא לכך שעד ימינו אנו ישנם דוברי רוסית רבים במזרח אוקראינה. המרד בשלטון הפולני כידוע, גרר לפרעות ת"ח ות"ט בהם נרצחו ונטבחו אלפי יהודים.

קרוב ל-150 שנים אחרי, מצליחה רוסיה לכבוש גם חלקים ממערב אוקראינה, במסגרת הסכם חלוקה עם מדינות נוספות.

תקופת הצארים

נרוץ טיפה קדימה. רוסיה הצארית. היסטוריונים רבים מציירים את התקופה הזו בתור התקופה בה רוסיה החלה לחזק את התחושה כאילו אוקראינה היא האחות הקטנה של רוסיה, האחות שחייבת לפעול על פי דברי רוסיה.

בתקופה זו החלה התערבבות מסוימת בין התרבויות הרוסיות לאוקראיניות. ישנם חלקים בהם שלטה רוסיה בעבר אחרי שביצעה שורת כיבושים, אבל ישנם חלקים שלרוסיה לא הייתה כל אחיזה, ונשלטו על ידי פולין וליטא.

התקופה הסובייטית

למרות שבתקופת עליית הסובייטים החלה אוקראינה הליך דמוקרטיזציה ועצמאות, את לנין זה לא עניין. לנין החליט לכתוש ולמחוק כל זכר לתרבות האוקראינית.

במסגרת השלטון הסובייטי הוצאו ספרים מספריות שנכתבו בשפה האוקראינית, ורבים מספרי התרבות של אוקראינה נאסרו.

לעומת הטענות של פוטין, אוקראינה לא זרקה מהספריות ספרים ברוסית, ונכון לרגע זה, בספרי ההיסטוריה נראה איך רוסיה רמסה את התרבות האוקראינית ולא להיפך.

ימנו אנו

לפני הפלישה, נשיא רוסיה ולדימיר פוטין טען כי אוקראינה זכתה לעצמאות בשנות ה-90 בשל התפוררות ברית המועצות ובשל הנהגתו של מיכאל גורבצ'וב שהיה שליט חלש בעקבות ההתפוררות הזו.

כלומר, רוסיה 'עשתה טובה בטעות' לאוקראינה, ובכלל מדובר בשטחים שנמסרו בטעות. אלא שפוטין "שכח" את העובדה ההיסטורית כי אוקראינה החליטה באופן עצמאי להתנתק מברית המועצות ולהפוך לדמוקרטיה.

אז מי בעל הבית?

אני מניח שכבר אתם יודעים את התשובה - אוקראינה היא מדינה עצמאית ודמוקרטית שנתונה למרמס על ידי שליט חסר מעצורים.

נראה כי פוטין, כמו שליט מהתקופה הסובייטית, מעצב את ההיסטוריה לפי מה שנוח לו, ולא לפי המציאות. השאלה היא - האם פוטין מאמין לעצמו.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר