התנכלות או זמני?

היישוב החרדי סוער: בית הכנסת החסידי יפונה?

סערה בהתנחלות החרדית: הנהלת היישוב קיבלה החלטה לפנות את בית הכנסת החסידי במקום, והתושבים טוענים, כי אין סיבה מוצדקת לפינוי - מלבד מאבקים ישנים (אקטואליה)

קובי אטינגר | כיכר השבת |
פאשקווילים ברחובות היישוב (צילום: ללא קרדיט)

מעלה עמוס, ההתנחלות החרדית בגוש עציון, הוא יישוב שליו בימים כתיקונם, כאשר האנשים הבוחרים לגור במקום עושים זאת בשל איכות החיים והשקט במקום. בימים האחרונים, פרצה סערה אדירה במקום, בעקבות הדרישה לפנות את בית הכנסת החסידי ולראשונה נתלו פאשקווילים ברחובות היישוב.

צ' תושב וותיק ביישוב, מגולל את הסיפור בשיחה עם 'כיכר השבת', לדבריו, "הסיפור התחיל בהחלטה שהתקבלה לפנות את בית הכנסת המשמש את הקהילה החסידית, גם את חסידות ביאלה וגם את הקהילה הכלל-חסידית, הנאלצים להצטופף בבית כנסת אחד".

לטענת צ', מדובר פה בהחלטה מפלה, שכן, "דווקא בימים בהם הקהילה החסידית רוצה להרחיב ולהקים בית כנסת נוסף בשל האכלוס החסידי הצפוי, הנהלת היישוב קיבלה החלטה לפנותן".

מהי הסיבה שרוצים לפנות אתכם? האם יש איבה בין הרוב הליטאי השולט לבין התושבים החסידים במקום?

"בוועד היישוב, שנבחר ברוב דחוק אחרי מערכת בחירות רווית יצרים, הסבירו לנו כי אין ברירה וחייבים את המקום של בית הכנסת עבור גני ילדים, אך הקהילה החסידית הציגה פתרונות חליפיים ובהחלט נראה כי מדובר בהתנכלות של אותם גורמים לקהילה החסידית".

לדברי צ', "השבוע, הגיע ליישוב ראש מועצת גוש עציון שלמה נאמן יחד עם בכירי המועצה, לצורך קיום שיח עם התושבים על הבעיות שהצטברו ביישוב. כאשר עלה הנושא של פינוי בית הכנסת, השיח הפך לסוער במיוחד".

"לשיא הגיעו הדברים כאשר אחד מהנוכחים, כינה את בית הכנסת החסידי בכינוי מביש במיוחד. במקום פרצה מהומה כאשר רבים מוחים בו על דבריו, אך חברי ההנהלה לא מחו בידו".

"בעקבות כך", מסביר התושב, "בקהילה החסידית פנו אל רב היישוב הוותיק, הגאון רבי זאב וילהלם חרל"פ, אך הוא בחר להעניק גיבוי לנציגיו וזאת בטענה כי הוא בדק את הנושא והיו אנשים באסיפה שאמרו לו כי לא שמעו את הכינוי המביש שנאמר. בנוסף, אותו נציג ציבור נגדו נטען כי התבטא במילים בזויות במיוחד נגד בית כנסת פעיל, בו מתקיימים תפילות, שיעורי תורה וכולל אברכים, ניסה להכחיש את המיוחס לו וטען כי דבריו נאמרו בנושא אחר".

ל'כיכר השבת' נודע, כי הרוחות סוערות ביישוב, והיה מי שהספיק לתלות מודעות, מראה המוכר מריכוזים חרדיים שונים אך לא נפוץ בהתנחלות השקטה והמבודדת. במודעות נכתב כי "כל מי שיש בידו למחות ואינו מוחה – נענש עליו' וע"כ אנו מוחים בזאת בכאב על כבוד ביהמ"ד שנרמס בראש כל חוצות, ומתחלל בשנית בידי אלו שלא מוחים ואף תומכים באותו מנוול, אנו קוראים להם 'סורו נא מעל אהלי האנשים הרשעים האלה'".

לדברי צ': "המודעות, בינתיים, כוסו על ידי עובדי ציבור מטעם הוועד שלא הצליחו לתלוש את המודעות וכיסו אותם בשפכטל – אך הרוחות ביישוב עדיין סוערות והתושבים עוקבים: האם בית הכנסת יפונה?".

'כיכר השבת' פנה אל הנהלת היישוב כדי לקבל את תגובתה, וזו לשון התגובה - על אף שיש שם חוסר דיוק, כפי שיובהר בסים התגובה.

"לצערנו, מדובר בכתבה מנותקת לחלוטין מהמציאות, הנחזית יותר ככתבת יח"צ בשירות צד מסוים, מאשר דיווח עיתונאי אובייקטיבי. בהינתן העובדה שכתב כיכר השבת המתגורר בישוב מעורב ונוטל צד באירוע, מקור הכתבה ברור. אולם אנו מצפים שאתר מכובד ומוביל שכזה, לא יאפשר בידי הכתב סגירת חשבונות שקרית ומגמתית ע"ג האתר".

"לגופו של עניין, אין מדובר בהחלטה על 'פינוי בית כנסת חסידי' באופן שתואר, אלא במבנה שאינו מיועד לבית כנסת, שניתן כפתרון זמני ובהסכם חתום ע״י שני הצדדים לתקופה קצובה. כעת, משתמה התקופה, והמבנה נדרש לצרכי התושבים, נדרש קיום ההסכם, כנהוג בין אנשים הגונים בכלל ויהודים שומרי תומ"צ בפרט. לא למותר לציין, שניתן פתרון למתפללים באמצעות שני מבנים יבילים המיועדים לבתי כנסת".

"נבקש לציין: הדברים שיוחסו לאותו אדם בכתבתכם שיקריים לחלוטין והוא רואה את עצמו רשאי להשתמש בכל הסעדים העומדים לו לפי ד"ת ולהבדיל ע"פ חוק. לסיום: כישוב חרדי, אנו מוחים נמרצות על הפגיעה בכבוד מורנו המרא דאתרא הרב זאב וואלף חרל"פ שליט"א, כפי שעולה מכתבתכם".

מערכת 'כיכר השבת' מבקשת להבהיר: בניגוד לתגובה השקרית, אין למערכת כתב המתגורר ביישוב וכמובן שאין המדובר בכתב יח"צ. צר לנו שהנהלת היישוב בוחרת לשקר בתגובתה ולהשמיץ.

אחרי ההבהרה בכיכר הנ"ל ב'כיכר השבת', הנהלת היישוב ביקשה לתקן את התגובה וזו התגובה החדשה: "לצערנו, מדובר בכתבה מנותקת לחלוטין מהמציאות, הנחזית יותר ככתבת יח"צ בשירות צד מסוים, מאשר דיווח עיתונאי אובייקטיבי. בהינתן העובדה שכתבכם עד לא מכבר המתגורר בישוב מעורב ונוטל צד באירוע, מקור הכתבה ברור. אולם אנו מצפים שאתר מכובד ומוביל שכזה, לא יאפשר בידי אותו אדם סגירת חשבונות שקרית ומגמתית ע"ג האתר".

"לגופו של עניין, אין מדובר בהחלטה על ״פינוי בית כנסת חסידי״ באופן שתואר, אלא במבנה שאינו מיועד לבית כנסת, שניתן כפיתרון זמני ובהסכם חתום ע״י שני הצדדים לתקופה קצובה. כעת, משתמה התקופה, והמבנה נדרש לצרכי התושבים, נדרש קיום ההסכם, כנהוג בין אנשים הגונים בכלל ויהודים שומרי תומ"צ בפרט. לא למותר לציין, שניתן פתרון למתפללים באמצעות שני מבנים יבילים המיועדים לבתי כנסת".

"נבקש לציין: הדברים שיוחסו לאותו אדם בכתבתכם שיקריים לחלוטין והוא רואה את עצמו רשאי להשתמש בכל הסעדים העומדים לו לפי ד"ת ולהבדיל ע"פ חוק. לסיום: כישוב חרדי, אנו מוחים נמרצות על הפגיעה בכבוד מורנו המרא דאתרא הגאון רבי זאב וואלף חרל"פ שליט"א, כפי שעולה מכתבתכם".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר