תתקבל פשרה?

המשא ומתן נמשך: עיר הבירה קייב מופגזת יומיים ברציפות

דיווחים אוקראינים על התקדמות במשא ומתן בין רוסיה לאוקראינה בנוגע להפסקת אש אפשרית. מנגד הנשיא הרוסי אמר כי עמדות אוקראינה במשא ומתן הראו שהם לא רציניים בנוגע לניסיון זה (עולם)

ציקי ברנדוין | כיכר השבת |
הכתבה פורסמה ב-י"ג באדר ב' תשפ"ב | 16.03.22
בניין מגורים שנפגע (צילום: לפי סעיף 27 א')

דיווחים על התקדמות במשא ומתן בין רוסיה לאוקראינה בנוגע להפסקת אש אפשרית. הנשיא זלנסקי אמר הלילה (רביעי), כי עמדות רוסיה נשמעות מעט יותר מציאותיות ואמר כי "נדרש עוד זמן כדי שההחלטות שיתקבלו יהיו לטובת האינטרסים של קייב".

האוקראינים דיווחו על אופטימיות זהירה בכל הנוגע לעמדות רוסיה סביב הפלישה למדינה וכי הם מזהים סימני פשרה בצד הרוסי שמבין כבר שלא מדובר במלחמה מהירה שתסתיים בתוך ימים בניצחון רוסי קל ובטוח. מנגד, פוטין הציג עמדה שונה ואמר בשיחה עם נשיא המועצה האירופית, שארל מישל, כי האוקראינים לא הפגינו יחס רציני כלפי הניסיון למצוא פתרון למצב.

שר החוץ הרוסי לברוב אמר מאוחר יותר כי "השיחות עם אוקראינה קשות מאוד, יחד עם זאת יש תקווה לפשרה". עוד טען כי "חלק מההסכמים (כמו מסדרונות הומניטריים) עומדים לפוג. אנחנו דנים ברצינות לדון במעמד הניטרלי של אוקראינה לצד ערבויות בטיחוניות לרוסיה".

המשא ומתן בין הצדדים צפוי להימשך היום, זאת לצד הלחימה שנמשכת במלוא עוזה בכל החזיתות באוקראינה. עיר הבירה קייב הופגזה אתמול ברציפות ולפחות חמישה בני אדם נהרגו מפגיעת ישירה בבניין מגורים רב מקומות.

על פי דיווחים אמריקאים שמסתמכים על צילומי לוויין, צבא אוקראינה השמיד אתמול כמה מסוקים צבאיים רוסיים בנמל התעופה של העיר חרסון כמו גם כלי רכב צבאיים רבים. על פי התמונות לפחות שלושה מסוקים עלו באש ומדובר בנזק משמעותי עבור הרוסים שאיבדו כבר על פי כל ההערכות עשרות כלי טיס בלחימה.

כזכור, אמש למרות המתקפה על קייב הגיעו באופן מפתיע ראשי הממשלה של צ'כיה, פולין וסלובניה, כולן חברות בנאט"ו. מטאוש מורבייצקי הפולני, פטר פיאלה הצ'כי ויאנז יאנשה הסלובני הגיעו ברכבת לקייב המפוגזת ומדובר במחווה לא פשוטה כלל לנוכח התוקפנות הרוסית באזור.

זלנסקי אמר כי מדובר ב"סימן חזק של תמיכה מופלאה באוקראינה" והוסיף כי "אוקראינה סומכת על על שותפיה והיא בטוחה לגמרי שהפגישה תניב תוצאה חיובית. אנחנו סומכים על המנהיגים האלה. עם בעלי ברית כאלה - אנחנו יכולים לנצח במלחמה".

אוקראינה צפויה לקבל תמיכה נוספת מהעולם היום. שרי ההגנה של נאט"ו ייפגשו היום בבריסל במטרה לבצע הערכת מצב של השלכותיה של הפלישה הרוסית לאוקראינה על הברית הצבאית. כך על פי גורמים ודיפלומטים מהארגון, שהוסיפו כי הברית הצבאית חושבת על דרכים חדשות כדי להרתיע את רוסיה, כמו למשל לשלוח כוחות נוספים ומערכות הגנה נגד טילים למזרח אירופה.

גורם אמריקני בכיר אמר הלילה ששר ההגנה האוקראיני אולקסי רזניקוב יישא דברים בפגישה, בנאום שהוקלט מראש. גם שר ההגנה האמריקני לויד אוסטין ישתתף בפגישה. פגישה זו תתנהל אחרי שאמש הודיעה נאט"ו כי מנהיגי המדינות החברות בה יקיימו ביום חמישי בשבוע הבא פסגה חריגה בבריסל בנוגע למצב החמור באוקראינה.

במקביל, שר האוצר היפני הודיע כי קבוצה של מדינות ה-G7 יערכו שיחת וידאו בצהריים וידונו בפעולותיה של רוסיה באוקראינה. הוא לא ציין האם בפגישה ישתתפו מנהיגי שבע המדינות - ארה"ב, קנדה, יפן, גרמניה, צרפת, איטליה ובריטניה - או נציגים אחרים מטעמן.

מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן אמר בראיון ל-CNN כי "תהיה אוקראינה, עצמאית, הרבה אחרי פוטין. בדרך כזו או אחרת אוקראינה תמשיך להתקיים - והוא לא". לדבריו, "השאלה האמיתית היא כמה קורבנות והרס ייגרם בעקבות התוקפנות הרוסית בזמן הזה. אנו מקווים שהמלחמה תסתיים בהקדם".

אחרי שנאם אתמול בפני הפרלמנט הקנדי וזכה לתשואות רמות מהמחוקקים, היום ינאם זלנסקי בפני הקונגרס האמריקני. אחרי נאומו צפוי הנשיא ביידן להכריז על סיוע צבאי נוסף בהיקף של 800 מיליון דולר לאוקראינה. כך על פי גורם אמריקני, שהוסיף כי חבילת הסיוע החדשה תכלול, בין היתר, טילים נגד טנקים שיכולים לשנות את מאזן הכוחות באוקראינה ולפגוע קשות בכוחות הרוסיים.

בכתבה זו נעשה שימוש בצילומים אשר בעל הזכויות בהם לא נודע או לא אותר, בהתאם להוראות סעיף 27א לחוק זכות יוצרים. אם הנכם בעלי הזכויות שלחו הודעה על כך בצירוף הצילום המקורי לדוא''ל desk@kikar.co.il.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר