אחרי שבועות של מלחמה

זלנסקי: "למה אתם לא נותנים כיפת ברזל?"

נשיא אוקראינה ולדימיר זלנסקי נשא דברים לחברי הכנסת בישראל. יו"ר הכנסת מיקי לוי אמר כי הוא שולח "תנחומים למשפחות הקורבנות והנפגעים במלחמה." (חדשות בעולם)

יו"ר הכנסת (צילום: דוברות)

נשיא אוקראינה ולדימיר זלנסקי אמר בנאומו בפני חברי הכנסת: "אדוני יו"ר הכנסת, ראש הממשלה - אני מודה לכם על התמיכה. חברי הכנסת, תמיד נמשיך לחיות זה לצד זה לכן אני רוצה להזכיר לכם מילים של אוקראינית שאתם מכירים היטב. מילים של גולדה מאיר. אני בטוח שברוסיה גם מכירים את זה".

"אנחנו רוצים לחיות, אך השכנים שלנו רוצים לראות אותנו מתים - זה לא נותן לנו הרבה מקום לפשרות", ציטט זלנסקי את גולדה מאיר.

זלנסקי משווה בין פלישת הנאצים לאירופה לפלישת הרוסים. "24 לפברואר יום זה נזכר בהיטוריה העולמית פעמיים בתור טרגדיה לאירופה, אוקראינה והעולם כולו. ב-1920 נוסדה המפלגה הנאצית מפלגה אשר הרגה מיליונים והרסה מדינות שלמות וניסתה לעשות רצח עם".

"הקרמלין משתמש בטרמינולוגיה של המפלגה הנאצית. העם שלנו כעת נודד בעולם ומחפש ביטחון בדיוק כפי שאתם חיפשתם בעבר"

זלנסקי מתייחס לבאבי יאר ומתעלם מהדיווח שלא נפגעה: "ראיתם כיצד טילים פגעו בבאבי יאר, אתם יודעים שמדובר באנדרטה לזכר קורבנות השואה, בית עלמין יהודי. הטילים הרוסיים פגעו במקום הזה. גם בעיר אומן - עיר שעשרות אלפי ישראלים באים לבקר בכל שנה בקברו של רבי נחמן".

"אנחנו פונים אליכם ומבקשים עזרה. מה זה?! אדישות, חישובים - או תיווך ללא בחירת צד - משאיר לכם אתה בחירת התשבות".

זלנסקי מבקש כיפת ברזל: "אתם יודעים לעמוד על האינטרסים שלכם עם כיפת ברזל - אפשר לשאול רבות מדוע אנחנו לא יכולים לקבל מכם נשק - מדוע ישראל לא הטילה סנקציות על רוסיה, מדוע לא מפעילים לחץ על עסקים - אתם צריכים לבחור".

"ישראל יודעת שמערכת כיפת ברזל היא הטובה בעולם, מדוע אנחנו לא יכולים לקבל מישראל נשק? מדוע אין סנקציות נגד נשק? עם ישראל, עכשיו זו הבחירה שלכם".

"אנחנו כבר עשינו את הבחירה לפני שנים ולכן באוקראינה יש כל כך הרבה חסידי אומות עולם. תודה. תודה על הכל".

לפני נאומו של נשיא אוקראינה ולדימיר זלנסקי בפני מליאת הכנסת, יו"ר הכנסת פתח ואמר: "ערב טוב, מכובדי נשיא אוקראינה זלנסקי, חבריי השרים וחבריי חברי הכנסת, אני מתכבד לפתוח את האירוע המיוחד ויוצא הדופן הזה שנערך לראשונה בתולדות הכנסת."

"ברצוני להודות לך אדוני הנשיא ידיד ישראל, על שאתה מכבד אותנו בנוכחותך ומפנה זמן בימים הקשים הללו כדי לדבר בפני חברי הכנסת והממשלה בישראל."

עוד אמר כי "בתוקף תפקידי כיושב-ראש בית המחוקקים של מדינת ישראל אני מבקש להביע הזדהות עם כאבו של העם האוקראיני המותקף בביתו וסובל אבידות קשות בגוף ובנפש ולשלוח מכאן, מירושלים בירתנו, תנחומים למשפחות הקורבנות והנפגעים האוקראינים במלחמה."

"כפי שאמרתי בשיחתי עם יושב-ראש הפרלמנט האוקראיני: ההתקפה הרוסית על אוקראינה מהווה הפרה בוטה של הסדר הבינלאומי וצריך לעשות הכל כדי להביא כמה שיותר מהר להפסקת האש ולסיום המלחמה."

בהמשך נאומו אמר כי "ברוח חזון הנביא ישעיהו ”וְכִתְּתוּ חַרְבוֹתָם לְאִתִּים וַחֲנִיתוֹתֵיהֶם לְמַזְמֵרוֹת לֹא יִשָּׂא גוֹי אֶל גּוֹי חֶרֶב וְלֹא יִלְמְדוּ עוֹד מִלְחָמָה.“"

"כולי תקווה כי מאמצי התיווך של ראש הממשלה בנט וגורמים בינלאומיים נוספים, יישאו פרי ויביאו לסיומה של הטרגדיה שעוברת על העם האוקראיני."

"ידידי, מכובדי הנשיא זלנסקי, לכבוד הוא לי להעביר כעת את רשות הדיבור אליך. בבקשה אדוני הנשיא".

ח״כ אלי אבידר אמר לאחר דבריו של הנשיא זלנסקי כי "הם היו מרגשים. אכן אדישות הורגת. מאמצי תווך הם חשובים אבל לא יכולים לבוא על חשבון ערכים. אנחנו צרכים להיות בצד של הטוב כנגד הרע. המדיניות שלנו כרגע, לאורך זמן, לא תתרום לנו".

חה"כ אורית סטרוק אמר על נאום זלנסקי: "‏לבנו, כמו גם תמיכתנו ומאמצינו, עם העם האוקראיני, שעובר עכשיו מתקפה אכזרית, חסרת הצדקה, שגובה קורבנות קשים. מכאן ועד ההשוואה לשואה - המרחק רב. ההשוואה לנאציזם, השימוש בביטוי "הפתרון הסופי", והאיזכור של באבי יאר - לא במקום, וכחברי בית הנבחרים של מדינת ישראל - אסור לנו להסכים לכך".

ח"כ יואב קיש מסר: ‏מלחמה זה רע וקשה וגוררת קורבנות ומחיר דמים מיותר. שואה זה לא. שואה זה בין השאר רצח עם מכוון, זה משרפות, זה תאי גזים, זה קברים המוניים, רצח נשים וילדים בכוונה תחילה. לשואה אין מילה אחרת חוץ משואה. שואה היא לא מלחמה".

שר התקשורת, יועז הנדל: "‏מעריך את נשיא אוקראינה ותומך בעם האוקראיני בלב ובמעשה, אבל אי אפשר לשכתב את ההיסטוריה הנוראה של השואה. רצח עם שבוצע גם באדמת אוקראינה. המלחמה נוראה אבל ההשוואה לזוועת השואה והפתרון הסופי מקוממת".

ח"כ אבי מעוז מסר בתגובה לנאומו של נשיא אוקראינה, זלנסקי: "לאחר ששמעתי את נאומו של נשיא אוקראינה אי אפשר שלא להתחלחל מההשוואה העקבית בין מלחמת רוסיה ואוקראינה לבין השואה. זהו דבר חמור מאין כמותו שפוגע ברגשות העם היהודי כולו ופוגע בזיכרון קדושי השואה.

אי אפשר להשוות בין השמדת עם מתוכננת, מאורגנת ושיטתית שביצעו הנאצים ועוזריהם משאר העמים, ביהודים, לכל מלחמה אחרת, קשה ככל שתהיה", דברי ח''כ מעוז.

חבר הכנסת שמחה רוטמן עקץ את זלנסקי בטוויטר וכתב: "אני לא מבין אוקראינית, אבל אם התרגום ששמעתי מדויק, זלנסקי ביקש מאיתנו להתנהג כלפי האוקראינים כמו שהם התנהגו כלפינו לפני 80 שנה. מצטער, נראה לי שניאלץ לדחוח את בקשתו. בכל זאת, אנחנו אומה מוסרית. אור לגויים".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר