איך תהיה יותר אסרטיבי ותדע 'לעמוד על שלך'

רבים מאתנו צריכים להתאמן על מנת לפתח אסרטיביות, כי לא תמיד קל ונוח להציב גבולות. אז איך עושים זאת? מאמצים את "אפקט האמא הדובה". המשיכו לקרוא כדי להבין במה מדובר (MEN)

תהילה אלטמן | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

אסרטיביות היא כישור חיים שרבים מאתנו צריכים להתאמן רבות כדי להגיע אליה. אחרי הכל, לא תמיד קל ונוח להציב גבולות או אפילו רק לומר בקול את הדברים שאנו יודעים שהם נכונים, אך לא נעים לדבר עליהם.

אז איך עובדים או מפתחים את האינסטינקט הזה? כפי שמסביר הפסיכולוג אדם גלינסקי בהרצאת TED שהעביר, היכולת לשמור על סמכותיות, גם במצבים רגישים, מגיעה באופן טבעי בנסיבות מאד ספציפיות: כשאנחנו צריכים לסנגר על מישהו אחר.

הוא קורא לזה "אפקט האמא הדובה", שכאשר אמא דובה נמצאת בעמדה של הגנה על גוריה, היא מפוקסת רק במטרה הזו. כשאנו מצויים במצב דומה, אין לנו בעיה לבטא את הצרכים שלנו בישירות וביטחון. כפי שמתאר זאת גלינסקי, תמיכה באחרים היא אחת הדרכים הטובות ביותר לגלות את "טווח ההתנהגות המקובלת" ועוזרת להניח את הבסיס לפעם הבאה שנצטרך לעשות זאת בשביל עצמנו.

נשתמש בדוגמה אישית: לפני כחצי שנה, בננו בן ה-4 סיפר על גערה מוגזמת שקיבל מהגננת המחליפה שהגיעה ללמד במוסד הלימודים שלו והיינו צריכים לתמוך בו ולקבוע עמה שיחת הבהרה. מסתבר שהיו לה ציפיות שהוא לא יכול היה לעמוד בהן והיא היתה נוקשה יותר מהרגיל. היינו חרדים מאותה שיחה, אבל הפתענו את עצמנו כשהיא הלכה טוב משציפינו. הבענו את הצרכים שלנו ושל יורש העצר שלנו בצורה ברורה, לא רגשית ומתוך התמקדות במטרה המשותפת שלנו. התוצאה? הצלחנו להגיע לפתרון שעבד לשני הצדדים.

אבל אתם לא חייבים להיות הורים כדי להכיר את התחושה הזו: היא יכולה להתרחש בכל פעם שאתם מטפלים במישהו שאתם מנהלים במשרד או כאשר אתם מתייצבים לעזרת אדם זר הזקוק לסיוע. זיהוי ההתנהגות שלכם באותם רגעים היא אחת הדרכים הטובות ביותר לתרגל אסרטיביות ולהיפטר מחוסר ביטחון כשעליכם להילחם למען העקרונות שלכם.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר