היסטוריה ואקטואליה

העתקה מהגויים? דעת מרן הגר"ח קנייבסקי

מרן שר התורה הגר"ח קניבסקי זצוק"ל ציטט בשם החזון איש, שכמפורסם הרמב"ם לקח חלק מספרו מחכמים נכרים, וקטעים אלו נהפכו להיות תורה ממש ואותם קטעים חייבים גניזה (טור)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
מרן הגר"ח קנייבסקי זצ"ל (צילום: דוד זר)

מדור 'היסטוריה ואקטואליה' ב'כיכר השבת' פרסם סדרה ארוכה מקיפה אודות חייו ומשנתו של החכם הגליצאי מנחם מֶנדֶל לֶפִין מסָטָנוב וספרו 'חשבון הנפש' על הפולמוס האם בספר זה הובאו רעיונות מוסריים של הנכרי בנג'מין פרנקלין, והאם כלל יש בעיה לקחת רעיונות מגוים שהרי אמרו חז"ל "חכמה בגוים תאמין".

בעניין דומה של העתקה מספרות הגוים לספרי הלכה והגות יהודים, התבטא מרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי זצ"ל בהקדמתו לספרו 'שקל הקודש'[1] על הרמב"ם.

ספר 'שקל הקודש' למרן שה"ת זצוק"ל על הרמב"ם (hebrewbooks.org)

בין היתר כתב שה"ת זצוק"ל בהאי לישנא:

"ואמרו בשם החזון איש זצ"ל, שאף על פי שהרמב"ם העתיק החשבונות שבפרקים האחרונים של קה"ח מהגוים כמו שכתב בסוף פרק י"ז. מכל מקום אחר שהרמב"ם כתבם נעשה תורה ממש, והלומדם – לומד תורה. וגם אמרו שכל הפתקאות שכתב עליהן את החשבונות של קה"ח, צוה לגונזם אחר כך, כי אמר שיש עליהן קדושה".

הקדמה לספר 'שקל הקודש' למרן שה"ת הגר"ח קנייבסקי זצוק"ל (אוצר החכמה)

לאמור; שר התורה הגר"ח קניבסקי זצוק"ל ציטט בשם החזון איש, שכמפורסם הרמב"ם לקח חלק מספרו הנ"ל מחכמים נכרים, וקטעים אלו נהפכו להיות תורה ממש.

לא עוד, אלא הוסיף הגאון רבי חיים קנייבסקי זצוק"ל שאפילו הפתקים שהרמב"ם העתיק אליהם את הציטטות מאותם נכרים, ולא נוסף בהם דברי תורה של הרמב"ם עצמו, גם הם חייבים גניזה. מבהיל!

• • •

יש לציין שהרמב"ם עצמו הסביר מדוע בספריו הוא לא הזכיר את השמות של המחברים מהם לקח את מקורותיו, וענה: שמשום שהוא לקח מחכמים ביניהם פילוסופים שלא כולם ירצו לשמוע מהם, כפי שהובא ב'שמונה פרקים' לרמב"ם בהקדמה:

"ודע, כי הדברים אשר אומר אותם באלו הפרקים, ובמה שיבוא מן הפירוש, אינם עניינים שחידשתים אני מעצמי, ולא פירושים שבדיתים, אלא הם עניינים מלוקטים מדברי החכמים, במדרשות ובתלמוד וזולתו מחיבוריהם, ומדברי הפילוסופים גם כן, הקדומים והחדשים, ומחיבורי הרבה בני אדם. ושמע האמת ממי שאמרה".

• • •

[1] פירוש על הלכות שקלים ועל הלכות קידוש החודש בספר משנה תורה

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר