אאא

אחת הסיבות ליוקר המחיה בישראל זה מס הבלו, המס על הדלק. המס הזה כ"כ גדול, שרוב המחיר על ליטר דלק הולך בכלל למדינה, ולא לחברת הדלק או למייבאת הנפט לישראל. בימים הללו, כשמחירי הדלק נמצאים בשיא ובסוף השבוע צפויים לעלות בכ-40 אגורות נוספות, עולה מחאה ציבורית שמטרתה להוריד את מס הבלו, גם אם זמנית.

"התנועה לאיכות השלטון", אחת ממובילות המאבק, פנתה כבר לראש הממשלה, נפתלי בנט, ולשר האוצר, אביגדור ליברמן, בדרישה שיקצצו, לפחות זמנית, את גובה מס הבלו, כדי להקטין את יוקר המחיה.

בריאיון לתוכנית 'הכלכלית' הסביר עו"ד אריאל ברזילי, ראש האגף הכלכלי בתנועה, מדוע הדרישה היא דווקא על המס הזה ולא על מסים אחרים, כגון מע"מ: "לליברמן יש את הסמכות להוריד את מס הבלו. הוא יכול לנקוט בצעדים דחופים ומיידים כדי לסייע לאזרחי המדינה, והורדת מס הבלו זו פעולה שהוא יכול לנקוט מייד, בלי צורך להתקוטט עם ועדי עובדים, חקלאים או חובת אישור בכנסת. מס הבלו הוא המס הגבוה ביותר ב-OECD, שני רק להולנד, והורדתו תשפיע מיידית על כלל אזרחי מדינת ישראל. העובדה שישנם חברי כנסת מהקואליציה והאופוזיציה מוכיחה שזה קול זעקה ודרישה המגיעים מהציבור. נהיה שמחים לשתף פעולה עם חברי כנסת כדי לקדם את האג'נדה הזו".

לדברי עו"ד ברזילי, על אף ההון העצום שנכנס למדינה מהמס על הדלק, היא תוכל להסתדר גם בלעדיו, מהעודפים שנצברו בקופתה: "ישראל הכניסה בשנה שחלפה פי ארבעה וחצי יותר מהממוצע בכל העשור שעבר, זה יותר מ-16 מיליארד שקלים שהמדינה לא ציפתה לקבל, ומהם היא יכולה להרשות לעצמה להוריד, זמנית, את מס הבלו".     

עו''ד אריאל ברזילי ורפאל כהן באולפן 'כיכר' (צילום: דודי פלוג, כיכר השבת)
עו"ד אריאל ברזילי ורפאל כהן באולפן 'כיכר' (צילום: דודי פלוג, כיכר השבת)
הגדלה

על אף שלכאורה מס הבלו משולם רק ע"י בעלי הרכב הפרטי, עו"ד ברזילי טען בשיחה עם רפאל כהן כי כל אזרח ישראלי, גם אלו שלא מחזיקים כלי רכב פרטי, מפסיד ממס בלו גבוה: "ההורדה הזו בסוף תתגלגל לכולם. רבים מאיתנו נוהגים ברכב פרטי, וכולם משתמשים בשירותים שמבליעים בתוכם את תשלום הנסיעה שהובילה את המוצר שאנחנו קונים במרכולים, כך שגם אדם ללא רכב משלם יותר בגלל מס בלו גבוה. אנחנו נמצאים במצב חירום מבחינת בעיית יוקר המחייה, ולכן צריך לנקוט בצעד מיידי".

לשאלה האם הורדת המס לא תעודד ישראלים לעבור לרכב פרטי ובכך תוביל לפקקים רבים יותר השיב עו"ד ברזילי: "העובדה שמס הבלו דומה למס על הסיגריות או על השתייה מתוקה היא אכן נכונה, אבל המס הזה לא מצליח במשימתו. למרות שהמס כאן כל כך גבוה, אנשים לא עוברים לתחבורה ציבורית, כי המיליארדים הללו לא מועברים לעידוד וטיפוח התחבורה הציבורית או שיפור התשתיות. לו היה קשר חוקי, שמעביר את כל הכנסות מס הבלו לעבודות למען התחבורה הציבורית, זה היה דבר נכון בהרבה, וכנראה שהמקל היה עוזר והגזר היה מצליח".