"למה הוא עשה את זה?"

ריח מוות באוויר | העדויות הקשות מהטבח הרוסי בבוצ'ה

גופת הילד שנשרף למוות יחד עם אביו כשניסו להימלט או הגבר, בשנות החמישים לחייו, שנמצא כשהוא כפות וירוי בתוך בור צר | תמונות הזוועה מהטבח הרוסי בבוצ'ה מריחות גם המוות (בעולם)

ציקי ברנדוין | כיכר השבת |
תיעוד מכביש המוות (צילום: משרד התובעת הכללית באוקראינה)

אומרים שהחיסרון הגדול ביותר בתמונה הוא שלא ניתן להריח אותה. האמת, השבוע, כשנחשפתי לראשונה לתמונות מהטבח בערים בוצ'ה ואירפין באוקראינה, היה נראה כי בפעם הראשונה יש לתמונה גם ריח. ריח חריף וחזק של המוות, של גופת הילד שנשרף למוות יחד עם אביו כשניסו להימלט מאימת המלחמה. התמונה של אדם בשנות החמישים לחייו כשהוא כפות וירוי בתוך בור צר, ועוד ועוד... את רובן המוחלט של תמונות הזוועה - אנחנו כמובן חוסכים לכם.

גופות רבות עמדו בצידי רחובות העיר בוצ'ה, ואין מי שחושב אפילו על קבורת המתים. למרות הכחשת הצבא הרוסי לפיה רוסיה כלל לא ביצעה את ההרג, מצילומי לווין שפורסמו ב'ניו יורק טיימס' התברר כי זהו עוד שקר רוסי ציני, כשלמעשה התברר כי רוסיה הרגה את האזרחים והשאירה את המתים מוטלים בצידי הכביש.

"במשך יותר מ-30 ימים הייתי תחת הפגזות במובן הכי מילולי שיש", סיפר אחד מתושבי העיר לכתבים זרים שהגיעו לסיור באיזור.

גופות מוטלות ברחובות אירפין (משרד התובעת הכללית)

תושב אחר בעיר שחזר את יום הפלישה: "הגיע פתאום טור ארוך במיוחד של טנקים וחיילים. הטור היה כל כך ארוך, שראיתי מחלון הבית שלי את החיילים עוברים, והשיירה לא הסתיימה במשך לפחות שעתיים".

עוד אמר כי "מי שהיה רוצה לצאת מהבית, אפילו בשביל להשיג קצת אוכל, היה מדובר בסיכון חיים, והיה סיכוי שיקבל כדור בראש".

נראה כי תושב העיר לא מגזים בתיאוריו, שכן התמונות מהעיר מראות זוועות קשות במיוחד. משרד התובעת הכללית באוקראינה הפיצה תמונות שונות, בהן אישה מבוגרת שנהרגה עם סלי הקניות בידיה, או תמונת אדם בשנות ה-30 לחייו כשהוא מת על אופניו ואלו רק דגימה מתוך התיעודים המצמררים הרבים.

אדם שלישי סיפר: "בחלק גדול מהבתים לא היה חשמל או מים. שכן שלי שיצא למצוא מקום עם חשמל כדי להטעין את מכשיר הסלולרי שלו לא חזר עד היום".

עיריית בוצ'ה איתרה כבר מאות גופות של אזרחים שלא פגעו באיש, וכל חטאם היה שיצאו מבתיהם, או שנשארו בבתיהם.

משפחה שלימה שניצלה בבוצ'ה סיפרה: "מאז שרוסיה נכנסה לבוצ'ה הסתתרנו בבונקר. אחרי ימים שלמים בבונקר הגיע פתאום חייל רוסי ואמר לנו שיש לנו מזל שהוא הגיע כי הוא חייל רחמן, וכי חיילים אחרים היו שמים אותנו על הברכיים ויורים בנו".

ואכן, תמונות רבות הראו איך לא מעט אזרחים נמצאו מתים בתוך מחסות שונים כשידיהם כפותות מבלי יכולת להתנגד לנורא מכל.

עוד סיפרה אם המשפחה לכתב עיתון ה'גארדיאן' כי "הוא דרש מאיתנו למסור לו את הטלפונים שלנו, והזהירו אותנו שלא ננסה לבצע קנוניות. כאילו שבכלל יכולנו לעשות דבר כזה".

אישה אחרת בשנות ה-60 לחייה סיפרה כי הייתה קרוב לחודש בתוך בונקר ללא יכולת תקשורת. "אין לנו בכלל חיבור לאינטרנט כך שלא יכולנו לתקשר".

בהמשך סיפרה בבכי כי רק לפני כמה ימים ידעה המשפחה כי חתנה נעלם, וביום ראשון האחרון מצא הצבא האוקראיני את גופתו מוטלת. "למה הם עשו לנו את זה?", שאלה בבכי. את הדברים סיפרה זמן קצר לפני שהלכה לספר לבתה כי בעלה נהרג.

זוג נוסף שהתראיין לכתב ה'גארדיאן', איוון והלן, סיפרו על הימים בהם שלטה רוסיה בעיר: "פחדנו ולא היה לנו בונקר. אנחנו כל הזמן טאטאנו את הבית כדי להראות שאנחנו לא מפחדים".

"אתה רואה את הבניין ממול?", שאל איוון את הכתב, "כאן בחלון עמד צלף רוסי, וכשראה אותנו מנהלים שגרת חיים רגילה החליט לירות עלינו". עוד אמר כי "במזל הכדור לא פגע לי בראש. הוא עבר רק מרחק קצר מעל הראש שלי".

הדברים נאמרים בצל ההכחשות הרוסיות הגורפות ובצל הטענות כי מדובר בכלל בהרג שביצעו האוקראינים. אלא שעדויות כאלו, וכן צילומים של חברת הלווינים מקסאר מוכיחות - ההרג בוצע בזמן שהרוסים היו בשטח. וכנראה שלא במקרה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר