"אף אחד לא הבין"

אימה בערב שבת: אנטישמי שדד מכונית, דרס ודקר חרדים

דיון מארש בן ה-27, תושב ניו ג'רזי, יצא בערב שבת לסדרת פיגועים בלייקווד כנגד תושבים יהודים, ששניים מתוכם אושפזו במצב קשה • בפנים - הפרטים, ציר הזמן, שמות ומצב הפצועים (אקטואלי)

יוסי נכטיגל | כיכר השבת |
דיון מארש על רקע משטרה (צילום: Unsplash, משטרת לייקווד)

אימה בלייקווד: צעיר אנטישמי גדע את ההכנות לשבת בעיירה החרדית השלווה, כשהוא שודד, דוקר, דורס ומגדף יהודים חפים מפשע.

הצעיר, שזוהה מאוחר יותר כבן מיעוטים בשם דיון מארש, בן 27 מהעיר מנצ'סטר שבניו ג'רזי, יצא בערב שבת למסע פרעות בלייקווד כנגד התושבים החרדים, ששניים מתוכם פונו במצב קשה לבית החולים.

ציר הזמן

זה החל בקריאה למשטרה ביום שישי בסביבות השעה 13:15 (שעון מקומי), לפיה צעיר ניגש למכונית מדגם טויוטה קאמרי שבתוכה ישב נהג חרדי, תקף את הנהג ואז שדד ממנו את הרכב ונמלט מהמקום.

כעבור כמה שעות, בסביבות השעה 18:00, התקבל דיווח על דריסת הולך רגל, חרדי אף הוא, שעשה את דרכו לבית הכנסת.

פחות משעה לאחר מכן קיבלה המשטרה דיווח על דקירה; הקורבן - בן ישיבה תושב המקום - פונה למרכז הרפואי ג'רזי שור עם סימני דקירה בחזהו, כשמצבו מוגדר קשה אך יציב.

לאחר כניסת השבת, בסביבות השעה 20:20, התקבל דיווח נוסף על דריסת הולך רגל, הפעם ברחוב אחר בלייקווד. גם הפעם נפגע חרדי ופונה לג'רזי שור במצב קשה אך יציב המכונית הדורסת זוהתה כאותה מכונית גנובה שביצעה את הדריסה הראשונה, וכעבור זמן מה זיהו במשטרה את דיון מארש כאחראי הבלעדי לכל האירועים, שפעל בגפו.

תוך שעות ספורות הופיעו שוטרים בביתו של מארש ועצרו אותו במהירות, ללא נפגעים נוספים.

מארש מוחזק בכלא, ומואשם בשלוש עבירות של ניסיון רצח, עבירה של חטיפת רכב, שתי עבירות של החזקת נשק לא חוקית, ועוד שלוש עבירות של הטרדה ודברי שנאה - זאת לאחר שהתברר כי בנוסף גם גידף חרדים שנקרו לדרכו.

בארגון נגד אנטישמיות 'הליגה נגד השמצה' עדכנו כי אף לאחר מעצרו של מארש, הוא השמיע אמירות אנטישמיות בפני כוחות הביטחון.

התגובות בקהילה

האירועים בפתחה של השבת עוררו בהלה ופחד בשכונות החרדיות. עד ראייה לאחד מאירועי הדריסה סיפר לאתר החדשות המקומי TLS: "הקורבן נראה במצב לא טוב. זה היה מזעזע; אף אחד לא הבין מה קורה".

שכן אחר, שהיה עד לדריסה, סיפר: "בדרכי לתפילה ראיתי רכב שנוסע ברחוב עם פנצ'ר, וחשבתי לעצמי: 'למה הוא לא עוצר?'. כעבור 30 שניות מישהו רץ אליי: 'תתקשר להצלה, תתקשר להצלה'". לדבריו, "היו עוד כמה חרדים שהוא ניסה לדרוס ולא הצליח".

בצמרת הפוליטית והמשטרתית של ניו ג'רזי מיהרו לגנות את מסע השנאה של דיון מארש. מפקד המשטרה הוסיף כי הורה לתגבר את הפטרולים בלייקווד, ולעבות את הנוכחות של שוטרים גלויים וסמויים ברחובות העיירה.

בארגון הגג החרדי, 'אגודת ישראל באמריקה', גינו את שרשרת הפיגועים ואמרו כי "אגו"י מזועזעת ונחרדת מההתקפות האכזריות על קורבנות יהודים אורתודוקסים בלייקווד ובג'קסון, ניו ג'רזי, בסוף השבוע.

"בתקופות קשות אלו, מוטל על כולנו לפנות בתפילה לאבינו שבשמים, המגן האולטימטיבי של העם היהודי, שישמור עלינו", חתמו ב'אגודה' והוסיפו בקשה להתפלל לרפואת הפצועים בתקריות.

ב'הצלה' של מרכז ניו ג'רזי הודו לכוחות המשטרה והחילוץ, וקראו לקהילה: "כמו תמיד, היו ערניים, בדקו את סביבתכם ודווחו על כל פעילות חשודה לרשויות המתאימות".

מצב הפצועים

התפילות בקהילות היהודיות בארה"ב ובעולם מתמקדות בשני פצועים בני תורה, תושבי לייקווד, שעסקו בהכנות לשבת ונפצעו קשה במסע האנטישמי של דיון מארש.

ל'כיכר השבת' נודע כי הצעיר החרדי שנדקר, הוא בחור ישיבה כבן 21. שמו לתפילה: צבי אריה בן רבקה לאה. לאחר שפונה ללא הכרה במסוק לבית החולים, עודכנו בני משפחתו כי הוא התעורר, אך עדיין נצרכים רחמי שמיים.

נפגע נוסף, שנדרס במכונית ששדד מארש, הוא האברך משה יגאל בן ברוניא שמצבו קשה אך יציב.

לאחר שבת קשה שעברה על תושבי לייקווד, מתקיימות עצרות תפילה והתחזקות לרפואת הפצועים ולהכנה לקראת חג החירות בצל האירועים הקשים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר