אסון מירון

כחודש לל"ג בעומר: מפכ"ל המשטרה מעיד בוועדת החקירה

מפכ"ל המשטרה רב ניצב קובי שבתאי התייצב הבוקר לאחר מספר דחיות בוועדת החקירה הממלכתית לחקר האסון במירון, והחל למסור את עדותו. 'כיכר השבת' העביר את העדות (בארץ)

שימי שפר | כיכר השבת |
וועדת החקירה, היום (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

לאחר מספר דחיות, התייצב הבוקר (שני) מפכ"ל המשטרה רב ניצב קובי שבתאי בוועדת החקירה הממלכתית לחקר האסון במירון, והחל למסור את עדותו.

כזכור, לאורך החודשים האחרונים נשמעו בוועדה שלל טענות והאשמות מצד קציני משטרה לשעבר, שהאשימו את המפכ"ל באחריות אישית בעניינים הנוגעים לאישור תוכניות ההילולא, והבוקר אמור המפכ"ל להגיב ככל הנראה לדברים.

יצויין כי בשבוע שעבר ביקש המפכ"ל לדחות את עדותו בשל המצב הביטחוני וגל פיגועי הטרור - בקשה אשר נענתה מצד יו"ר הוועדה, השופטת דבורה ברלינר, שדחתה את עדותו להבוקר.

כיכר השבת העביר את העדות בשידור ישיר.

מפכ"ל המשטרה העדיף בפתח העדות שלא להשיב על שאלות, והחל להקריא דברים מתוך הכתב. "למרבה הצער עברנו כולנו אירוע טרגי, ואני רוצה להשתתף מכאן בצער המשפחות", הוא פתח. "המשטרה ואני בראשה תמכנו בהקמת וועדת חקירה ממלכתית, אשר כבר בשלב הזה אפשר לומר שדו"ח הביניים שלה מסייע מאד למשטרה כבר כעת".

המפכ"ל בעדותו (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

בשלב הזה התחיל לתאר, לדבריו, את השתלשלות אירועי ל"ג בעומר במירון. "כשנכנסתי לתפקיד בחודש ינואר 2021, ההכנות לאירוע מירון היו בעיצומן והדבר היחיד שהיה חריג אז, הוא נושא הקורונה שהיה תחת אחריותם של הדרג הממשלתי.

"בשנת 2021, לאור העובדה שכבר התקיימו אירועים המוניים אחרים, בהם תפילות בכותל ובהר הבית ועוד, היה קשה מאד לבוא בדרישה למנוע את קיום ההילולא, בעת שהממשלה פעלה באותה תקופה לאפשר אירועים המוניים".

המפכ"ל הוסיף: "אירוע מירון הוא אירוע מחוזי בדיוק כמו מרתון תל אביב, או אירועים מחוזיים נוספים. במירון יש לנו ריבוי שחקנים, שהופכים את ההילולא במירון למורכב יותר. לא בכדי התרשמתי שמחוז הצפון בראשותו של הממ"ז שמעון לביא הכין עצמו היטב להילולא, ולכן חשבתי אז שאין ראוי ממנו להיות בתפקידו, ואני חושב כך גם היום, לאור ההישגים הרבים שהוא מביא".

לדברי שבתאי, "צריך לזכור שתקופת ההילולא בשנת 2021, הייתה תקופה עמוסה מאד. היה את טרור הטיקטוק, את ההכנות לשבת האור, ולצד כל זה, גם את ההכנות להילולא. ב-13 לחודש אפריל התקיים דיון יחד עם משרד הבריאות, בו סוכם שבנושא הקורונה לא יהיו הגבלות על כניסה לשטח ההר, בין היתר בשל הציפייה מצד הציבור שלא יהיו הגבלות.

"בדיון הזה סוכם שבהדלקות של החסידויות, ששם יש לנו יותר עם מי לדבר, יחולו הגבלות של 10.000 איש לכל הדלקה. ההתרשמות שלי היתה שמחוז הצפון ידעו לנתח את כלל הסיכונים, ולכן ההחלטה שהתקבלה גם מצידי היתה לאפשר גישה חופשית למירון".

שבתאי הגיב להאשמות מצד ראש אג"מ לשעבר. "אני רוצה לומר שבניגוד למה שנאמר כאן מצד ראש האג"מ אמנון אלקלעי, בשטח הדברים התנהלו אחרת לגמרי. לא ראש אג"מ אמנון אלקלעי, ולא אף אדם אחר העלה תוכנית חלופית. לא ראש האג"מ ולא אף אדם אחר הביע התנגדות לתוכנית שהוצגה, כולם סברו שהתוכנית שהציג מפקד המחוז הוא טוב.

"התובנה היחידה של ראש האג"מ היתה לגבש תקנות בנושא הקורונה, וכל זה כשבוע בלבד לפני ההילולא, בזמן שאני צריך לקבל החלטות, ולכן בסופו של דבר אישרתי את התוכנית לצד הנחיה שלי לראש האג"מ להמשיך להיות בקשר עם נציגי הממשלה ומשרד הבריאות".

הוא סיפר כי "בדיון שהתקיים אצלי עלה תרחיש של אירוע רב נפגעים, כמו"כ, גם נושא הצפיפות עלה במהלך הדיון, שבמהלכו הבהרתי כי אני רואה את נושא הבטיחות כבעל חשיבות רבה ביותר, ולכן גם הנחתי את מפקד המחוז להכשיר מנחת למסוק, לצורך פינוי נפגעים אם יהיו כאלו, כאשר באותו זמן הדיונים נמשכו כל העת עם נציגי משרד הבריאות בנושא הקורונה".

השופטת ברלינר: אם הכול עבד לשיטתך כמו שצריך, מה בכל זאת גרם לשיבוש ולאסון?

המפכ"ל: "כשאני מסתכל בצורה רחבה, אני חושב שתוכנית הוויסות של הקהל פעלה כמו שצריך. לדעתי הכשל באסון בנקודה של גשר דב, מתחיל בכשל הנדסי, וכמובן בשילוב של הצפיפות.

"באירוע מירון גשר דב לא קרס, טריבונות או גגות לא קרסו, ולכן לדעתי החלקלקות והשיפוע של הגשר, בתוספת השילוב של מספר האנשים גרמו לאסון".

ברלינר: איך זה שלא ידעתם קודם על החלקלקות של הגשר?

המפכ"ל: "אני אינני איש בטיחות, ואני לא מבין יותר מידי בבטיחות או בחלקלקות".

ברלינר: האם המשטרה וידאה את קיומו של מהנדס בטיחות שאישר את הגשר?

המפכ"ל: "מפקד המחוז שמעון לביא אישר לי שישנו איש בטיחות, ובדיעבד אני יודע ששמעון לא סמך עליו והביא יועץ בטיחות אחר שאישר את הגשר ואף את שאר האלמנטים בהר".

ברלינר: לפי פרוטוקל הדיון, ראש האג"מ ביקש להגביל את קהל המשתתפים בהילולא באמצעות אגף תנועה. מדוע זה לא קרה?

המפכ"ל: "איזה סמכות יש לי להגביל קהל מלהגיע להר? איזה מנדט יש לי בחוק לבוא ולהגיד לאדם מירוחם או מבני ברק, אתה עולה ואתה לא עולה".

עוד אמר המפכ"ל: "זה שהמשטרה שימשה פה כמבוגר האחראי ונכנסה לאירועי מירון כדי שזה לא יתנפץ לה בפרצוף, זה לא אומר שאני אחראי. בשונה מהחסידויות, שם יש לנו עם מי לדבר, עם עמך ישראל אין לנו יכולת לתקשר ולתאם את ההתנהלות של האירוע במירון".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר